Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa

Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön hyödyistä on paljon tutkimusnäyttöä ja teknologia on tällä hetkellä erottamaton osa koulun, oppilaiden ja opettajien arkea. Teknologian hyödyntäminen liikunnanopetuksessa ei kuitenkaan ole vielä yleistynyt, ja opettajan voidaan ajatella olevan keskeisessä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laukkanen, Heidi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57540
_version_ 1826225727515656192
author Laukkanen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laukkanen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laukkanen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laukkanen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön hyödyistä on paljon tutkimusnäyttöä ja teknologia on tällä hetkellä erottamaton osa koulun, oppilaiden ja opettajien arkea. Teknologian hyödyntäminen liikunnanopetuksessa ei kuitenkaan ole vielä yleistynyt, ja opettajan voidaan ajatella olevan keskeisessä roolissa uusien toimintatapojen kokeilemisessa ja käyttöön ottamisessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä alakoulun liikunnanopetuksessa. Lähestyn tutkimusongelmaa tarkastelemalla opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytön hyödyistä ja haasteista liikunnanopetuksessa. Tutkimukseni metodologinen lähestymistapa on laadulliseen tutkimussuuntaukseen kuuluva fenomenografia. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta harkinnanvaraisesti valittua opettajaa, joilla kaikilla oli kokemusta teknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa. Saatu aineisto analysoitiin fenomenografista analyysia soveltaen. Opettajien käsitykset teknologian hyödyistä liikunnanopetuksessa jakautuivat opettajan ja oppilaan hyötyihin. Teknologian ajateltiin auttavan opettajaa arvioinnin ja opetuksen toteuttamisessa, kun taas oppilaan hyödyt liittyivät minäkäsityksen muodostumiseen, motivaation lisääntymiseen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksiin sekä erilaisiin tapoihin oppia. Teknologian käytön haasteet johtuivat käsitysten mukaan joko resursseista, teknologian käyttämisestä tai opettajasta. Resursseista johtuvia haasteita olivat kuntien ja koulujen rajalliset resurssit tai niiden puute, sekä aikaresurssit. Teknologian käyttämisestä johtuvia haasteita olivat puolestaan erilaiset tekniset ongelmat. Opettajasta johtuvana haasteena nähtiin opettajan kielteinen suhtautuminen teknologiaa kohtaan. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että teknologiaa on mahdollista hyödyntää liikunnanopetuksessa tavoitteellisesti. Oikein käytettynä teknologia tukee oppimista ja liikunnanopetuksen tehtävän toteutumista. Tek-nologia on kuitenkin liikunnanopetuksessa ennen kaikkea työväline, ei itsetarkoitus.
first_indexed 2023-03-22T09:59:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4-Tarhonen, Johanna.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4kkinen, P\u00e4ivi.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laukkanen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-10T16:19:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-10T16:19:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1867229", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57540", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tieto- ja viestint\u00e4teknologian opetusk\u00e4yt\u00f6n hy\u00f6dyist\u00e4 on paljon tutkimusn\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja teknologia on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 erottamaton osa koulun, oppilaiden ja opettajien arkea. Teknologian hy\u00f6dynt\u00e4minen liikunnanopetuksessa ei kuitenkaan ole viel\u00e4 yleistynyt, ja opettajan voidaan ajatella olevan keskeisess\u00e4 roolissa uusien toimintatapojen kokeilemisessa ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ottamisessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 opettajilla on tieto- ja viestint\u00e4teknologian k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 alakoulun liikunnanopetuksessa. L\u00e4hestyn tutkimusongelmaa tarkastelemalla opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologian k\u00e4yt\u00f6n hy\u00f6dyist\u00e4 ja haasteista liikunnanopetuksessa. \n\nTutkimukseni metodologinen l\u00e4hestymistapa on laadulliseen tutkimussuuntaukseen kuuluva fenomenografia. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta harkinnanvaraisesti valittua opettajaa, joilla kaikilla oli kokemusta teknologian k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 liikunnanopetuksessa. Saatu aineisto analysoitiin fenomenografista analyysia soveltaen.\n\nOpettajien k\u00e4sitykset teknologian hy\u00f6dyist\u00e4 liikunnanopetuksessa jakautuivat opettajan ja oppilaan hy\u00f6tyihin. Teknologian ajateltiin auttavan opettajaa arvioinnin ja opetuksen toteuttamisessa, kun taas oppilaan hy\u00f6dyt liittyiv\u00e4t min\u00e4k\u00e4sityksen muodostumiseen, motivaation lis\u00e4\u00e4ntymiseen, yhteis\u00f6llisyyden ja osallisuuden kokemuksiin sek\u00e4 erilaisiin tapoihin oppia. Teknologian k\u00e4yt\u00f6n haasteet johtuivat k\u00e4sitysten mukaan joko resursseista, teknologian k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 tai opettajasta. Resursseista johtuvia haasteita olivat kuntien ja koulujen rajalliset resurssit tai niiden puute, sek\u00e4 aikaresurssit. Teknologian k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 johtuvia haasteita olivat puolestaan erilaiset tekniset ongelmat. Opettajasta johtuvana haasteena n\u00e4htiin opettajan kielteinen suhtautuminen teknologiaa kohtaan.\nTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 teknologiaa on mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 liikunnanopetuksessa tavoitteellisesti. Oikein k\u00e4ytettyn\u00e4 teknologia tukee oppimista ja liikunnanopetuksen teht\u00e4v\u00e4n toteutumista. Tek-nologia on kuitenkin liikunnanopetuksessa ennen kaikkea ty\u00f6v\u00e4line, ei itsetarkoitus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Laukkanen (heemlauk) on 2018-04-10 16:19:45.159983. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-10T16:19:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804102003.pdf: 902446 bytes, checksum: 96b201062afbcfbbbede1a270f710d92 (MD5)\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 8ba136ee0241f976773e60dbd0416594 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-10T16:19:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804102003.pdf: 902446 bytes, checksum: 96b201062afbcfbbbede1a270f710d92 (MD5)\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 8ba136ee0241f976773e60dbd0416594 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologian k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 liikunnanopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804102003", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-10T16:19:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57540
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/558be65b-8614-4359-88e2-e53a0d4018c6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804102003.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laukkanen, Heidi Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa tieto- ja viestintäteknologia liikunnanopetus käsitys fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 tieto- ja viestintätekniikka liikunta opetus käsitykset
title Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa
title_full Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa
title_fullStr Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa
title_short Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa
title_sort opettajien käsityksiä tieto ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa
title_txtP Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa
topic tieto- ja viestintäteknologia liikunnanopetus käsitys fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 tieto- ja viestintätekniikka liikunta opetus käsitykset
topic_facet 103 Fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia käsitykset käsitys liikunnanopetus liikunta opetus tieto- ja viestintätekniikka tieto- ja viestintäteknologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57540 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804102003
work_keys_str_mv AT laukkanenheidi opettajienkäsityksiätietojaviestintäteknologiankäyttämisestäliikunnanopetuksessa