Kehittääkö työkierto osaamista? sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta

Heli Hauta. 2018. Kehittääkö työkierto osaamista? Sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, 73 s., 5 liitettä. Työkierto on tavoitteellista käytännön työssä tapahtuvaa oppimista. Kiertoon osallistuva t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hauta, Heli
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57649
_version_ 1826225725646045184
author Hauta, Heli
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hauta, Heli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hauta, Heli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hauta, Heli
datasource_str_mv jyx
description Heli Hauta. 2018. Kehittääkö työkierto osaamista? Sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, 73 s., 5 liitettä. Työkierto on tavoitteellista käytännön työssä tapahtuvaa oppimista. Kiertoon osallistuva työskentelee yleensä vieraassa yksikössä ennalta sovitun ajan palaten takaisin kotiyksikköön. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajien ammatillisen osaamisen kehittymistä työkierron aikana. Tavoitteena oli selvittää työkiertoon liittyviä odotuksia ja sairaanhoitajan kokemuksia työkierrosta. Lisäksi selvitettiin työkierron tukea sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Tutkimukseen osallistui yhdeksän (n=9) työkierron suorittanutta sairaanhoitajaa eräässä sairaanhoitopiirissä. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Aineisto kerättiin kirjoitelmien muodossa ja se analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tässä tutkimuksessa sairaanhoitajien osaamisen kehittymistä kuvattiin työkiertoon liittyvien odotusten ja kokemusten kautta. Tulosten mukaan työkiertoon osallistuneiden sairaanhoitajien odotukset kuvasivat kehittymisosaamista. Työkierron aikaiset kokemukset ilmensivät osaamisen kehittymiseen liittyviä tekijöitä, joissa korostuivat työkierron herättämät tunnekokemukset, synnyttämät uudet oivallukset ja ajatukset sekä uuden oppiminen. Osaamisen kehittyminen kohdentui pääasiassa kliinisiin hoitotaitoihin ja ICT -taitoihin. Työkierto osoittautui myönteiseksi osaamisen kehittämisen menetelmäksi. Sairaanhoitajien osallistumista kiertoon tulisi kannustaa, kun tarvitaan oppia etenkin kliinisissä taidoissa ja ICT -taidoissa. Kehittämishaasteiksi nousivat perehdytys ja työkierron kesto. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvittää työkierron vaikuttavuus sairaanhoitajan osaamisessa ennen työkiertoa ja sen jälkeen. Heli Hauta. 2018. Does job rotation have influence on developing professional competence? Reports of job rotation by nurses. Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Mas-ter’s thesis, 73 pp., 5 appendices. Job rotation is a goal-oriented, practical form of learning. A participant works mainly at a work unit unfamiliar to them for duration agreed upon advance, returning to their home unit afterwards. The purpose of this Master’s Thesis was to describe the ways in which nurses’ professional competence can be developed while on job rotation. The aim was to describe the expectations concerning job rotation and the nurses’ experiences with their job rotation. In addition, the goal was to describe the supportive effect of job rotation on the professional competence development for nurses. The participants in this study consisted of nine (N=9) professional nurses, who had experi-enced job rotation in a certain hospital district. The study was carried out with qualitative methods, and the data was collected through written reports by the participants. The data analysis followed the method of inductive content analysis. In this study, the development of the professional competence of the nurses was described by analyzing their expectations and experiences with the job rotation. Based on the findings, the participants’ expectations for job rotation showed their competence in professional self-development. Their experiences during job rotation indicated growth in professional compe-tence, most specifically, the emotional experiences, new perceptions and learning evoked by job rotation. The growth in professional competence was mostly recognized within profes-sional performance within clinical skills and ICT skills. Job rotation was discovered to be a positive method for developing one’s professional compe-tence. For learning clinical nursing skills as well as performing better within ICT skills, it is recommended to encourage nurses to participate in job rotation. The results showed a need to further develop onboarding during and the duration of job rotation. In the future, it might be of interest to study the effectiveness of job rotation on professional skills both before and after job rotation.
first_indexed 2023-03-22T10:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kettunen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hauta, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-17T10:44:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-17T10:44:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1867982", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57649", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Heli Hauta. 2018. Kehitt\u00e4\u00e4k\u00f6 ty\u00f6kierto osaamista? Sairaanhoitajien kirjoitelmia ty\u00f6kierrosta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, 73 s., 5 liitett\u00e4.\r\nTy\u00f6kierto on tavoitteellista k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4 tapahtuvaa oppimista. Kiertoon osallistuva ty\u00f6skentelee yleens\u00e4 vieraassa yksik\u00f6ss\u00e4 ennalta sovitun ajan palaten takaisin kotiyksikk\u00f6\u00f6n. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajien ammatillisen osaamisen kehittymist\u00e4 ty\u00f6kierron aikana. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6kiertoon liittyvi\u00e4 odotuksia ja sairaanhoitajan kokemuksia ty\u00f6kierrosta. Lis\u00e4ksi selvitettiin ty\u00f6kierron tukea sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kehittymisess\u00e4.\r\nTutkimukseen osallistui yhdeks\u00e4n (n=9) ty\u00f6kierron suorittanutta sairaanhoitajaa er\u00e4\u00e4ss\u00e4 sairaanhoitopiiriss\u00e4. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Aineisto ker\u00e4ttiin kirjoitelmien muodossa ja se analysoitiin induktiivisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa sairaanhoitajien osaamisen kehittymist\u00e4 kuvattiin ty\u00f6kiertoon liittyvien odotusten ja kokemusten kautta. Tulosten mukaan ty\u00f6kiertoon osallistuneiden sairaanhoitajien odotukset kuvasivat kehittymisosaamista. Ty\u00f6kierron aikaiset kokemukset ilmensiv\u00e4t osaamisen kehittymiseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, joissa korostuivat ty\u00f6kierron her\u00e4tt\u00e4m\u00e4t tunnekokemukset, synnytt\u00e4m\u00e4t uudet oivallukset ja ajatukset sek\u00e4 uuden oppiminen. Osaamisen kehittyminen kohdentui p\u00e4\u00e4asiassa kliinisiin hoitotaitoihin ja ICT -taitoihin.\r\nTy\u00f6kierto osoittautui my\u00f6nteiseksi osaamisen kehitt\u00e4misen menetelm\u00e4ksi. Sairaanhoitajien osallistumista kiertoon tulisi kannustaa, kun tarvitaan oppia etenkin kliinisiss\u00e4 taidoissa ja ICT -taidoissa. Kehitt\u00e4mishaasteiksi nousivat perehdytys ja ty\u00f6kierron kesto. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6kierron vaikuttavuus sairaanhoitajan osaamisessa ennen ty\u00f6kiertoa ja sen j\u00e4lkeen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Heli Hauta. 2018. Does job rotation have influence on developing professional competence? Reports of job rotation by nurses. Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Mas-ter\u2019s thesis, 73 pp., 5 appendices.\r\nJob rotation is a goal-oriented, practical form of learning. A participant works mainly at a work unit unfamiliar to them for duration agreed upon advance, returning to their home unit afterwards. The purpose of this Master\u2019s Thesis was to describe the ways in which nurses\u2019 professional competence can be developed while on job rotation. The aim was to describe the expectations concerning job rotation and the nurses\u2019 experiences with their job rotation. In addition, the goal was to describe the supportive effect of job rotation on the professional competence development for nurses.\r\nThe participants in this study consisted of nine (N=9) professional nurses, who had experi-enced job rotation in a certain hospital district. The study was carried out with qualitative methods, and the data was collected through written reports by the participants. The data analysis followed the method of inductive content analysis.\r\nIn this study, the development of the professional competence of the nurses was described by analyzing their expectations and experiences with the job rotation. Based on the findings, the participants\u2019 expectations for job rotation showed their competence in professional self-development. Their experiences during job rotation indicated growth in professional compe-tence, most specifically, the emotional experiences, new perceptions and learning evoked by job rotation. The growth in professional competence was mostly recognized within profes-sional performance within clinical skills and ICT skills.\r\nJob rotation was discovered to be a positive method for developing one\u2019s professional compe-tence. For learning clinical nursing skills as well as performing better within ICT skills, it is recommended to encourage nurses to participate in job rotation. The results showed a need to further develop onboarding during and the duration of job rotation. In the future, it might be of interest to study the effectiveness of job rotation on professional skills both before and after job rotation.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heli Hauta (hemahaut) on 2018-04-17 10:44:50.131016. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-17T10:44:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804172100.pdf: 845885 bytes, checksum: 603f7c229532f57064872846ff193b1a (MD5)\r\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: ff4227f5c41b86109c4b81ec44ea0e11 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-17T10:44:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804172100.pdf: 845885 bytes, checksum: 603f7c229532f57064872846ff193b1a (MD5)\r\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: ff4227f5c41b86109c4b81ec44ea0e11 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (78 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6kierto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kehittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kehitt\u00e4\u00e4k\u00f6 ty\u00f6kierto osaamista? : sairaanhoitajien kirjoitelmia ty\u00f6kierrosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Sairaanhoitajien kirjoitelmia ty\u00f6kierrosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804172100", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-17T10:44:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kierto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sairaanhoitajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57649
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/47c85078-422b-47c6-940e-99a04b0c22d1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804172100.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hauta, Heli Kehittääkö työkierto osaamista? : sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta työkierto asiantuntijuus ammatillinen kehittyminen ammatillinen osaaminen Terveyskasvatus Health Education 50411 ammatillinen kehitys osaaminen sairaanhoitajat
title Kehittääkö työkierto osaamista? : sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta
title_alt Sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta
title_full Kehittääkö työkierto osaamista? : sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta
title_fullStr Kehittääkö työkierto osaamista? : sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta Kehittääkö työkierto osaamista? : sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta
title_full_unstemmed Kehittääkö työkierto osaamista? : sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta Kehittääkö työkierto osaamista? : sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta
title_short Kehittääkö työkierto osaamista?
title_sort kehittääkö työkierto osaamista sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta
title_sub sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta
title_txtP Kehittääkö työkierto osaamista? : sairaanhoitajien kirjoitelmia työkierrosta
topic työkierto asiantuntijuus ammatillinen kehittyminen ammatillinen osaaminen Terveyskasvatus Health Education 50411 ammatillinen kehitys osaaminen sairaanhoitajat
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus ammatillinen kehittyminen ammatillinen kehitys ammatillinen osaaminen asiantuntijuus osaaminen sairaanhoitajat työkierto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57649 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804172100
work_keys_str_mv AT hautaheli kehittääkötyökiertoosaamistasairaanhoitajienkirjoitelmiatyökierrosta