Kolmasluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia sähköisestä pelillisestä oppimateriaalista

Hottinen-Puukko, Heli. 2018. Kolmasluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia sähköisestä pelillisestä oppimateriaalista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia sähköisestä pelillis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hottinen-Puukko, Heli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57410
Kuvaus
Yhteenveto:Hottinen-Puukko, Heli. 2018. Kolmasluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia sähköisestä pelillisestä oppimateriaalista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia sähköisestä pelillisestä oppimateriaalista sekä pelillisyyden mahdollisesti mukanaan tuomasta lisämotivaatiosta oppimiseen. Tutkimukseen osallistui 14 kolmannen luokan oppilasta, joita havainnoitiin pelillisen oppimateriaalin käyttötilanteessa sekä haastateltiin. Oppilaat olivat kahdesta eri koulusta Keski- ja Etelä-Suomesta. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan oppilaat kokivat oppivansa sähköisen pelillisen oppimateriaalin avulla ainesisältöjä, joiden tehtäviä he tekivät. Sähköinen pelillinen oppimateriaali toimi oppilaiden kokemuksen mukaan erityisesti asioiden kertaamisessa ja opitun asian syventämisessä, kun aihetta oli jo käsitelty tunnilla. Oppimateriaalin käyttö tietoteknisillä laitteilla koettiin pääosin helpoksi ja toimivaksi ja tasoltaan sopivaksi. Mahdollisuus muokata omaa pelihahmoa ja valita tehtäviä tuottivat autonomian tunnetta ja sitä kautta lisäsivät motivaatiota. Pisteiden kerääminen ja hyödyntäminen pelissä koettiin innostavana. Mitä enemmän oppimispeliä oli pelattu ja pisteitä hankittu, sitä kyvykkäämmiksi oppilaat mielsivät itsensä sähköisen pelillisen oppimateriaalin käyttäjinä. Oppilaat saivat työskennellä tutkimuksen aikana parin vieressä, mikä tuki havaintojen ja haastattelujen mukaan sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja vuoro-vaikutteista kohtaamista. Sähköisen pelillisen oppimateriaalin käyttö liittyy myös niin kutsutun uuden lukutaidon oppimiseen, jossa kielen lisäksi kuvat, graafiset esitykset, diagrammit ja visuaaliset symbolit ovat tärkeitä kommunikaation välineitä.