Ohjelmoinnin opetus peruskoulussa

Ohjelmointi ja erityisesti sen avulla kehittyvä ajattelumalli ovat koko ikäluokalle hyödyllisiä taitoja. Ohjelmointiajattelulla tarkoitetaan ohjelmoijalle ominaista ajattelua myös silloin, kun ratkotaan ongelmia, jotka eivät suoranaisesti liity ohjelmointiin. Suomen peruskouluihin vuonna 2016 tullee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmi, Laura
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57394
Description
Summary:Ohjelmointi ja erityisesti sen avulla kehittyvä ajattelumalli ovat koko ikäluokalle hyödyllisiä taitoja. Ohjelmointiajattelulla tarkoitetaan ohjelmoijalle ominaista ajattelua myös silloin, kun ratkotaan ongelmia, jotka eivät suoranaisesti liity ohjelmointiin. Suomen peruskouluihin vuonna 2016 tulleen opetussuunni-telman perusteiden mukaan ohjelmointia tulisi opettaa ensimmäisiltä luokilta lähtien ikäsopivilla tavoilla. Ohjelmoinnin opetuksen tulisi edetä leikin kautta graafisiin ohjelmointikieliin ennen perinteisempiä ohjelmointikieliä. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma selvittää mitä on ohjelmointi erityisesti lasten kontekstissa sekä miten ohjelmointia voidaan opettaa lapsille.