Pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa

Pelillistäminen ja lisätty todellisuus ovat nousseet suuriksi trendeiksi nykyajan yritystoiminnassa. Teknologiat tuovat tuoretta lähestymistapaa rutiininomaisiin tehtäviin ja luovat mielekkyyttä työtehtäviin. Uusien teknologioiden hyödyntämisen suunnittelun ajankohtaisuus lähenee, koska diginatiivit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kauppinen, Joona
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57762
_version_ 1826225802892541952
author Kauppinen, Joona
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kauppinen, Joona Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kauppinen, Joona Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kauppinen, Joona
datasource_str_mv jyx
description Pelillistäminen ja lisätty todellisuus ovat nousseet suuriksi trendeiksi nykyajan yritystoiminnassa. Teknologiat tuovat tuoretta lähestymistapaa rutiininomaisiin tehtäviin ja luovat mielekkyyttä työtehtäviin. Uusien teknologioiden hyödyntämisen suunnittelun ajankohtaisuus lähenee, koska diginatiivit ovat siirtymässä työelämään ja heidän tarpeet työtehtävissä eroavat vanhemmista ikäluokista. Liiketoimintaprosessit toimivat tutkielman näkökulmana ja pelillistämisen sekä lisätyn todellisuuden avulla pyritään parantamaan liiketoimintaprosesseja. Kirjallisuuskatsauksessa tutkittiin pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdolli- suuksia liiketoimintaprosessien parantamisessa. Tutkielman kirjallisuuden han- kinta suoritettiin AISEL, IEEE Xplore Digital Libraryn ja Google Scholarin kirjastoista. Lopputuloksena kirjallisuuskatsauksessa pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden avulla pystytään luomaan arvoa ja tehostamaan laajalti erilaisia liiketoimintaprosesseja ja organisaation toimintaa. Gamefication and augmented reality have become big trends in modern organi- zations. Technologies bring fresh approach to routine tasks and create meaning- fulness to duties. Diginatives will have different kind of expectations of the du- ties than older generations. Designing to take advantage of new technologies is getting closer because of digital natives coming to workplace. Business process are the viewpoint of the literature review. Gamefication and augmented reality are used to improve business processes. This literature review investigated pos- sibilities of gamefication and augmented reality in improving business processes. Acquisition of the literature was carried out from AISEL, IEEE Xplore Digital Li- brary and Google Scholar databases. As a result, gamification and augmented reality brings value and enhance widely business processes and organization.
first_indexed 2018-04-25T20:22:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Joona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-25T12:32:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-25T12:32:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57762", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelillist\u00e4minen ja lis\u00e4tty todellisuus ovat nousseet suuriksi trendeiksi nykyajan yritystoiminnassa. Teknologiat tuovat tuoretta l\u00e4hestymistapaa rutiininomaisiin teht\u00e4viin ja luovat mielekkyytt\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4viin. Uusien teknologioiden hy\u00f6dynt\u00e4misen suunnittelun ajankohtaisuus l\u00e4henee, koska diginatiivit ovat siirtym\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja heid\u00e4n tarpeet ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4 eroavat vanhemmista ik\u00e4luokista. Liiketoimintaprosessit toimivat tutkielman n\u00e4k\u00f6kulmana ja pelillist\u00e4misen sek\u00e4 lis\u00e4tyn todellisuuden avulla pyrit\u00e4\u00e4n parantamaan liiketoimintaprosesseja. Kirjallisuuskatsauksessa tutkittiin pelillist\u00e4misen ja lis\u00e4tyn todellisuuden mahdolli- suuksia liiketoimintaprosessien parantamisessa. Tutkielman kirjallisuuden han- kinta suoritettiin AISEL, IEEE Xplore Digital Libraryn ja Google Scholarin kirjastoista. Lopputuloksena kirjallisuuskatsauksessa pelillist\u00e4misen ja lis\u00e4tyn todellisuuden avulla pystyt\u00e4\u00e4n luomaan arvoa ja tehostamaan laajalti erilaisia liiketoimintaprosesseja ja organisaation toimintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Gamefication and augmented reality have become big trends in modern organi- zations. Technologies bring fresh approach to routine tasks and create meaning- fulness to duties. Diginatives will have different kind of expectations of the du- ties than older generations. Designing to take advantage of new technologies is getting closer because of digital natives coming to workplace. Business process are the viewpoint of the literature review. Gamefication and augmented reality are used to improve business processes. This literature review investigated pos- sibilities of gamefication and augmented reality in improving business processes. Acquisition of the literature was carried out from AISEL, IEEE Xplore Digital Li- brary and Google Scholar databases. As a result, gamification and augmented reality brings value and enhance widely business processes and organization.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Joona Kauppinen (jokakaup) on 2018-04-25 12:32:22.711718. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-25T12:32:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804252366.pdf: 649925 bytes, checksum: 94bf5552dab5f6f73c3bbd18f7035a73 (MD5)\r\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: b1e7819058c283657073a36844564d95 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-25T12:32:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804252366.pdf: 649925 bytes, checksum: 94bf5552dab5f6f73c3bbd18f7035a73 (MD5)\r\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: b1e7819058c283657073a36844564d95 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lis\u00e4tty todellisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoimintaprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gamification", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "augmented reality", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "business process", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelillist\u00e4misen ja lis\u00e4tyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804252366", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-25T12:32:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57762
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6cc024b6-a144-4e82-bf51-373a72053d11\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804252366.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Joona Pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa pelillistäminen lisätty todellisuus liiketoimintaprosessi gamification augmented reality business process Tietojärjestelmätiede
title Pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa
title_full Pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa
title_fullStr Pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa Pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa
title_full_unstemmed Pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa Pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa
title_short Pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa
title_sort pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa
title_txtP Pelillistämisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet liiketoimintaprosessien parantamisessa
topic pelillistäminen lisätty todellisuus liiketoimintaprosessi gamification augmented reality business process Tietojärjestelmätiede
topic_facet Tietojärjestelmätiede augmented reality business process gamification liiketoimintaprosessi lisätty todellisuus pelillistäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57762 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804252366
work_keys_str_mv AT kauppinenjoona pelillistämisenjalisätyntodellisuudenmahdollisuudetliiketoimintaprosessienparanta