Teoriaa ja menetelmiä taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista

Tutkielman tarkoituksena on tarjota tietoa siitä, miten taide ja osallisuus voivat tukea itsetuntemuksen kehitystä oppilaanohjauksessa sekä tarjota tuoreeseen tietoon perustuvia välineitä ohjauksen tueksi. Tutkielma koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan teoreettisesti tutkim...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Laine, Elli, Lammi, Mesimaaria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57522
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman tarkoituksena on tarjota tietoa siitä, miten taide ja osallisuus voivat tukea itsetuntemuksen kehitystä oppilaanohjauksessa sekä tarjota tuoreeseen tietoon perustuvia välineitä ohjauksen tueksi. Tutkielma koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan teoreettisesti tutkimuskysymystä: Miten taide ja osallisuus voivat tukea nuoren itsetuntemuksen kehitystä yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista? Tutkielmassa menetelminä käytetään sovelletusti käsitetutkimusta ja -analyysia. Tutkielman toinen osa on ensimmäisen osan tulosten pohjalta kehitetty menetelmäpaketti. Analyysivaiheessa tutkimuskysymys muutettiin käsitteiksi (holistinen ihmiskäsitys, itsetuntemus, taide, osallisuus ja ammatinvalinta sekä urasuunnittelu), joiden määritelmiä ja merkityksiä tarkasteltiin oppilaanohjauksen kontekstissa. Tarkastelu osoitti, että käsitteet ja niiden merkitykset liittyvät oppilaanohjaukseen. Esimerkiksi itsetuntemus näyttäytyi yhtenä oppilaanohjauksen tavoitteena, kun taas osallisuus näyttäytyi ohjauksen merkityksellisyyttä lisäävänä tekijänä. Tutkielman tuloksissa urasuunnittelu näyttäytyi oppilaanohjauksen tavoitteena, jonka saavuttamista voidaan tukea nuoren itsetuntemuksen vahvistamisella. Taide ja osallisuus puolestaan ovat menetelmiä, jotka tukevat itsetuntemuksen kehitystä muun muassa lisäämällä ohjauksen merkityksellisyyttä ja tarjoamalla erilaisia tapoja tutkia itseä. Taide ja osallistavat menetelmät sopivat oppilaanohjauksen kontekstiin. Tulokset loivat hyvän pohjan suunnitella menetelmäpaketti, jossa hyödynnetään taidetta ja osallistavia menetelmiä.