Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa

Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia määritelmiä monikielisyys saa ja missä yhteyksiss...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Putz, Juho
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57479
Kuvaus
Yhteenveto:Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia määritelmiä monikielisyys saa ja missä yhteyksissä ilmiö esitetään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, asiakirjassa, joka ohjaa suomalaisen perusopetuksen toteuttamista. Nykyisen opetussuunnitelman rinnalla tarkastellaan edellistä, vuonna 2004 ilmestynyttä, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Näin saada näkökulma siihen, miten puhe monikielisyydestä on muuttunut koulumaailmassa virallisten tekstien valossa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 ja 2004 muodostavat tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineiston. Aineistoa tarkastellaan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen analyysi koostuu kuudesta alaluvusta, joissa pyritään vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Miten ja missä yhteyksissä monikielisyys näkyy perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa? Millä tavoin monikielisyyttä määritellään? 2) Millainen on muutos edelliseen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin verrattuna? Tutkimustulosten perusteella monikielisyys on esillä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monin tavoin. Nykyisessä opetussuunnitelmassa monikielisyys määritellään selkeästi ja se on esillä aina arvopohjasta yksittäisten oppiaineiden tavoitteisiin. Erot edelliseen opetussuunnitelmaan ovat huomattavat. Tämä heijastelee yleistä monikielisyystilannetta ja -keskustelua.