Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne ‚Partner fürs Leben' von Volkswagen

Tämä kandidaatintutkielma käsittelee nonverbaalista viestintää Volkswagenin mainoskampanjan ‚Partner fürs Leben’ videossa. Kampanja on peräisin vuodelta 2016 ja sen taustana on vuoden 2015 päästöskandaali, jonka vuoksi Volkswagenin maine laski hurjasti. Pelastaakseen maineensa, Volkswagen-konserni a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gotthilf, Malka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57615
_version_ 1826225808265445376
author Gotthilf, Malka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Gotthilf, Malka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Gotthilf, Malka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Gotthilf, Malka
datasource_str_mv jyx
description Tämä kandidaatintutkielma käsittelee nonverbaalista viestintää Volkswagenin mainoskampanjan ‚Partner fürs Leben’ videossa. Kampanja on peräisin vuodelta 2016 ja sen taustana on vuoden 2015 päästöskandaali, jonka vuoksi Volkswagenin maine laski hurjasti. Pelastaakseen maineensa, Volkswagen-konserni aloitti suuren mainoskampanjan, jossa huomion keskipisteenä ensimmäistä kertaa Volkswagenin mainoshistoriassa on ihminen, eikä auto. Kampanjan tarkoituksena on kertoa, että Volkswagenin autot ovat ikään kuin perheenjäseniä, jotka tukevat kuluttajaa hänen koko elämänsä ajan, ja tärkeimpänä vaikutuskeinona tässä yhteydessä käytetään nonverbaalista viestintää. Tutkielmassa keskitytään mainoskampanjan videoon, sillä sen sisältö antaa hyvän pohjan tutkielman tekoon. Teoriaosassa käsitellään tutkielman keskeisimmät aiheet ja niihin liittyvät alakäsitteet: mainonta, Volkswagenkonserni ja viestintä. Tutkielman pohjana käytetty materiaali (mainoskampanja) esitellään teoriaosan jälkeen. Analyysissä tutkitaan nonverbaalisen viestinnän käyttöä, merkitystä ja vaikutusta Volkswagenin mainoskampanjan videomainoksessa, sekä perehdytään muihin videossa käytettyihin tärkeisiin vaikutuskeinoihin. Tutkimus auttaa ymmärtämään paremmin Volkswagenin konsernin motiiveja ja mainontaa, esimerkiksi Volkswagenin automerkki jää tutkitussa videomainoksessa joko vähemmälle huomiolle tai kokonaan pois, mikä ei ole ollenkaan tyypillistä Volkswagenin mainonnalle. Kyseisellä eleellä pyritään vaikuttamaan kuluttajiin entistä tehokkaammin. Tutkimuksen tuloksena on myös selvitetty yleisesti markkinoinnin tärkeimmät vaikutuskeinot. Pohjautuen katsojien kommentteihin (YouTube, artikkelit) videomainos ei herättänyt negatiivisia tunteita, vaikka sen taustana olikin vakava kohu, mikä tarkoittaa, että videomainoksen vaikutuskeinot todellakin toimivat. Näin ollen tutkimuksen tulokset voisivat antaa eväitä audiovisuaalisella alalla työskentelevälle ammattilaiselle.
first_indexed 2018-04-16T20:40:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Gotthilf, Malka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-16T16:09:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-16T16:09:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57615", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma k\u00e4sittelee nonverbaalista viestint\u00e4\u00e4 Volkswagenin mainoskampanjan \u201aPartner f\u00fcrs Leben\u2019 videossa. Kampanja on per\u00e4isin vuodelta 2016 ja sen taustana on vuoden 2015 p\u00e4\u00e4st\u00f6skandaali, jonka vuoksi Volkswagenin maine laski hurjasti. Pelastaakseen maineensa, Volkswagen-konserni aloitti suuren mainoskampanjan, jossa huomion keskipisteen\u00e4 ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa Volkswagenin mainoshistoriassa on ihminen, eik\u00e4 auto. Kampanjan tarkoituksena on kertoa, ett\u00e4 Volkswagenin autot ovat ik\u00e4\u00e4n kuin perheenj\u00e4seni\u00e4, jotka tukevat kuluttajaa h\u00e4nen koko el\u00e4m\u00e4ns\u00e4 ajan, ja t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 vaikutuskeinona t\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nonverbaalista viestint\u00e4\u00e4. \r\n \r\nTutkielmassa keskityt\u00e4\u00e4n mainoskampanjan videoon, sill\u00e4 sen sis\u00e4lt\u00f6 antaa hyv\u00e4n pohjan tutkielman tekoon. Teoriaosassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n tutkielman keskeisimm\u00e4t aiheet ja niihin liittyv\u00e4t alak\u00e4sitteet: mainonta, Volkswagenkonserni ja viestint\u00e4. Tutkielman pohjana k\u00e4ytetty materiaali (mainoskampanja) esitell\u00e4\u00e4n teoriaosan j\u00e4lkeen. Analyysiss\u00e4 tutkitaan nonverbaalisen viestinn\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, merkityst\u00e4 ja vaikutusta Volkswagenin mainoskampanjan videomainoksessa, sek\u00e4 perehdyt\u00e4\u00e4n muihin videossa k\u00e4ytettyihin t\u00e4rkeisiin vaikutuskeinoihin. \r\n \r\nTutkimus auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmin Volkswagenin konsernin motiiveja ja mainontaa, esimerkiksi Volkswagenin automerkki j\u00e4\u00e4 tutkitussa videomainoksessa joko v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle tai kokonaan pois, mik\u00e4 ei ole ollenkaan tyypillist\u00e4 Volkswagenin mainonnalle. Kyseisell\u00e4 eleell\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan kuluttajiin entist\u00e4 tehokkaammin. Tutkimuksen tuloksena on my\u00f6s selvitetty yleisesti markkinoinnin t\u00e4rkeimm\u00e4t vaikutuskeinot. Pohjautuen katsojien kommentteihin (YouTube, artikkelit) videomainos ei her\u00e4tt\u00e4nyt negatiivisia tunteita, vaikka sen taustana olikin vakava kohu, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 videomainoksen vaikutuskeinot todellakin toimivat. N\u00e4in ollen tutkimuksen tulokset voisivat antaa ev\u00e4it\u00e4 audiovisuaalisella alalla ty\u00f6skentelev\u00e4lle ammattilaiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Malka Gotthilf (makhaiko) on 2018-04-16 16:09:19.332047. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-16T16:09:20Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804162096.pdf: 769414 bytes, checksum: 020bd86c8eddd9c993b395614eb9660b (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: 153b99038a3c1a6436c42f436753bd1f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-16T16:09:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804162096.pdf: 769414 bytes, checksum: 020bd86c8eddd9c993b395614eb9660b (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: 153b99038a3c1a6436c42f436753bd1f (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nonverbaalinen viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Volkswagen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Saksa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4st\u00f6skandaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dieselkohu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne \u201aPartner f\u00fcrs Leben' von Volkswagen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804162096", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-16T16:09:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57615
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/35be7a7e-bc4e-4e93-a8ab-0f9f0c7d3fdb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804162096.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Gotthilf, Malka Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne ‚Partner fürs Leben' von Volkswagen nonverbaalinen viestintä Volkswagen saksan kieli Saksa päästöskandaali dieselkohu mainonta Saksan kieli ja kulttuuri
title Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne ‚Partner fürs Leben' von Volkswagen
title_full Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne ‚Partner fürs Leben' von Volkswagen
title_fullStr Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne ‚Partner fürs Leben' von Volkswagen Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne ‚Partner fürs Leben' von Volkswagen
title_full_unstemmed Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne ‚Partner fürs Leben' von Volkswagen Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne ‚Partner fürs Leben' von Volkswagen
title_short Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne ‚Partner fürs Leben' von Volkswagen
title_sort die nonverbale kommunikation im video der markenkampagne partner fürs leben von volkswagen
title_txtP Die nonverbale Kommunikation im Video der Markenkampagne ‚Partner fürs Leben' von Volkswagen
topic nonverbaalinen viestintä Volkswagen saksan kieli Saksa päästöskandaali dieselkohu mainonta Saksan kieli ja kulttuuri
topic_facet Saksa Saksan kieli ja kulttuuri Volkswagen dieselkohu mainonta nonverbaalinen viestintä päästöskandaali saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57615 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804162096
work_keys_str_mv AT gotthilfmalka dienonverbalekommunikationimvideodermarkenkampagnepartnerfurslebenvonvolkswagen