Teoriaa ja menetelmiä taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista

Tutkielman tarkoituksena on tarjota tietoa siitä, miten taide ja osallisuus voivat tukea itsetuntemuksen kehitystä oppilaanohjauksessa sekä tarjota tuoreeseen tietoon perustuvia välineitä ohjauksen tueksi. Tutkielma koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan teoreettisesti tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Laine, Elli, Lammi, Mesimaaria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57522
_version_ 1826225723487027200
author Laine, Elli Lammi, Mesimaaria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laine, Elli Lammi, Mesimaaria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laine, Elli Lammi, Mesimaaria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laine, Elli
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on tarjota tietoa siitä, miten taide ja osallisuus voivat tukea itsetuntemuksen kehitystä oppilaanohjauksessa sekä tarjota tuoreeseen tietoon perustuvia välineitä ohjauksen tueksi. Tutkielma koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan teoreettisesti tutkimuskysymystä: Miten taide ja osallisuus voivat tukea nuoren itsetuntemuksen kehitystä yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista? Tutkielmassa menetelminä käytetään sovelletusti käsitetutkimusta ja -analyysia. Tutkielman toinen osa on ensimmäisen osan tulosten pohjalta kehitetty menetelmäpaketti. Analyysivaiheessa tutkimuskysymys muutettiin käsitteiksi (holistinen ihmiskäsitys, itsetuntemus, taide, osallisuus ja ammatinvalinta sekä urasuunnittelu), joiden määritelmiä ja merkityksiä tarkasteltiin oppilaanohjauksen kontekstissa. Tarkastelu osoitti, että käsitteet ja niiden merkitykset liittyvät oppilaanohjaukseen. Esimerkiksi itsetuntemus näyttäytyi yhtenä oppilaanohjauksen tavoitteena, kun taas osallisuus näyttäytyi ohjauksen merkityksellisyyttä lisäävänä tekijänä. Tutkielman tuloksissa urasuunnittelu näyttäytyi oppilaanohjauksen tavoitteena, jonka saavuttamista voidaan tukea nuoren itsetuntemuksen vahvistamisella. Taide ja osallisuus puolestaan ovat menetelmiä, jotka tukevat itsetuntemuksen kehitystä muun muassa lisäämällä ohjauksen merkityksellisyyttä ja tarjoamalla erilaisia tapoja tutkia itseä. Taide ja osallistavat menetelmät sopivat oppilaanohjauksen kontekstiin. Tulokset loivat hyvän pohjan suunnitella menetelmäpaketti, jossa hyödynnetään taidetta ja osallistavia menetelmiä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laine, Elli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lammi, Mesimaaria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-09T18:30:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-09T18:30:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1867975", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57522", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on tarjota tietoa siit\u00e4, miten taide ja osallisuus voivat\r\ntukea itsetuntemuksen kehityst\u00e4 oppilaanohjauksessa sek\u00e4 tarjota tuoreeseen tietoon\r\nperustuvia v\u00e4lineit\u00e4 ohjauksen tueksi. Tutkielma koostuu kahdesta osasta.\r\nEnsimm\u00e4isess\u00e4 osassa tarkastellaan teoreettisesti tutkimuskysymyst\u00e4: Miten taide\r\nja osallisuus voivat tukea nuoren itsetuntemuksen kehityst\u00e4 yl\u00e4koulun oppilaanohjauksessa\r\nammatinvalinnan ja urasuunnittelun n\u00e4k\u00f6kulmista? Tutkielmassa menetelmin\u00e4\r\nk\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sovelletusti k\u00e4sitetutkimusta ja -analyysia. Tutkielman toinen osa on\r\nensimm\u00e4isen osan tulosten pohjalta kehitetty menetelm\u00e4paketti.\r\n\r\nAnalyysivaiheessa tutkimuskysymys muutettiin k\u00e4sitteiksi (holistinen ihmisk\u00e4sitys,\r\nitsetuntemus, taide, osallisuus ja ammatinvalinta sek\u00e4 urasuunnittelu),\r\njoiden m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 ja merkityksi\u00e4 tarkasteltiin oppilaanohjauksen kontekstissa.\r\nTarkastelu osoitti, ett\u00e4 k\u00e4sitteet ja niiden merkitykset liittyv\u00e4t oppilaanohjaukseen.\r\nEsimerkiksi itsetuntemus n\u00e4ytt\u00e4ytyi yhten\u00e4 oppilaanohjauksen tavoitteena,\r\nkun taas osallisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi ohjauksen merkityksellisyytt\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4.\r\n\r\nTutkielman tuloksissa urasuunnittelu n\u00e4ytt\u00e4ytyi oppilaanohjauksen tavoitteena,\r\njonka saavuttamista voidaan tukea nuoren itsetuntemuksen vahvistamisella.\r\nTaide ja osallisuus puolestaan ovat menetelmi\u00e4, jotka tukevat itsetuntemuksen\r\nkehityst\u00e4 muun muassa lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ohjauksen merkityksellisyytt\u00e4 ja tarjoamalla\r\nerilaisia tapoja tutkia itse\u00e4. Taide ja osallistavat menetelm\u00e4t sopivat oppilaanohjauksen\r\nkontekstiin. Tulokset loivat hyv\u00e4n pohjan suunnitella menetelm\u00e4paketti,\r\njossa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n taidetta ja osallistavia menetelmi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elli Laine (elemlain) on 2018-04-09 18:30:07.788222. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-09T18:30:08Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804091974.pdf: 1601483 bytes, checksum: a16ffe16c24ba13ed01e41f4ccb7ef98 (MD5)\r\nlicense.html: 5227 bytes, checksum: 0bfba78fc1b4bd6fcd3dee889d6d3528 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-09T18:30:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804091974.pdf: 1601483 bytes, checksum: a16ffe16c24ba13ed01e41f4ccb7ef98 (MD5)\r\nlicense.html: 5227 bytes, checksum: 0bfba78fc1b4bd6fcd3dee889d6d3528 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (146 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaanohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taide", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsetuntemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatinvalinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urasuunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teoriaa ja menetelmi\u00e4 : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yl\u00e4koulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun n\u00e4k\u00f6kulmista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yl\u00e4koulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun n\u00e4k\u00f6kulmista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804091974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-09T18:30:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetuntemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatinvalinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urasuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57522
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/21d3a32d-c654-465e-b7ab-387231a69570\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804091974.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laine, Elli Lammi, Mesimaaria Teoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista oppilaanohjaus taide itsetuntemus ammatinvalinta urasuunnittelu osallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
title Teoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
title_alt Taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
title_full Teoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
title_fullStr Teoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista Teoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
title_full_unstemmed Teoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista Teoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
title_short Teoriaa ja menetelmiä
title_sort teoriaa ja menetelmiä taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
title_sub taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
title_txtP Teoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
topic oppilaanohjaus taide itsetuntemus ammatinvalinta urasuunnittelu osallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatinvalinta itsetuntemus oppilaanohjaus osallisuus taide urasuunnittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57522 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804091974
work_keys_str_mv AT laineelli teoriaajamenetelmiätaidejaosallisuusitsetuntemuksenkehityksentukenayläkoulunoppilaanoh