Yhdyskuntasuunnittelijoiden ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen

Ongelmanratkaisutaidot ovat tärkeitä, sillä valtaosa päivittäisistä päätöksistä ja ajattelusta liittyy ongelmiin ja ongelmanratkaisuun. Taitojen merkitys tulee entisestään korostumaan työelämässä. Kvasikokeellisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset ongelmanratkaisutaidot yhdyskuntasu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puumalainen, Eeva
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57708
Description
Summary:Ongelmanratkaisutaidot ovat tärkeitä, sillä valtaosa päivittäisistä päätöksistä ja ajattelusta liittyy ongelmiin ja ongelmanratkaisuun. Taitojen merkitys tulee entisestään korostumaan työelämässä. Kvasikokeellisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset ongelmanratkaisutaidot yhdyskuntasuunnittelualan työntekijöillä on ja voidaanko niitä parantaa lyhyen opetuskokeilun avulla. Taitoja mitattiin kahteen otteeseen ongelmanratkaisutehtävillä, jotka liittyivät tiedonhallintaan. Tehtävissä tuli ratkaisun lisäksi pohtia tilanteen ongelmaa, ratkaisun perustelua sekä ratkaisun vaihtoehtoja. Tehtävien välisenä ajanjaksona koeryhmä osallistui 1,5 viikkoa kestäneeseen opetusinterventioon, joka sisälsi luento-opetusta ja taitojen itsenäistä harjoittelua. Kontrolliryhmä osallistui mittauksiin, ja ongelmanratkaisutaitoja käsitellyt luento järjestettiin heille loppumittauksen jälkeen. Ongelmanratkaisutaidot olivat keskimäärin kohtalaiset tai keskinkertaiset. Ne olivat parhaat dokumentin tallentamisessa ja vaihtoehtoisten ratkaisujen esittämisessä ja heikoimmat dokumentin nimeämisessä ja ratkaisun perustelemisessa. Koeryhmän taidot eivät parantuneet. Tulokset vaihtoehtoisten ratkaisujen pohdinnan osa-alueella antoivat kuitenkin viitteitä siitä, että harjoittelussa oli oikeita elementtejä. Harjoittelu koettiin hyödyllisenä, ja sen aikana opittiin muun muassa ongelmanratkaisumallin käyttöä ja soveltamista. Ongelmanratkaisutaitojen opettamiselle on tarvetta vielä työelämässä. Taitoja on mahdollista opettaa, mutta opetuksen sisältö tulee suunnitella huolella. Työelämässä alakohtaisen tiedon sisällyttäminen harjoitteluun on tärkeää. Koska taidot kehittyvät hitaasti, oppiminen vaatii monipuolisen sisällön lisäksi myös riittävän pitkän ajanjakson.