"Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering

Opettajan työ ei rajaudu pelkästään opetukseen, vaan oppituntien suunnittelu on keskeinen osa opettajan työnkuvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsin kielen aineenopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä oppitunnin suunnittelusta ja koulutuksen oppitunnin suunnitteluun ta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hotti, Elina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Faculty of Education and Psychology, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Language and Communication Studies, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57592
Description
Summary:Opettajan työ ei rajaudu pelkästään opetukseen, vaan oppituntien suunnittelu on keskeinen osa opettajan työnkuvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsin kielen aineenopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä oppitunnin suunnittelusta ja koulutuksen oppitunnin suunnitteluun tarjoamista valmiuksista. Lisäksi tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa, millaisia eroja ruotsin opettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä oppitunnin suunnittelusta on. Tämän kvalitatiivisen sisällönanalyysin aineistona oli kymmenen (10) opettajaopiskelijan haastattelut, joista viisi (5) oli ruotsin kielen opettajaopiskelijoita ja viisi (5) luokanopettajaopiskelijoita. Aineisto kerättiin keväällä 2017. Aineisto litteroitiin ja teemoitettiin analysointia varten. Tulokset osoittivat, että opettajaopiskelijoiden käsitykset oppitunnin suunnittelusta ovat samankaltaisia aiemman tutkimuksen kanssa ja uutena aspektina esiin nostettiin oppimisen arviointi. Oppituntien suunnittelu tarkoittaa niitä valmisteluita ja pohdintoja, joiden avulla opettaja varmistaa, että oppitunti edistää oppilaiden oppimista mahdollisimman hyvin. Keskeisimmät erot opettajaopiskelijoiden käsityksissä liittyivät oppitunnin suunnittelun määrittelyn laajuuteen ja tekijöihin, jotka vaikuttavat opetuksen suunnitteluun. Valmiudet, joita koulutus tarjoaa oppitunnin suunnitteluun, koettiin pääasiassa riittäviksi ja hyviksi. Tulokset osoittivat myös, että opettajaopiskelijoiden käsityksissä tulevat esille vallitsevat käsitykset oppimisesta ja opettamisesta, jossa opettajan rooli on toimia oppimisen ohjaajana ja jossa oppilas on aktiivinen osallistuja, joka on vastuussa omasta oppimisestaan. Arvioinnin liittäminen oppituntien suunnitteluun liittyy oletettavasti formatiivisen arvioinnin korostamiseen opetussuunnitelmassa ja opetuksessa. Erot käsityksissä puolestaan liittyvät eri oppiaineiden luonteeseen ja oppitunnin rakenteen ymmärtämiseen. Koulutuksen tarjoamat valmiudet liittyivät vahvasti opetusharjoitteluihin, sillä käytännön kokemus oppituntien suunnittelusta saavutettiin opetusharjoitteluiden kautta. Vallitsevien oppimis- ja opettamiskäsitysten korostuminen vastauksissa kertoo siitä, että käsityksiä painotetaan opettajankoulutuksessa.