Sosiaalinen media liiketoiminnassa case Trainer4You

Tämä tutkimus käsittelee sosiaalista mediaa hyvinvointialan yrityksen liiketoiminnassa. Tutkimus on sekä itsessään arvokas tapaustutkimus (intrinsic case study) että välineellinen (instrumental case study). Tutkimuksen tulkinnoissa huomioitiin konteksti pyrittäessä ymmärtämään ja kuvaamaan itse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Innanen, Mika
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57613
_version_ 1828193128674230272
author Innanen, Mika
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Innanen, Mika Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Innanen, Mika Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Innanen, Mika
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus käsittelee sosiaalista mediaa hyvinvointialan yrityksen liiketoiminnassa. Tutkimus on sekä itsessään arvokas tapaustutkimus (intrinsic case study) että välineellinen (instrumental case study). Tutkimuksen tulkinnoissa huomioitiin konteksti pyrittäessä ymmärtämään ja kuvaamaan itse tapausta. Tutkittavaa ilmiötä eli sosiaalisen median hyödyntämistä liikunta-alan yrityksen liiketoiminnassa tutkittiin haastatteluilla. Haastattelut kerättiin neljältä kouluttautujalta ja neljältä tutkittavan tapauksen avainhenkilöltä. Haastatteluaineistoa lähestyttiin teemahaastatteluna ja sen analysoinnissa sovellettiin temaattista aineiston analyysitapaa. Sosiaalisella medialla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kaikkia sosiaalisen median rakenteita kuten blogit, keskustelupalstat, twitter, Facebook. Sosiaalista mediaa tarkastellaan sekä tapausyrityksen asiakkaiden näkökulmasta että yrityksen avainhenkilöiden näkökulmasta, koska pyrittiin saamaan kokonaisvaltaista kuvaa sosiaalisesta mediasta asiakkuuden hallinnassa ja tapausyrityksen liiketoiminnassa. Lisäksi kiinnitettiin huomiota sosiaalisen median mahdollisuuksiin tapausyrityksen liiketoimintamallien kehittämisessä. Tutkimus osoittaa, että yritys Trainer4Youn toimipisteessä sosiaalista mediaa hyödynnetään lähinnä blogien ja Facebook-tiedottamisen avulla. Tapausorganisaation liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalista mediaa hyödyntämällä on suunnitteluvaiheessa. Tutkittavassa tapauksessa kaikki haastateltavat asiakkaat olivat naisia ja edustivat suhteellisen nuorta ikäpolvea. Sen sijaan yrityksen avainhenkilöt olivat miehiä. Tutkimuksessa esitellään tyypillinen sosiaalisen median kautta saavutettava hyvinvointialan asiakaskunta, joiden kertomuksissa korostuu sosiaalisen median käytön yhteisöllisyys mutta myös yksilöllisyys. Liiketoiminnan kehittäminen vanhempien ikäluokkien ja miesten saavuttamiseksi sosiaalisen median avulla ja liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalista mediaa hyödyntämällä nousi esille tapausyrityksen tulevaisuuden haasteena. Sosiaalinen media soveltuu tämän tutkimuksen perusteella hyvin hyvinvointialan yrityksen koulutuksen kanavaksi ja toiminnan kehittämiseen. Liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalisen median avulla edellyttäisi kuitenkin sekä aikaa että rahoituksen järjestymistä. This study focuses on social media implications to company's business opera- tions. This case study is valuable in itself (intrinsic case study) and instrumental (instrumental case study). The study takes into account the meaning of the con- text in regard to understand and describe the case itself. The usage of social media in a well-being company's business was investigated by interviews. In- terviews were collected from four customer and four executives in the company. The data was gathered by interviews and the phenomenon was approached by a thematic analysis that was applied as a data analysis method. The concept of social media in this thesis refers to all the tools and structures of social media such as blogs, forums, twitter, and facebook. The role of social media in business in the case of well-being company is investigated from both business customers and from the company's executives’ point of view, because in order to gain a comprehensive view of social media in customer relationship management and business operations in the company. In addition, attention was paid to the possibilities of social media in the development processes of the comp ny's business models. Research shows that the company Trainer4You is utilizing in their information production mainly blogs and Facebook. Plans for development of the business model by utilizing social media have been started in the company. It is worth of note that in this case study all of the interviewed customers were women and represented relatively young age groups. The company’s executives, instead, were men. In the present study the typical customer segments were presented that the well-being company can reach. This customer segment is characterized by appreciating both community and individuality of the use of social media. Further, business development seeking to achieve also older age groups and men in order to develope business models arose as challenges in the future of the case company. Finally, this study showed that social media is a relevant way to a well-being company as a channel for training and as a channel for developing business model. The development of the business model by using social media, however, would require both time for planning and developing, and financial resources from the company.
first_indexed 2023-03-22T10:00:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Heikkil\u00e4, Marikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Innanen, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-16T12:08:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-16T12:08:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1867838", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57613", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee sosiaalista mediaa hyvinvointialan yrityksen liiketoiminnassa. Tutkimus on sek\u00e4 itsess\u00e4\u00e4n arvokas tapaustutkimus (intrinsic case \r\nstudy) ett\u00e4 v\u00e4lineellinen (instrumental case study). Tutkimuksen tulkinnoissa \r\nhuomioitiin konteksti pyritt\u00e4ess\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja kuvaamaan itse tapausta. \r\nTutkittavaa ilmi\u00f6t\u00e4 eli sosiaalisen median hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 liikunta-alan yrityksen liiketoiminnassa tutkittiin haastatteluilla. Haastattelut ker\u00e4ttiin nelj\u00e4lt\u00e4 kouluttautujalta ja nelj\u00e4lt\u00e4 tutkittavan tapauksen avainhenkil\u00f6lt\u00e4. Haastatteluaineistoa l\u00e4hestyttiin teemahaastatteluna ja sen analysoinnissa sovellettiin temaattista aineiston analyysitapaa. Sosiaalisella medialla tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kaikkia sosiaalisen median rakenteita kuten blogit, keskustelupalstat, \r\ntwitter, Facebook. Sosiaalista mediaa tarkastellaan sek\u00e4 tapausyrityksen asiakkaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta ett\u00e4 yrityksen avainhenkil\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta, koska pyrittiin saamaan kokonaisvaltaista kuvaa sosiaalisesta mediasta asiakkuuden \r\nhallinnassa ja tapausyrityksen liiketoiminnassa. Lis\u00e4ksi kiinnitettiin huomiota \r\nsosiaalisen median mahdollisuuksiin tapausyrityksen liiketoimintamallien kehitt\u00e4misess\u00e4. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 yritys Trainer4Youn toimipisteess\u00e4 sosiaalista mediaa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n l\u00e4hinn\u00e4 blogien ja Facebook-tiedottamisen avulla. \r\nTapausorganisaation liiketoimintamallin kehitt\u00e4minen sosiaalista mediaa hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 on suunnitteluvaiheessa. Tutkittavassa tapauksessa kaikki haastateltavat asiakkaat olivat naisia ja edustivat suhteellisen nuorta ik\u00e4polvea. Sen \r\nsijaan yrityksen avainhenkil\u00f6t olivat miehi\u00e4. Tutkimuksessa esitell\u00e4\u00e4n tyypillinen sosiaalisen median kautta saavutettava hyvinvointialan asiakaskunta, joiden kertomuksissa korostuu sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n yhteis\u00f6llisyys mutta \r\nmy\u00f6s yksil\u00f6llisyys. Liiketoiminnan kehitt\u00e4minen vanhempien ik\u00e4luokkien ja \r\nmiesten saavuttamiseksi sosiaalisen median avulla ja liiketoimintamallin kehitt\u00e4minen sosiaalista mediaa hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 nousi esille tapausyrityksen tulevaisuuden haasteena. Sosiaalinen media soveltuu t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella \r\nhyvin hyvinvointialan yrityksen koulutuksen kanavaksi ja toiminnan kehitt\u00e4miseen. Liiketoimintamallin kehitt\u00e4minen sosiaalisen median avulla edellytt\u00e4isi \r\nkuitenkin sek\u00e4 aikaa ett\u00e4 rahoituksen j\u00e4rjestymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study focuses on social media implications to company's business opera-\r\ntions. This case study is valuable in itself (intrinsic case study) and instrumental \r\n(instrumental case study). The study takes into account the meaning of the con-\r\ntext in regard to understand and describe the case itself. The usage of social \r\nmedia in a well-being company's business was investigated by interviews. In-\r\nterviews were collected from four customer and four executives in the company. \r\nThe data was gathered by interviews and the phenomenon was approached by \r\na thematic analysis that was applied as a data analysis method. The concept of \r\nsocial media in this thesis refers to all the tools and structures of social media \r\nsuch as blogs, forums, twitter, and facebook. The role of social media in business in the case of well-being company is investigated from both business customers and from the company's executives\u2019 point of view, because in order to \r\ngain a comprehensive view of social media in customer relationship management and business operations in the company. In addition, attention was paid \r\nto the possibilities of social media in the development processes of the comp\r\nny's business models. Research shows that the company Trainer4You is utilizing in their information production mainly blogs and Facebook. Plans for development of the business model by utilizing social media have been started in \r\nthe company. It is worth of note that in this case study all of the interviewed \r\ncustomers were women and represented relatively young age groups. The \r\ncompany\u2019s executives, instead, were men. In the present study the typical customer segments were presented that the well-being company can reach. This \r\ncustomer segment is characterized by appreciating both community and individuality of the use of social media. Further, business development seeking to \r\nachieve also older age groups and men in order to develope business models \r\narose as challenges in the future of the case company. Finally, this study \r\nshowed that social media is a relevant way to a well-being company as a channel for training and as a channel for developing business model. The development of the business model by using social media, however, would require both \r\ntime for planning and developing, and financial resources from the company.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2018-04-16 12:08:37.158098. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-16T12:08:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804162085.pdf: 727049 bytes, checksum: dace9b4fcdbb9a190ea5f17cb01bc951 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-16T12:08:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804162085.pdf: 727049 bytes, checksum: dace9b4fcdbb9a190ea5f17cb01bc951 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (59 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoimintamalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkostoituminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvoin- tiala", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804162085", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-16T12:08:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkostoituminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointiala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57613
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:25Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c6a27834-db28-4345-acc3-16d762e839e0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804162085.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Innanen, Mika Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You liiketoimintamalli sosiaalinen media verkostoituminen hyvinvoin- tiala markkinointi Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 liiketoimintamallit hyvinvointiala
title Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You
title_full Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You
title_fullStr Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You
title_full_unstemmed Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You
title_short Sosiaalinen media liiketoiminnassa
title_sort sosiaalinen media liiketoiminnassa case trainer4you
title_sub case Trainer4You
title_txtP Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You
topic liiketoimintamalli sosiaalinen media verkostoituminen hyvinvoin- tiala markkinointi Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 liiketoimintamallit hyvinvointiala
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede hyvinvoin- tiala hyvinvointiala liiketoimintamalli liiketoimintamallit markkinointi sosiaalinen media verkostoituminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57613 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804162085
work_keys_str_mv AT innanenmika sosiaalinenmedialiiketoiminnassacasetrainer4you