"Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering

Opettajan työ ei rajaudu pelkästään opetukseen, vaan oppituntien suunnittelu on keskeinen osa opettajan työnkuvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsin kielen aineenopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä oppitunnin suunnittelusta ja koulutuksen oppitunnin suunnitteluun ta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hotti, Elina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Faculty of Education and Psychology, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Language and Communication Studies, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57592
_version_ 1828193088786399232
author Hotti, Elina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Kieli- ja viestintätieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Language and Communication Studies Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hotti, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Kieli- ja viestintätieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Language and Communication Studies Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hotti, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Kieli- ja viestintätieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Language and Communication Studies Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hotti, Elina
datasource_str_mv jyx
description Opettajan työ ei rajaudu pelkästään opetukseen, vaan oppituntien suunnittelu on keskeinen osa opettajan työnkuvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsin kielen aineenopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä oppitunnin suunnittelusta ja koulutuksen oppitunnin suunnitteluun tarjoamista valmiuksista. Lisäksi tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa, millaisia eroja ruotsin opettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä oppitunnin suunnittelusta on. Tämän kvalitatiivisen sisällönanalyysin aineistona oli kymmenen (10) opettajaopiskelijan haastattelut, joista viisi (5) oli ruotsin kielen opettajaopiskelijoita ja viisi (5) luokanopettajaopiskelijoita. Aineisto kerättiin keväällä 2017. Aineisto litteroitiin ja teemoitettiin analysointia varten. Tulokset osoittivat, että opettajaopiskelijoiden käsitykset oppitunnin suunnittelusta ovat samankaltaisia aiemman tutkimuksen kanssa ja uutena aspektina esiin nostettiin oppimisen arviointi. Oppituntien suunnittelu tarkoittaa niitä valmisteluita ja pohdintoja, joiden avulla opettaja varmistaa, että oppitunti edistää oppilaiden oppimista mahdollisimman hyvin. Keskeisimmät erot opettajaopiskelijoiden käsityksissä liittyivät oppitunnin suunnittelun määrittelyn laajuuteen ja tekijöihin, jotka vaikuttavat opetuksen suunnitteluun. Valmiudet, joita koulutus tarjoaa oppitunnin suunnitteluun, koettiin pääasiassa riittäviksi ja hyviksi. Tulokset osoittivat myös, että opettajaopiskelijoiden käsityksissä tulevat esille vallitsevat käsitykset oppimisesta ja opettamisesta, jossa opettajan rooli on toimia oppimisen ohjaajana ja jossa oppilas on aktiivinen osallistuja, joka on vastuussa omasta oppimisestaan. Arvioinnin liittäminen oppituntien suunnitteluun liittyy oletettavasti formatiivisen arvioinnin korostamiseen opetussuunnitelmassa ja opetuksessa. Erot käsityksissä puolestaan liittyvät eri oppiaineiden luonteeseen ja oppitunnin rakenteen ymmärtämiseen. Koulutuksen tarjoamat valmiudet liittyivät vahvasti opetusharjoitteluihin, sillä käytännön kokemus oppituntien suunnittelusta saavutettiin opetusharjoitteluiden kautta. Vallitsevien oppimis- ja opettamiskäsitysten korostuminen vastauksissa kertoo siitä, että käsityksiä painotetaan opettajankoulutuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hotti, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-13T11:46:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-13T11:46:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1867597", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57592", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajan ty\u00f6 ei rajaudu pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n opetukseen, vaan oppituntien suunnittelu on keskeinen osa opettajan ty\u00f6nkuvaa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsin kielen aineenopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 oppitunnin suunnittelusta ja koulutuksen oppitunnin suunnitteluun tarjoamista valmiuksista. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa, millaisia eroja ruotsin opettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksiss\u00e4 oppitunnin suunnittelusta on.\r\nT\u00e4m\u00e4n kvalitatiivisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin aineistona oli kymmenen (10) opettajaopiskelijan haastattelut, joista viisi (5) oli ruotsin kielen opettajaopiskelijoita ja viisi (5) luokanopettajaopiskelijoita. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017. Aineisto litteroitiin ja teemoitettiin analysointia varten. \r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajaopiskelijoiden k\u00e4sitykset oppitunnin suunnittelusta ovat samankaltaisia aiemman tutkimuksen kanssa ja uutena aspektina esiin nostettiin oppimisen arviointi. Oppituntien suunnittelu tarkoittaa niit\u00e4 valmisteluita ja pohdintoja, joiden avulla opettaja varmistaa, ett\u00e4 oppitunti edist\u00e4\u00e4 oppilaiden oppimista mahdollisimman hyvin. Keskeisimm\u00e4t erot opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksiss\u00e4 liittyiv\u00e4t oppitunnin suunnittelun m\u00e4\u00e4rittelyn laajuuteen ja tekij\u00f6ihin, jotka vaikuttavat opetuksen suunnitteluun. Valmiudet, joita koulutus tarjoaa oppitunnin suunnitteluun, koettiin p\u00e4\u00e4asiassa riitt\u00e4viksi ja hyviksi. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksiss\u00e4 tulevat esille vallitsevat k\u00e4sitykset oppimisesta ja opettamisesta, jossa opettajan rooli on toimia oppimisen ohjaajana ja jossa oppilas on aktiivinen osallistuja, joka on vastuussa omasta oppimisestaan.\r\nArvioinnin liitt\u00e4minen oppituntien suunnitteluun liittyy oletettavasti formatiivisen arvioinnin korostamiseen opetussuunnitelmassa ja opetuksessa. Erot k\u00e4sityksiss\u00e4 puolestaan liittyv\u00e4t eri oppiaineiden luonteeseen ja oppitunnin rakenteen ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Koulutuksen tarjoamat valmiudet liittyiv\u00e4t vahvasti opetusharjoitteluihin, sill\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemus oppituntien suunnittelusta saavutettiin opetusharjoitteluiden kautta. Vallitsevien oppimis- ja opettamisk\u00e4sitysten korostuminen vastauksissa kertoo siit\u00e4, ett\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 painotetaan opettajankoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Hotti (elansuur) on 2018-04-13 11:46:51.361772. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-13T11:46:52Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804132062.docx: 459486 bytes, checksum: 7092a67e3462bcdc56a3e8bd0394a607 (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: f0731ad3cd3020dbbf33ae544efa0071 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-13T11:46:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804132062.docx: 459486 bytes, checksum: 7092a67e3462bcdc56a3e8bd0394a607 (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: f0731ad3cd3020dbbf33ae544efa0071 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lektionsplanering", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4rarutbildning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4rarstuderande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "planeringsprocess", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Denna lektion m\u00e5ste vara ett pedagogiskt fyrverkeri\" : l\u00e4rarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "L\u00e4rarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804132062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-13T11:46:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57592
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:42Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e4551858-f77e-486f-ad11-a9971e5f1c4d\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201804132062.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hotti, Elina "Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" : lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering lektionsplanering lärarutbildning lärarstuderande planeringsprocess undervisning Ruotsin kieli Luokanopettajakoulutus Swedish Teacher Education 306 103 oppitunnit suunnittelu opetus
title "Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" : lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering
title_alt Lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering
title_full "Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" : lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering
title_fullStr "Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" : lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering "Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" : lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering
title_full_unstemmed "Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" : lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering "Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" : lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering
title_short "Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri"
title_sort denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering
title_sub lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering
title_txtP "Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" : lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering
topic lektionsplanering lärarutbildning lärarstuderande planeringsprocess undervisning Ruotsin kieli Luokanopettajakoulutus Swedish Teacher Education 306 103 oppitunnit suunnittelu opetus
topic_facet 103 306 Luokanopettajakoulutus Ruotsin kieli Swedish Teacher Education lektionsplanering lärarstuderande lärarutbildning opetus oppitunnit planeringsprocess suunnittelu undervisning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57592 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804132062
work_keys_str_mv AT hottielina dennalektionmåstevaraettpedagogisktfyrverkerilärarstuderandesuppfattningaromlektionsp