Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiseksi tutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokevat elämäntilanteensa, jossa yhdistyvät työ, opiskelu sekä perhe-elämän vaatimukset. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia merkityksiä aikuisopiskelijat antavat ohjaukselle senhet...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jalonen, Milla, Kurkela, Iiris
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57662
_version_ 1828193088813662208
author Jalonen, Milla Kurkela, Iiris
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jalonen, Milla Kurkela, Iiris Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jalonen, Milla Kurkela, Iiris Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jalonen, Milla
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiseksi tutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokevat elämäntilanteensa, jossa yhdistyvät työ, opiskelu sekä perhe-elämän vaatimukset. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia merkityksiä aikuisopiskelijat antavat ohjaukselle senhetkisessä elämäntilanteessaan. Tutkimus kuuluu laadullisen tutkimuksen perinteeseen ja sen on otteeltaan fenomenologinen. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla yhtätoista aikuisopiskelijaa, joilla kaikilla on ollut henkilökohtainen ja tuore kokemus työn, perheen ja opiskelun yhteensovittamisesta. Haastattelun tukena käytettiin puolistrukturoitua haastattelurunkoa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että aikuisopiskelijoiden työn, perheen ja opiskeluiden yhteensovittamista helpottavat perheen tarjoama tuki, työn tarjoaman jousto ja taloudellinen tuki, sekä yksilön omat taidot ja toimijuus. Osa-alueiden yhdistämistä hankaloittavia tekijöitä olivat puolestaan perheen ja kodin asettamat vaatimukset, erilaiset yllättävät tilanteet, opintoihin liittyvät vaatimukset, sekä eri elämän osa-alueiden yhteensovittamisesta aiheutunut kuormitus ja vähäinen vapaa-aika. Ohjauksen merkitys ja ohjauskokemukset olivat aikuisopiskelijoiden elämässä pääasiassa myönteisiä. Aikuisopiskelija voi siis parhaimmillaan saada tukea elämäntilanteeseensa ohjauksen avulla. Aikuisopiskelijoiden saamat eri ohjauksen muodot voidaan nähdä työn, perheen ja opiskelun yhteensovittamista tukevana välineenä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantanen, Johanna.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jalonen, Milla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kurkela, Iiris", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-17T13:13:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-17T13:13:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1869139", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57662", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laiseksi tutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokevat el\u00e4m\u00e4ntilanteensa, jossa yhdistyv\u00e4t ty\u00f6, opiskelu sek\u00e4 perhe-el\u00e4m\u00e4n vaatimukset. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkoituksena oli tarkastella, mink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 aikuisopiskelijat antavat ohjaukselle senhetkisess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntilanteessaan.\r\n\r\nTutkimus kuuluu laadullisen tutkimuksen perinteeseen ja sen on otteeltaan fenomenologinen. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla yht\u00e4toista aikuisopiskelijaa, joilla kaikilla on ollut henkil\u00f6kohtainen ja tuore kokemus ty\u00f6n, perheen ja opiskelun yhteensovittamisesta. Haastattelun tukena k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua haastattelurunkoa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 aikuisopiskelijoiden ty\u00f6n, perheen ja opiskeluiden yhteensovittamista helpottavat perheen tarjoama tuki, ty\u00f6n tarjoaman jousto ja taloudellinen tuki, sek\u00e4 yksil\u00f6n omat taidot ja toimijuus. Osa-alueiden yhdist\u00e4mist\u00e4 hankaloittavia tekij\u00f6it\u00e4 olivat puolestaan perheen ja kodin asettamat vaatimukset, erilaiset yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4t tilanteet, opintoihin liittyv\u00e4t vaatimukset, sek\u00e4 eri el\u00e4m\u00e4n osa-alueiden yhteensovittamisesta aiheutunut kuormitus ja v\u00e4h\u00e4inen vapaa-aika. Ohjauksen merkitys ja ohjauskokemukset olivat aikuisopiskelijoiden el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 p\u00e4\u00e4asiassa my\u00f6nteisi\u00e4. Aikuisopiskelija voi siis parhaimmillaan saada tukea el\u00e4m\u00e4ntilanteeseensa ohjauksen avulla. Aikuisopiskelijoiden saamat eri ohjauksen muodot voidaan n\u00e4hd\u00e4 ty\u00f6n, perheen ja opiskelun yhteensovittamista tukevana v\u00e4lineen\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Milla Jalonen (mimajoja) on 2018-04-17 13:13:19.072690. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-17T13:13:19Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804172106.pdf: 945946 bytes, checksum: 447fa57949a34a1d09b2f8b36a465ed0 (MD5)\r\nlicense.html: 5198 bytes, checksum: 93f5d1114f4f7af04b1a28d8e267ff48 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-17T13:13:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804172106.pdf: 945946 bytes, checksum: 447fa57949a34a1d09b2f8b36a465ed0 (MD5)\r\nlicense.html: 5198 bytes, checksum: 93f5d1114f4f7af04b1a28d8e267ff48 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (83 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perhe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuisopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteensovittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elinik\u00e4inen ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaustarpeet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuinka yhdist\u00e4\u00e4 opiskelu ty\u00f6h\u00f6n ja perhe-el\u00e4m\u00e4\u00e4n? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella el\u00e4m\u00e4nkent\u00e4ll\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella el\u00e4m\u00e4nkent\u00e4ll\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804172106", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-17T13:13:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteensovittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57662
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:10Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/af89d3e9-177a-4641-bff8-b5e9fc6671b7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804172106.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jalonen, Milla Kurkela, Iiris Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä työ perhe opiskelu aikuisopiskelija yhteensovittaminen elinikäinen ohjaus ohjaustarpeet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 aikuisopiskelijat ohjaus (neuvonta ja opastus) ohjaus
title Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
title_alt Ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
title_full Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
title_fullStr Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
title_full_unstemmed Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
title_short Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään?
title_sort kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe elämään ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
title_sub ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
title_txtP Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
topic työ perhe opiskelu aikuisopiskelija yhteensovittaminen elinikäinen ohjaus ohjaustarpeet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 aikuisopiskelijat ohjaus (neuvonta ja opastus) ohjaus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aikuisopiskelija aikuisopiskelijat elinikäinen ohjaus ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus) ohjaustarpeet opiskelu perhe työ yhteensovittaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57662 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804172106
work_keys_str_mv AT jalonenmilla kuinkayhdistääopiskelutyöhönjaperheelämäänohjauksenmerkitysaikuisopiskelijanmoniulo