Tyttöjen koululiikuntamotivaatio lukiossa

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, motivoiko koululiikunta lukion ensimmäisen vuosikurssin tyttöjä. Tutkielmassa tarkasteltiin eri tekijöitä, jotka ovat yhteydessä koululiikuntamotivaatioon. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli opettajan mahdollisuus vaikuttaa oppilaiden koululiikun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korkalainen, Kristiina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57612
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, motivoiko koululiikunta lukion ensimmäisen vuosikurssin tyttöjä. Tutkielmassa tarkasteltiin eri tekijöitä, jotka ovat yhteydessä koululiikuntamotivaatioon. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli opettajan mahdollisuus vaikuttaa oppilaiden koululiikuntamotivaatioon. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä muutoksia lukiolaistytöt tekisivät liikuntatunneille, jotta ne motivoisivat enemmän. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelujen ja ainekirjoitusten avulla. Haastatteluja oli yhteensä seitsemän ja ainekirjoituksia 20. Haastatteluista neljä toteutettiin keväällä 2014 ja kolme keväällä 2016. Ainekirjoitukset kerättiin keväällä 2016. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Yhteensä tutkimukseen osallistui 27 lukiolaistyttöä. Saatujen tuloksien mukaan koululiikunta motivoi ja siihen suhtaudutaan positiivisesti. Kolme eniten motivaatiota nostavaa tekijää tärkeysjärjestyksessä olivat 1) opettajan tasapuolinen kannustus, 2) toimiva liikuntaryhmä ja 3) opettajan positiivinen asenne. Kolme eniten motivaatiota laskevaa tekijää olivat tärkeysjärjestyksessä 1) opettaja, joka pakottaa oppilaat toimimaan oppilaiden tahdon vastaisesti 2) kuntotestit ja 3) numeroarviointi. Opettajalla havaittiin olevan useita mahdollisuuksia vaikuttaa oppilaiden liikuntamotivaatioon esimerkiksi olemalla läsnä ja kannustava sekä puuttumalla negatiivisiin ryhmäilmiöihin kuten kiusaamiseen. Oppilaat esittivät liikuntatunneille useita erilaisia muutosehdotuksia, joista kuntotestien ja numeroarvioinnin poistaminen saivat eniten kannatusta. Saatujen tulosten ja pohdintojen valossa tärkeää olisi, että liikunnanopettajalla on riittävät vuorovaikutus- ja ryhmänhallintataidot, jotta hän osaa puuttua negatiivisiin ryhmäilmiöihin liikuntatunnin aikana, kohdata oppilaat yksilöinä ja olla kannustava. Tuloksissa selvisi, että kuntotestit ja niiden tulosten arvioiminen sekä oppilaiden vertailu tulosten mukaan laskee oppilaiden motivaatiota. Saadut tulokset puhuvat sen puolesta, että uuden opetussuunnitelman myötä poistunut kuntotestien arvioiminen on ollut hyvä ratkaisu. Uuden opetussuunnitelman tuomat Move! -testit eivät vaikuta oppilaan liikunnan arvosanaan. The aim of this study was to find out whether physical education classes in high school motivate first year female students. The study examines especially the role of the physical education teacher in motivating the students. In addition, the goal was to find out what changes to physical education classes female students would recommend in order to make them more appealing. The data consists of seven interviews and of twenty essays. One of the interviews was held with two students at a time, and six with only one interviewee. Four of the interviews were conducted during the spring of 2014 and three during the spring of 2016. The essays were written in spring 2016. The analysis of the material was data driven. In total, 27 students participated in the study. The results show that female students consider physical education classes to be motivating, and they have a positive attitude towards them. Three main factors enhancing the motivation are the following, in order of importance: 1) teacher encourages the students even-handedly 2) good group dynamic 3) positive attitude of the physical educator. Three factors that lower the motivation the most are, in order of importance: 1) coercive way of the teacher 2) fitness test and 3) grading. The teacher can affect the motivation in various ways, for example by being actively present, supportive and by intervening in negative things happening in the group, like bullying. The students proposed several changes to physical education classes, especially the elimination of the fitness tests and gradings. In the light of the results, it is important that the physical educator has competent communication and group leading skills in order for her or him to intervene in negative things happening in the group, to be able to encounter the students as individuals and to be supportive during the class. If the physical educator compares the skills or the fitness tests results of the students, it reduces their motivation. According to the new physical education syllabus, the results of the fitness tests do not affect the student’s grade anymore, and this study also proves that it has been a good decision. Move! -tests that are used as fitness tests today do not affect the student’s grade.