"Mutta onko se minun tehtäväni?" luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien käsitykset tukea tarvitsevan lapsen opettamisesta tai ohjaamisesta

Inklusiivinen koulu on yksi tämän päivän keskeisistä koulutuksen järjestämiseen liittyvistä tavoitteista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella inklusiiviseen opetukseen siirtymistä integraation mukaisen kokeilujakson kautta. Tutkimuksen keskiössä ovat luokanopettajien ja koulunkäynninohjaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ustinov, Samuli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57732
Kuvaus
Yhteenveto:Inklusiivinen koulu on yksi tämän päivän keskeisistä koulutuksen järjestämiseen liittyvistä tavoitteista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella inklusiiviseen opetukseen siirtymistä integraation mukaisen kokeilujakson kautta. Tutkimuksen keskiössä ovat luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen tai ohjaamiseen liittyvät käsitykset sekä tekijät niiden taustalla. Tarkoituksena on myös selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla ja koulunkäynninohjaajilla on kokeilujakson toteuttamisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastateltavana oli kolme luokanopettaja-koulunkäynninohjaaja paria sekä yksi yksin työskentelevä luokanopettaja. Haastateltavat olivat kahdesta suomalaisesta kunnasta. Kukin haastateltava osallistui tutkimuksen teon aikaan kokeilujakson toteuttamiseen. Teemahaastattelulla saatu aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Tämän tutkimuksen tulokset ovat monelta osin yhteneväisiä aiempien aihepiirin ympärillä tehtyjen tutkimusten kanssa. Luokanopettajat suhtautuvat pääsääntöisesti tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen varautuneemmin kuin koulunkäynninohjaajat heidän ohjaamiseen. Tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen ja ohjaamiseen liittyvien käsitysten taustalla on joukko monimuotoisia tekijöitä, jotka on syytä ottaa huomioon inklusiivista koulujärjestelmää kehitettäessä. Tämän tutkimuksen perusteella yhteistyön ja vuorovaikutustaitojen merkitys korostuu inklusiivisissa opetus- ja kasvatusympäristöissä. Tulevaisuudessa on syytä miettiä sitä, millaista koulujärjestelmää Suomeen halutaan kehittää ja mil- laisia toimia tuohon tavoitteeseen pyrkiminen ja pääseminen edellyttävät.