Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin

Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää esikouluikäisten odotuksia alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin. Aikaisempaa tutkimusta siirtymävaiheesta esi- ja alkuopetuksen välillä löytyy paljon, mutta lasten näkökulma on jäänyt vähemmälle tarkastelulle ja siksi toteutin tutkimuksen tästä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hämäläinen, Anna-Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57563
_version_ 1826225803903369216
author Hämäläinen, Anna-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hämäläinen, Anna-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hämäläinen, Anna-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hämäläinen, Anna-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää esikouluikäisten odotuksia alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin. Aikaisempaa tutkimusta siirtymävaiheesta esi- ja alkuopetuksen välillä löytyy paljon, mutta lasten näkökulma on jäänyt vähemmälle tarkastelulle ja siksi toteutin tutkimuksen tästä näkökulmasta. Koulusiirtymää tarkasteltiin tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä Bronfrenbrennerin (1979) ekologisen teorian ja ohjaavien asiakirjojen näkökulmista. Molemmissa näkökulmissa korostetaan vuorovaikutuksen ja yhteistyön merkitystä lapseen vaikuttavien toimintaympäristöjen välillä. Esimerkiksi esi- ja perusopetussuunnitelman tarkoituksena on yhdenmukaisuudellaan edistää lapsen siirtymävaiheen sujuvuutta, koulun toimintakulttuuriin kiinnittymistä ja oppimisen jatkumoa. Tutkimukseen osallistui seitsemän esikouluikäistä lasta yhdestä Jyväskylän kaupungin päiväkodista. Tutkimus toteutettiin siten, että lapsia pyydettiin piirtämään kuva alkuopetukseen siirtymisestä eli ensimmäisestä koulupäivästä. Tämän jälkeen lapset itse sanoittivat omat piirustuksensa sekä niissä ilmenneet tuntemukset, ajatukset ja odotukset. Saatu aineisto analysoitiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Lasten odotukset siirtymävaiheesta koskivat lasten ystäväverkostoa, uutta opettajaa, ilmapiiriä, sääntöjä ja rajoja, päivästruktuuria sekä oppimista ja kouluympäristöä. Saatujen tulosten pohjalta lasten vertaissuhteet ja erityisesti tutut kaverit nousivat keskiöön. Lapsen kasvuympäristö muuttuu siirtymässä esikoulun leikki- ja oppimisympäristöstä koulun opettajajohtoiseksi, yksilötyöskentelyä korostavaksi oppimis- ja opetusympäristöksi, mikä näkyi lasten piirustuksissa ja narratiiveissa perinteisenä käsityksenä kouluympäristöstä opettajajohtoisine luokkahuoneineen. Tähän tutkimukseen osallistuneista lapsista suurimmalla osalla oli myönteinen kuva koulusiirtymästä ja he odottivat koulunaloittamista innolla.
first_indexed 2018-04-11T20:22:25Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Anna-Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-11T20:09:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-11T20:09:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57563", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 esikouluik\u00e4isten odotuksia alkuopetukseen siirtymisest\u00e4 kertomuksin ja kuvin. Aikaisempaa tutkimusta siirtym\u00e4vaiheesta esi- ja alkuopetuksen v\u00e4lill\u00e4 l\u00f6ytyy paljon, mutta lasten n\u00e4k\u00f6kulma on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4hemm\u00e4lle tarkastelulle ja siksi toteutin tutkimuksen t\u00e4st\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta. Koulusiirtym\u00e4\u00e4 tarkasteltiin tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 Bronfrenbrennerin (1979) ekologisen teorian ja ohjaavien asiakirjojen n\u00e4k\u00f6kulmista. Molemmissa n\u00e4k\u00f6kulmissa korostetaan vuorovaikutuksen ja yhteisty\u00f6n merkityst\u00e4 lapseen vaikuttavien toimintaymp\u00e4rist\u00f6jen v\u00e4lill\u00e4. Esimerkiksi esi- ja perusopetussuunnitelman tarkoituksena on yhdenmukaisuudellaan edist\u00e4\u00e4 lapsen siirtym\u00e4vaiheen sujuvuutta, koulun toimintakulttuuriin kiinnittymist\u00e4 ja oppimisen jatkumoa. \n\nTutkimukseen osallistui seitsem\u00e4n esikouluik\u00e4ist\u00e4 lasta yhdest\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin p\u00e4iv\u00e4kodista. Tutkimus toteutettiin siten, ett\u00e4 lapsia pyydettiin piirt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuva alkuopetukseen siirtymisest\u00e4 eli ensimm\u00e4isest\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4st\u00e4. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen lapset itse sanoittivat omat piirustuksensa sek\u00e4 niiss\u00e4 ilmenneet tuntemukset, ajatukset ja odotukset. Saatu aineisto analysoitiin laadullista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Lasten odotukset siirtym\u00e4vaiheesta koskivat lasten yst\u00e4v\u00e4verkostoa, uutta opettajaa, ilmapiiri\u00e4, s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja rajoja, p\u00e4iv\u00e4struktuuria sek\u00e4 oppimista ja kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. Saatujen tulosten pohjalta lasten vertaissuhteet ja erityisesti tutut kaverit nousivat keski\u00f6\u00f6n. Lapsen kasvuymp\u00e4rist\u00f6 muuttuu siirtym\u00e4ss\u00e4 esikoulun leikki- ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 koulun opettajajohtoiseksi, yksil\u00f6ty\u00f6skentely\u00e4 korostavaksi oppimis- ja opetusymp\u00e4rist\u00f6ksi, mik\u00e4 n\u00e4kyi lasten piirustuksissa ja narratiiveissa perinteisen\u00e4 k\u00e4sityksen\u00e4 kouluymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 opettajajohtoisine luokkahuoneineen. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistuneista lapsista suurimmalla osalla oli my\u00f6nteinen kuva koulusiirtym\u00e4st\u00e4 ja he odottivat koulunaloittamista innolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Maria H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen (ansohama) on 2018-04-11 20:09:06.692648. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-11T20:09:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804112040.pdf: 4925489 bytes, checksum: 0827d9394397c524ad1c58462af6e4ed (MD5)\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: f03a5ae727a14a4a17cf039beb7a32a0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-11T20:09:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804112040.pdf: 4925489 bytes, checksum: 0827d9394397c524ad1c58462af6e4ed (MD5)\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: f03a5ae727a14a4a17cf039beb7a32a0 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten odotukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "piirustukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ensimm\u00e4inen koulup\u00e4iv\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esikouluik\u00e4isten odotukset alkuopetukseen siirtymisest\u00e4 kertomuksin ja kuvin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804112040", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-11T20:09:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57563
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bda82e7a-cdc3-469a-acb4-09d4d954b0c3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804112040.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Anna-Maria Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin Siirtymävaihe esikoulu peruskoulu lasten odotukset piirustukset narratiivit ensimmäinen koulupäivä Varhaiskasvatus
title Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin
title_full Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin
title_fullStr Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin
title_full_unstemmed Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin
title_short Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin
title_sort esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin
title_txtP Esikouluikäisten odotukset alkuopetukseen siirtymisestä kertomuksin ja kuvin
topic Siirtymävaihe esikoulu peruskoulu lasten odotukset piirustukset narratiivit ensimmäinen koulupäivä Varhaiskasvatus
topic_facet Siirtymävaihe Varhaiskasvatus ensimmäinen koulupäivä esikoulu lasten odotukset narratiivit peruskoulu piirustukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57563 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804112040
work_keys_str_mv AT hämäläinenannamaria esikouluikäistenodotuksetalkuopetukseensiirtymisestäkertomuksinjakuvin