Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, motivoiko koululiikunta lukion ensimmäisen vuosikurssin tyttöjä. Tutkielmassa tarkasteltiin eri tekijöitä, jotka ovat yhteydessä koululiikuntamotivaatioon. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli opettajan mahdollisuus vaikuttaa oppilaiden koululiikun...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korkalainen, Kristiina
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57612
_version_ 1826225769347547136
author Korkalainen, Kristiina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korkalainen, Kristiina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korkalainen, Kristiina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korkalainen, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, motivoiko koululiikunta lukion ensimmäisen vuosikurssin tyttöjä. Tutkielmassa tarkasteltiin eri tekijöitä, jotka ovat yhteydessä koululiikuntamotivaatioon. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli opettajan mahdollisuus vaikuttaa oppilaiden koululiikuntamotivaatioon. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä muutoksia lukiolaistytöt tekisivät liikuntatunneille, jotta ne motivoisivat enemmän. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelujen ja ainekirjoitusten avulla. Haastatteluja oli yhteensä seitsemän ja ainekirjoituksia 20. Haastatteluista neljä toteutettiin keväällä 2014 ja kolme keväällä 2016. Ainekirjoitukset kerättiin keväällä 2016. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Yhteensä tutkimukseen osallistui 27 lukiolaistyttöä. Saatujen tuloksien mukaan koululiikunta motivoi ja siihen suhtaudutaan positiivisesti. Kolme eniten motivaatiota nostavaa tekijää tärkeysjärjestyksessä olivat 1) opettajan tasapuolinen kannustus, 2) toimiva liikuntaryhmä ja 3) opettajan positiivinen asenne. Kolme eniten motivaatiota laskevaa tekijää olivat tärkeysjärjestyksessä 1) opettaja, joka pakottaa oppilaat toimimaan oppilaiden tahdon vastaisesti 2) kuntotestit ja 3) numeroarviointi. Opettajalla havaittiin olevan useita mahdollisuuksia vaikuttaa oppilaiden liikuntamotivaatioon esimerkiksi olemalla läsnä ja kannustava sekä puuttumalla negatiivisiin ryhmäilmiöihin kuten kiusaamiseen. Oppilaat esittivät liikuntatunneille useita erilaisia muutosehdotuksia, joista kuntotestien ja numeroarvioinnin poistaminen saivat eniten kannatusta. Saatujen tulosten ja pohdintojen valossa tärkeää olisi, että liikunnanopettajalla on riittävät vuorovaikutus- ja ryhmänhallintataidot, jotta hän osaa puuttua negatiivisiin ryhmäilmiöihin liikuntatunnin aikana, kohdata oppilaat yksilöinä ja olla kannustava. Tuloksissa selvisi, että kuntotestit ja niiden tulosten arvioiminen sekä oppilaiden vertailu tulosten mukaan laskee oppilaiden motivaatiota. Saadut tulokset puhuvat sen puolesta, että uuden opetussuunnitelman myötä poistunut kuntotestien arvioiminen on ollut hyvä ratkaisu. Uuden opetussuunnitelman tuomat Move! -testit eivät vaikuta oppilaan liikunnan arvosanaan. The aim of this study was to find out whether physical education classes in high school motivate first year female students. The study examines especially the role of the physical education teacher in motivating the students. In addition, the goal was to find out what changes to physical education classes female students would recommend in order to make them more appealing. The data consists of seven interviews and of twenty essays. One of the interviews was held with two students at a time, and six with only one interviewee. Four of the interviews were conducted during the spring of 2014 and three during the spring of 2016. The essays were written in spring 2016. The analysis of the material was data driven. In total, 27 students participated in the study. The results show that female students consider physical education classes to be motivating, and they have a positive attitude towards them. Three main factors enhancing the motivation are the following, in order of importance: 1) teacher encourages the students even-handedly 2) good group dynamic 3) positive attitude of the physical educator. Three factors that lower the motivation the most are, in order of importance: 1) coercive way of the teacher 2) fitness test and 3) grading. The teacher can affect the motivation in various ways, for example by being actively present, supportive and by intervening in negative things happening in the group, like bullying. The students proposed several changes to physical education classes, especially the elimination of the fitness tests and gradings. In the light of the results, it is important that the physical educator has competent communication and group leading skills in order for her or him to intervene in negative things happening in the group, to be able to encounter the students as individuals and to be supportive during the class. If the physical educator compares the skills or the fitness tests results of the students, it reduces their motivation. According to the new physical education syllabus, the results of the fitness tests do not affect the student’s grade anymore, and this study also proves that it has been a good decision. Move! -tests that are used as fitness tests today do not affect the student’s grade.
first_indexed 2023-03-22T09:58:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liukkonen, Jarmo.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korkalainen, Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-16T12:03:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-16T12:03:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1867839", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57612", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, motivoiko koululiikunta lukion ensimm\u00e4isen \r\nvuosikurssin tytt\u00f6j\u00e4. Tutkielmassa tarkasteltiin eri tekij\u00f6it\u00e4, jotka ovat yhteydess\u00e4 \r\nkoululiikuntamotivaatioon. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli opettajan mahdollisuus vaikuttaa \r\noppilaiden koululiikuntamotivaatioon. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 muutoksia lukiolaistyt\u00f6t \r\ntekisiv\u00e4t liikuntatunneille, jotta ne motivoisivat enemm\u00e4n. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin \r\nhaastattelujen ja ainekirjoitusten avulla. Haastatteluja oli yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n ja ainekirjoituksia 20. \r\nHaastatteluista nelj\u00e4 toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014 ja kolme kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016. Ainekirjoitukset ker\u00e4ttiin \r\nkev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. Yhteens\u00e4 tutkimukseen \r\nosallistui 27 lukiolaistytt\u00f6\u00e4. \r\n\r\n \r\n\r\nSaatujen tuloksien mukaan koululiikunta motivoi ja siihen suhtaudutaan positiivisesti. Kolme eniten \r\nmotivaatiota nostavaa tekij\u00e4\u00e4 t\u00e4rkeysj\u00e4rjestyksess\u00e4 olivat 1) opettajan tasapuolinen kannustus, 2) \r\ntoimiva liikuntaryhm\u00e4 ja 3) opettajan positiivinen asenne. Kolme eniten motivaatiota laskevaa \r\ntekij\u00e4\u00e4 olivat t\u00e4rkeysj\u00e4rjestyksess\u00e4 1) opettaja, joka pakottaa oppilaat toimimaan oppilaiden tahdon \r\nvastaisesti 2) kuntotestit ja 3) numeroarviointi. Opettajalla havaittiin olevan useita mahdollisuuksia \r\nvaikuttaa oppilaiden liikuntamotivaatioon esimerkiksi olemalla l\u00e4sn\u00e4 ja kannustava sek\u00e4 \r\npuuttumalla negatiivisiin ryhm\u00e4ilmi\u00f6ihin kuten kiusaamiseen. Oppilaat esittiv\u00e4t liikuntatunneille \r\nuseita erilaisia muutosehdotuksia, joista kuntotestien ja numeroarvioinnin poistaminen saivat eniten \r\nkannatusta. \r\n\r\n \r\n\r\nSaatujen tulosten ja pohdintojen valossa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 olisi, ett\u00e4 liikunnanopettajalla on riitt\u00e4v\u00e4t \r\nvuorovaikutus- ja ryhm\u00e4nhallintataidot, jotta h\u00e4n osaa puuttua negatiivisiin ryhm\u00e4ilmi\u00f6ihin \r\nliikuntatunnin aikana, kohdata oppilaat yksil\u00f6in\u00e4 ja olla kannustava. Tuloksissa selvisi, ett\u00e4 \r\nkuntotestit ja niiden tulosten arvioiminen sek\u00e4 oppilaiden vertailu tulosten mukaan laskee \r\noppilaiden motivaatiota. Saadut tulokset puhuvat sen puolesta, ett\u00e4 uuden opetussuunnitelman \r\nmy\u00f6t\u00e4 poistunut kuntotestien arvioiminen on ollut hyv\u00e4 ratkaisu. Uuden opetussuunnitelman tuomat \r\nMove! -testit eiv\u00e4t vaikuta oppilaan liikunnan arvosanaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to find out whether physical education classes in high school motivate \r\nfirst year female students. The study examines especially the role of the physical education teacher \r\nin motivating the students. In addition, the goal was to find out what changes to physical education \r\nclasses female students would recommend in order to make them more appealing. The data consists \r\nof seven interviews and of twenty essays. One of the interviews was held with two students at a \r\ntime, and six with only one interviewee. Four of the interviews were conducted during the spring of \r\n2014 and three during the spring of 2016. The essays were written in spring 2016. The analysis of \r\nthe material was data driven. In total, 27 students participated in the study. \r\n\r\n \r\n\r\nThe results show that female students consider physical education classes to be motivating, and they \r\nhave a positive attitude towards them. Three main factors enhancing the motivation are the \r\nfollowing, in order of importance: 1) teacher encourages the students even-handedly 2) good group \r\ndynamic 3) positive attitude of the physical educator. Three factors that lower the motivation the \r\nmost are, in order of importance: 1) coercive way of the teacher 2) fitness test and 3) grading. \r\n\r\n \r\n\r\nThe teacher can affect the motivation in various ways, for example by being actively present, \r\nsupportive and by intervening in negative things happening in the group, like bullying. The students \r\nproposed several changes to physical education classes, especially the elimination of the fitness \r\ntests and gradings. \r\n\r\n \r\n\r\nIn the light of the results, it is important that the physical educator has competent communication \r\nand group leading skills in order for her or him to intervene in negative things happening in the \r\ngroup, to be able to encounter the students as individuals and to be supportive during the class. \r\n\r\n \r\n\r\nIf the physical educator compares the skills or the fitness tests results of the students, it reduces their \r\nmotivation. According to the new physical education syllabus, the results of the fitness tests do not \r\naffect the student\u2019s grade anymore, and this study also proves that it has been a good decision. \r\nMove! -tests that are used as fitness tests today do not affect the student\u2019s grade.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kristiina Korkalainen (korkankr) on 2018-04-16 12:03:59.055131. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-16T12:03:59Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804162084.docx: 110590 bytes, checksum: bea0ad0121a46057633e293ae5d6ab1d (MD5)\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: e8d7bf8808957e1da409b359e4a5af2f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-16T12:03:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804162084.docx: 110590 bytes, checksum: bea0ad0121a46057633e293ae5d6ab1d (MD5)\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: e8d7bf8808957e1da409b359e4a5af2f (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tytt\u00f6jen koululiikuntamotivaatio lukiossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804162084", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-16T12:03:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoiteorientaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57612
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e6687928-406e-4f9b-aa6f-4384a4b2fc10\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201804162084.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korkalainen, Kristiina Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta tytöt lukio motivaatioilmasto motivaatio itsemäärääminen tavoiteorientaatio
title Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa
title_full Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa
title_fullStr Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa
title_full_unstemmed Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa
title_short Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa
title_sort tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa
title_txtP Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta tytöt lukio motivaatioilmasto motivaatio itsemäärääminen tavoiteorientaatio
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education itsemäärääminen koululiikunta lukio motivaatio motivaatioilmasto tavoiteorientaatio tytöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57612 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804162084
work_keys_str_mv AT korkalainenkristiina tyttöjenkoululiikuntamotivaatiolukiossa