Learners’ opinion on their English pronunciation formation

Globalisoituvassa maailmassamme on entistä tavallisempaa kohdata ihmisiä vieraista maista ja kommunikoida heidän kanssaan vieraalla kielellä. Koska englanti on tällä hetkellä läntisen maailman lingua franca, on se usein tällaisissa kohtaamisissa käytetty kieli. Ääntämisen oppimisella on suuri rooli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Roivainen, Sanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57614
_version_ 1826225799603159041
author Roivainen, Sanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Roivainen, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Roivainen, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Roivainen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Globalisoituvassa maailmassamme on entistä tavallisempaa kohdata ihmisiä vieraista maista ja kommunikoida heidän kanssaan vieraalla kielellä. Koska englanti on tällä hetkellä läntisen maailman lingua franca, on se usein tällaisissa kohtaamisissa käytetty kieli. Ääntämisen oppimisella on suuri rooli näissä vieraskielisissä kohtaamisessa, koska ensivaikutelmaan vaikuttaa ulkoisten tekijöiden lisäksi myös ihmisen tapa ja taito puhua. Tässä tutkimuksessa lukion toisen vuoden opiskelijat kertovat itse, mitkä asiat luokkahuoneissa tai niiden ulkopuolella ovat auttaneet heitä englannin kielen ääntämisen oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, mitkä asiat ovat tärkeimpiä ääntämisen oppimisen välineitä oppilaille sekä määrittää, miten tärkeä rooli opettajalla on ääntämisen oppimisprosessissa. Tutkimuksessa havaittiin, ettei oppilaiden raportoimissa heille tärkeissä ääntämisen oppimisen malleissa ja harjoitteissa ole valtavia eroja. Kielitaidoltaan hieman heikommat oppilaat luottavat opettajan malliin vahvemmin, mutta yleisesti opettajan rooli luokkahuoneessa on muuttunut kirjaimellisesta ääntämismallista, jonka puhetyyliä ja ääntämistä oppilaat jäljittelevät, muiden mallien tarjoajaksi. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella, että opettajien olisi käytettävä ääntämisen opetuksessa useita erilaisia materiaaleja sekä mediamuotoja, jotta opetuksesta hyötyisivät kaikki oppilaat mahdollisimman paljon.
first_indexed 2018-04-16T20:40:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Roivainen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-16T13:50:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-16T13:50:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57614", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisoituvassa maailmassamme on entist\u00e4 tavallisempaa kohdata ihmisi\u00e4 vieraista maista ja kommunikoida heid\u00e4n kanssaan vieraalla kielell\u00e4. Koska englanti on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 l\u00e4ntisen maailman lingua franca, on se usein t\u00e4llaisissa kohtaamisissa k\u00e4ytetty kieli. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen oppimisella on suuri rooli n\u00e4iss\u00e4 vieraskielisiss\u00e4 kohtaamisessa, koska ensivaikutelmaan vaikuttaa ulkoisten tekij\u00f6iden lis\u00e4ksi my\u00f6s ihmisen tapa ja taito puhua. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa lukion toisen vuoden opiskelijat kertovat itse, mitk\u00e4 asiat luokkahuoneissa tai niiden ulkopuolella ovat auttaneet heit\u00e4 englannin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, mitk\u00e4 asiat ovat t\u00e4rkeimpi\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimisen v\u00e4lineit\u00e4 oppilaille sek\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4, miten t\u00e4rke\u00e4 rooli opettajalla on \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimisprosessissa. \n\nTutkimuksessa havaittiin, ettei oppilaiden raportoimissa heille t\u00e4rkeiss\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimisen malleissa ja harjoitteissa ole valtavia eroja. Kielitaidoltaan hieman heikommat oppilaat luottavat opettajan malliin vahvemmin, mutta yleisesti opettajan rooli luokkahuoneessa on muuttunut kirjaimellisesta \u00e4\u00e4nt\u00e4mismallista, jonka puhetyyli\u00e4 ja \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 oppilaat j\u00e4ljittelev\u00e4t, muiden mallien tarjoajaksi. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella, ett\u00e4 opettajien olisi k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa useita erilaisia materiaaleja sek\u00e4 mediamuotoja, jotta opetuksesta hy\u00f6tyisiv\u00e4t kaikki oppilaat mahdollisimman paljon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Roivainen (samaroiv) on 2018-04-16 13:50:22.395994. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-16T13:50:22Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804162095.pdf: 520712 bytes, checksum: ea18f45d67331fb976925916b1715e1b (MD5)\nlicense.html: 4807 bytes, checksum: 75dae53b6fa849d1032415b20601db3f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-16T13:50:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804162095.pdf: 520712 bytes, checksum: ea18f45d67331fb976925916b1715e1b (MD5)\nlicense.html: 4807 bytes, checksum: 75dae53b6fa849d1032415b20601db3f (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "14", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation models", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learners\u2019 opinion on their English pronunciation formation", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804162095", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-16T13:50:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57614
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ac1c7298-eee2-4389-90c2-9a29dcf2064b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804162095.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Roivainen, Sanna Learners’ opinion on their English pronunciation formation pronunciation pronunciation teaching pronunciation models English teaching Englannin kieli
title Learners’ opinion on their English pronunciation formation
title_full Learners’ opinion on their English pronunciation formation
title_fullStr Learners’ opinion on their English pronunciation formation Learners’ opinion on their English pronunciation formation
title_full_unstemmed Learners’ opinion on their English pronunciation formation Learners’ opinion on their English pronunciation formation
title_short Learners’ opinion on their English pronunciation formation
title_sort learners opinion on their english pronunciation formation
title_txtP Learners’ opinion on their English pronunciation formation
topic pronunciation pronunciation teaching pronunciation models English teaching Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English teaching pronunciation pronunciation models pronunciation teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57614 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804162095
work_keys_str_mv AT roivainensanna learnersopinionontheirenglishpronunciationformation