Ohjelmoinnin opetus peruskoulussa

Ohjelmointi ja erityisesti sen avulla kehittyvä ajattelumalli ovat koko ikäluokalle hyödyllisiä taitoja. Ohjelmointiajattelulla tarkoitetaan ohjelmoijalle ominaista ajattelua myös silloin, kun ratkotaan ongelmia, jotka eivät suoranaisesti liity ohjelmointiin. Suomen peruskouluihin vuonna 2016 tullee...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nurmi, Laura
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57394
Kuvaus
Yhteenveto:Ohjelmointi ja erityisesti sen avulla kehittyvä ajattelumalli ovat koko ikäluokalle hyödyllisiä taitoja. Ohjelmointiajattelulla tarkoitetaan ohjelmoijalle ominaista ajattelua myös silloin, kun ratkotaan ongelmia, jotka eivät suoranaisesti liity ohjelmointiin. Suomen peruskouluihin vuonna 2016 tulleen opetussuunni-telman perusteiden mukaan ohjelmointia tulisi opettaa ensimmäisiltä luokilta lähtien ikäsopivilla tavoilla. Ohjelmoinnin opetuksen tulisi edetä leikin kautta graafisiin ohjelmointikieliin ennen perinteisempiä ohjelmointikieliä. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma selvittää mitä on ohjelmointi erityisesti lasten kontekstissa sekä miten ohjelmointia voidaan opettaa lapsille.