Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia peruskoulun oppilaanohjaajilla on koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta työyhteisöissään ja erityisesti aineenopettajien toteuttamana. Tutkimuksen kannalta kiinnostavaa on, millaisia ohjauksellisia käytäntöjä koului...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puputti, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57429
_version_ 1826225705935962112
author Puputti, Sanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Puputti, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Puputti, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Puputti, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia peruskoulun oppilaanohjaajilla on koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta työyhteisöissään ja erityisesti aineenopettajien toteuttamana. Tutkimuksen kannalta kiinnostavaa on, millaisia ohjauksellisia käytäntöjä kouluissa on. Koko koulun ohjausvastuuta on pyritty kehittämään jo vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja nyt vuoden 2014 perusteissa se on tuotu entistä laajempana ajatteluna opettajuuteen ja koulujen toimintakulttuuriin. Tutkimusaineisto kerättiin 5.10.–29.11. 2017 haastattelemalla seitsemää peruskoulun oppilaanohjaaja Keski-Suomesta ja Uudeltamaalta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joiden perustana käytettiin holistista ohjausmallia, johon kuuluu oppimaan oppimisen ohjaus, kasvun ja kehityksen ohjaus sekä elämänsuunnittelun ja uravalinnan ohjaus. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jonka avulla aineistosta eroteltiin erilaisia merkitysluokkia alaluokkien ja yläluokkien kautta pääluokkiin, joita syntyi lopulta kolme. Oppilaanohjaajat kokivat koulunsa ohjausajattelun olevan kokonaisuudessaan hyvin hoidettu, vaikka he näkivät siinä myös kehittämistä. Oppilaanohjaajien kokemusten mukaan aineenopettajat ottavat työssään huomioon kaikki kolme holistisen ohjauksen osa-aluetta. Oman roolinsa oppilaanohjaajat näkivät koordinoivana ja konsultoivana suhteessa koko koulun ohjausajatteluun. Yhteistyötä pidettiin tärkeänä ohjauksellisissa asioissa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puputti, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-26T17:15:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-26T17:15:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1862963", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57429", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia\r\nperuskoulun oppilaanohjaajilla on koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta\r\nty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4\u00e4n ja erityisesti aineenopettajien toteuttamana. Tutkimuksen\r\nkannalta kiinnostavaa on, millaisia ohjauksellisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 kouluissa on. Koko\r\nkoulun ohjausvastuuta on pyritty kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n jo vuoden 2004 perusopetuksen\r\nopetussuunnitelman perusteissa ja nyt vuoden 2014 perusteissa se on tuotu\r\nentist\u00e4 laajempana ajatteluna opettajuuteen ja koulujen toimintakulttuuriin.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin 5.10.\u201329.11. 2017 haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4\r\nperuskoulun oppilaanohjaaja Keski-Suomesta ja Uudeltamaalta. Haastattelut\r\ntoteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joiden perustana\r\nk\u00e4ytettiin holistista ohjausmallia, johon kuuluu oppimaan oppimisen ohjaus,\r\nkasvun ja kehityksen ohjaus sek\u00e4 el\u00e4m\u00e4nsuunnittelun ja uravalinnan ohjaus.\r\nAineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, jonka avulla\r\naineistosta eroteltiin erilaisia merkitysluokkia alaluokkien ja yl\u00e4luokkien kautta\r\np\u00e4\u00e4luokkiin, joita syntyi lopulta kolme.\r\nOppilaanohjaajat kokivat koulunsa ohjausajattelun olevan kokonaisuudessaan\r\nhyvin hoidettu, vaikka he n\u00e4kiv\u00e4t siin\u00e4 my\u00f6s kehitt\u00e4mist\u00e4. Oppilaanohjaajien\r\nkokemusten mukaan aineenopettajat ottavat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n huomioon kaikki kolme\r\nholistisen ohjauksen osa-aluetta. Oman roolinsa oppilaanohjaajat n\u00e4kiv\u00e4t\r\nkoordinoivana ja konsultoivana suhteessa koko koulun ohjausajatteluun.\r\nYhteisty\u00f6t\u00e4 pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ohjauksellisissa asioissa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Puputti (sanpupu) on 2018-03-26 17:15:39.755150. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-26T17:15:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803261849.pdf: 701332 bytes, checksum: 4fddefad08380cf3756d54428abf0439 (MD5)\r\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: 2a4fea6af32f6b6bafb63f6c3a609b25 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-26T17:15:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803261849.pdf: 701332 bytes, checksum: 4fddefad08380cf3756d54428abf0439 (MD5)\r\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: 2a4fea6af32f6b6bafb63f6c3a609b25 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (104 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803261849", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-26T17:15:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57429
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:16Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0d44c7f-c30e-4979-ae23-3eb20116b2de\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803261849.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puputti, Sanna Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus oppilaanohjaus perusopetus
title Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta
title_full Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta
title_fullStr Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta
title_full_unstemmed Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta
title_short Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta
title_sort peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa ajattelun toteutumisesta
title_txtP Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus oppilaanohjaus perusopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ohjaus oppilaanohjaus perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57429 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803261849
work_keys_str_mv AT puputtisanna peruskoulunoppilaanohjaajienkokemuksiakokokouluohjaaajatteluntoteutumisesta