Learners’ opinion on their English pronunciation formation

Globalisoituvassa maailmassamme on entistä tavallisempaa kohdata ihmisiä vieraista maista ja kommunikoida heidän kanssaan vieraalla kielellä. Koska englanti on tällä hetkellä läntisen maailman lingua franca, on se usein tällaisissa kohtaamisissa käytetty kieli. Ääntämisen oppimisella on suuri rooli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Roivainen, Sanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57614
Description
Summary:Globalisoituvassa maailmassamme on entistä tavallisempaa kohdata ihmisiä vieraista maista ja kommunikoida heidän kanssaan vieraalla kielellä. Koska englanti on tällä hetkellä läntisen maailman lingua franca, on se usein tällaisissa kohtaamisissa käytetty kieli. Ääntämisen oppimisella on suuri rooli näissä vieraskielisissä kohtaamisessa, koska ensivaikutelmaan vaikuttaa ulkoisten tekijöiden lisäksi myös ihmisen tapa ja taito puhua. Tässä tutkimuksessa lukion toisen vuoden opiskelijat kertovat itse, mitkä asiat luokkahuoneissa tai niiden ulkopuolella ovat auttaneet heitä englannin kielen ääntämisen oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, mitkä asiat ovat tärkeimpiä ääntämisen oppimisen välineitä oppilaille sekä määrittää, miten tärkeä rooli opettajalla on ääntämisen oppimisprosessissa. Tutkimuksessa havaittiin, ettei oppilaiden raportoimissa heille tärkeissä ääntämisen oppimisen malleissa ja harjoitteissa ole valtavia eroja. Kielitaidoltaan hieman heikommat oppilaat luottavat opettajan malliin vahvemmin, mutta yleisesti opettajan rooli luokkahuoneessa on muuttunut kirjaimellisesta ääntämismallista, jonka puhetyyliä ja ääntämistä oppilaat jäljittelevät, muiden mallien tarjoajaksi. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella, että opettajien olisi käytettävä ääntämisen opetuksessa useita erilaisia materiaaleja sekä mediamuotoja, jotta opetuksesta hyötyisivät kaikki oppilaat mahdollisimman paljon.