Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden kielellisen osataidon, no-pean sarjallisen nimeämisen yhteyttä laskusujuvuuteen hitailla laskijoilla. Tar-kastelun kohteena oli selvittää, missä määrin hitailla laskijoilla on nimeämisessä hitautta ja missä määrin nimeämisen taidoilla on yhteyttä l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aatola, Eira
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57539
_version_ 1826225772367446016
author Aatola, Eira
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aatola, Eira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aatola, Eira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aatola, Eira
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden kielellisen osataidon, no-pean sarjallisen nimeämisen yhteyttä laskusujuvuuteen hitailla laskijoilla. Tar-kastelun kohteena oli selvittää, missä määrin hitailla laskijoilla on nimeämisessä hitautta ja missä määrin nimeämisen taidoilla on yhteyttä laskusujuvuuteen. Kognitiivisista tekijöistä huomioitiin lisäksi erikseen fonologisen tietoisuuden yhteys laskusujuvuuteen. Tutkimus perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan Jyväskylän yliopis-ton erityispedagogiikan ja kasvatustieteiden laitoksen sekä Niilo Mäki Instituu-tin yhteisen tutkimushankkeen aineistoon. Self-Efficacy and Learning Disabili-ties Intervention (SELDI) –tutkimushankkeen tavoitteena on tutkia lasten luke-misen ja laskemisen sujuvuusongelmia. Tutkimushankkeen aineisto on kerätty Itä- ja Keski-Suomen alueiden kouluista vuosien 2013–2015 välisenä aikana ja sii-hen osallistui noin 1300 2.-5.-luokkalaista oppilasta. Tutkimukseeni valikoitui hankkeeseen osallistuneista oppilaista ne, jotka olivat vastanneet matematiikan sujuvuutta mittaaviin testeihin. Tästä joukosta valikoitiin kaksivaiheisesti hitaat laskijat. Hitaiden laskijoiden tutkimusjoukoksi muodostui tammikuun 2014 mit-tauspisteestä lopulta 75 oppilasta. Aineistoa analysoitiin määrällisesti SPSS 22 -ohjelmistolla ja menetelmänä käytettiin hierarkkista regressioanalyysia. Tutkimuksen tulosten perusteella hi-tailla laskijoilla on nimeämisessä hitautta kaikilla RAN-osa-alueilla: RAN-nume-rot, RAN-kirjaimet ja RAN-esineet. Eniten nimeämisen hitautta oli numeroiden osalta: 42,7 % hitaista laskijoista oli nimeämisen taidoiltaan alle -1 keskihajonnan arvon. Nopea sarjallinen nimeäminen korreloi laskusujuvuuteen tilastollisesti merkitsevästi kaikilla RAN-osa-alueilla. Iän vakioinnin jälkeenkin RAN-osa-alu-eet korreloivat merkitsevästi laskusujuvuuden kanssa. Hitaiden laskijoiden nimeämisen taitojen yhteyttä laskusujuvuuteen tar-kasteltiin fonologisen tietoisuuden ja iän vakioimisen jälkeen. RAN-osa-alueilla iän selitysaste nopean sarjallisen nimeämisen ja laskusujuvuuden välillä oli suu-rin, 26% osuudella. Fonologisen tietoisuuden selitysosuus 2 % ei ollut tilastolli-sesti merkitsevä. Numeroiden, kirjaimien ja esineiden osalta selitysosuudet no-pean sarjallisen nimeämisen ja laskusujuvuuden välillä olivat tilastollisesti mer-kitseviä. Selitysaste kasvoi näiden RAN-muuttujien lisäämisen myötä 8 %, 6 % ja 10 % osuuksilla. Tutkimuksen tulokset voisivat tukea käsitystä siitä, että mitä sujuvampi las-kija oppilas oli, sitä nopeammin hän nimesi numeroita, kirjaimia ja esineitä. Tu-lokset tukevat ja vahvistavat nimeämisnopeuden merkitystä laskusujuvuuden ennustajana ja itsenäisenä taustatekijänä. Lisäksi tutkimus tukee käsitystä, että laskusujuvuudeltaan hitaiden oppilaiden nimeämisen taitojen yksilöllinen huo-mioiminen on tärkeää. Lisätutkimusta nopeasta nimeämisestä ja laskusujuvuu-den taustalla olevista tekijöistä tarvitaan kuitenkin lisää. Hakusanat: nopean sarjallisen nimeämisen taidot, laskutaidon sujuvuus, mate-matiikan taidot, fonologinen tietoisuus, regressioanalyysi
first_indexed 2024-09-11T08:51:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Aatola, Eira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-10T16:06:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-10T16:06:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1867227", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57539", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yhden kielellisen osataidon, no-pean sarjallisen nime\u00e4misen yhteytt\u00e4 laskusujuvuuteen hitailla laskijoilla. Tar-kastelun kohteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin hitailla laskijoilla on nime\u00e4misess\u00e4 hitautta ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin nime\u00e4misen taidoilla on yhteytt\u00e4 laskusujuvuuteen. Kognitiivisista tekij\u00f6ist\u00e4 huomioitiin lis\u00e4ksi erikseen fonologisen tietoisuuden yhteys laskusujuvuuteen.\nTutkimus perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopis-ton erityispedagogiikan ja kasvatustieteiden laitoksen sek\u00e4 Niilo M\u00e4ki Instituu-tin yhteisen tutkimushankkeen aineistoon. Self-Efficacy and Learning Disabili-ties Intervention (SELDI) \u2013tutkimushankkeen tavoitteena on tutkia lasten luke-misen ja laskemisen sujuvuusongelmia. Tutkimushankkeen aineisto on ker\u00e4tty It\u00e4- ja Keski-Suomen alueiden kouluista vuosien 2013\u20132015 v\u00e4lisen\u00e4 aikana ja sii-hen osallistui noin 1300 2.-5.-luokkalaista oppilasta. Tutkimukseeni valikoitui hankkeeseen osallistuneista oppilaista ne, jotka olivat vastanneet matematiikan sujuvuutta mittaaviin testeihin. T\u00e4st\u00e4 joukosta valikoitiin kaksivaiheisesti hitaat laskijat. Hitaiden laskijoiden tutkimusjoukoksi muodostui tammikuun 2014 mit-tauspisteest\u00e4 lopulta 75 oppilasta.\nAineistoa analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti SPSS 22 -ohjelmistolla ja menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin hierarkkista regressioanalyysia. Tutkimuksen tulosten perusteella hi-tailla laskijoilla on nime\u00e4misess\u00e4 hitautta kaikilla RAN-osa-alueilla: RAN-nume-rot, RAN-kirjaimet ja RAN-esineet. Eniten nime\u00e4misen hitautta oli numeroiden osalta: 42,7 % hitaista laskijoista oli nime\u00e4misen taidoiltaan alle -1 keskihajonnan arvon. Nopea sarjallinen nime\u00e4minen korreloi laskusujuvuuteen tilastollisesti merkitsev\u00e4sti kaikilla RAN-osa-alueilla. I\u00e4n vakioinnin j\u00e4lkeenkin RAN-osa-alu-eet korreloivat merkitsev\u00e4sti laskusujuvuuden kanssa.\nHitaiden laskijoiden nime\u00e4misen taitojen yhteytt\u00e4 laskusujuvuuteen tar-kasteltiin fonologisen tietoisuuden ja i\u00e4n vakioimisen j\u00e4lkeen. RAN-osa-alueilla i\u00e4n selitysaste nopean sarjallisen nime\u00e4misen ja laskusujuvuuden v\u00e4lill\u00e4 oli suu-rin, 26% osuudella. Fonologisen tietoisuuden selitysosuus 2 % ei ollut tilastolli-sesti merkitsev\u00e4. Numeroiden, kirjaimien ja esineiden osalta selitysosuudet no-pean sarjallisen nime\u00e4misen ja laskusujuvuuden v\u00e4lill\u00e4 olivat tilastollisesti mer-kitsevi\u00e4. Selitysaste kasvoi n\u00e4iden RAN-muuttujien lis\u00e4\u00e4misen my\u00f6t\u00e4 8 %, 6 % ja 10 % osuuksilla.\nTutkimuksen tulokset voisivat tukea k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 mit\u00e4 sujuvampi las-kija oppilas oli, sit\u00e4 nopeammin h\u00e4n nimesi numeroita, kirjaimia ja esineit\u00e4. Tu-lokset tukevat ja vahvistavat nime\u00e4misnopeuden merkityst\u00e4 laskusujuvuuden ennustajana ja itsen\u00e4isen\u00e4 taustatekij\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimus tukee k\u00e4sityst\u00e4, ett\u00e4 laskusujuvuudeltaan hitaiden oppilaiden nime\u00e4misen taitojen yksil\u00f6llinen huo-mioiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Lis\u00e4tutkimusta nopeasta nime\u00e4misest\u00e4 ja laskusujuvuu-den taustalla olevista tekij\u00f6ist\u00e4 tarvitaan kuitenkin lis\u00e4\u00e4.\nHakusanat: nopean sarjallisen nime\u00e4misen taidot, laskutaidon sujuvuus, mate-matiikan taidot, fonologinen tietoisuus, regressioanalyysi", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eira Aatola (eihaaato) on 2018-04-10 16:06:26.200732. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-10T16:06:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804102002.pdf: 667039 bytes, checksum: 5ba09173e31157ca91f91b6d38abcdea (MD5)\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: dff7bf560c79fd644547b1e3a80d601b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-10T16:06:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804102002.pdf: 667039 bytes, checksum: 5ba09173e31157ca91f91b6d38abcdea (MD5)\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: dff7bf560c79fd644547b1e3a80d601b (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (37 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nopean sarjallisen nime\u00e4misen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804102002", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-10T16:06:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonologinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57539
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5b701893-30d8-432b-b371-ddcbe151d482\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804102002.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aatola, Eira Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla Erityispedagogiikka Special Education 101 matemaattiset taidot fonologinen tietoisuus
title Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
title_full Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
title_fullStr Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
title_full_unstemmed Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
title_short Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
title_sort nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
title_txtP Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 matemaattiset taidot fonologinen tietoisuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education fonologinen tietoisuus matemaattiset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57539 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804102002
work_keys_str_mv AT aatolaeira nopeansarjallisennimeämisenyhteyslaskemisensujuvuuteenhitaillalaskijoilla