Learning English through video games Finnish learners' experiences

Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ja peleihin pohjautuvan oppimisen (game-based learning) muodossa (ks. es...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Väisänen, Ari-Pekka
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57392
_version_ 1826225769914826752
author Väisänen, Ari-Pekka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Väisänen, Ari-Pekka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Väisänen, Ari-Pekka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Väisänen, Ari-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ja peleihin pohjautuvan oppimisen (game-based learning) muodossa (ks. esim. Peterson, 2013; Reinhardt & Sykes, 2012). Nämä tutkimusalat keskittyvät kuitenkin videopelien ja erilaisten videopeleille ominaisten piirteiden soveltamiseen muodollisissa oppimisympäristöissä, kuten kouluissa ja muissa oppilaitoksissa. Vapaa-ajalla informaalien oppimistilanteiden kautta tapahtuvaan kielenoppimiseen kohdistuva tutkimus onkin ollut verrattain vähäisempää. Videopeleihin liittyvään informaaliin oppimiseen keskittyvä määrällinen tutkimus (mm. Sundqvist & Sylvén, 2012; Uuskoski, 2011) kuitenkin osoittaa, että vapaa-ajalla tapahtuvan videopelaamisen määrällä ja englannin oppimisella on positiivinen yhteys. Kielenoppijoiden omia kokemuksia videopeleistä osana kielenoppimista on kuitenkin tutkittu varsin vähän. Tämän tutkielman tarkoitus on tuoda esiin suomalaisten, englantia vieraana kielenä puhuvien kielenoppijoiden kokemuksia vapaa-ajalla, kaupallisten videopelijulkaisujen myötä tapahtuvasta englanninoppimisesta. Lisäksi tutkimus selvittää mahdollisuutta sille, että videopelaaminen lisää oppijoiden motivaatiota englannin formaalia opiskelua kohtaan ja selvittää osallistujien muita oppimiskokemuksia, kuten yleis- ja historiatiedon oppimista. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelututkimuksella, joka toteutettiin vuoden 2017 syksyn aikana. Tutkimuksen osallistujat vaihtelivat lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoista yliopisto-opiskelijoihin ja aktiivisesti työelämässä mukana oleviin osallistujiin. Haastatteluissa nousi esiin erityisesti positiivisia kokemuksia sanaston ja kommunikaatiotaitojen oppimisesta. Sanaston oppimisessa esiin nousivat erityisesti substantiivit ja verbit, joille monet erilaiset pelit tarjoavat välittömän ja selkeän kontekstin, joka auttaa uuden sanan oppimisessa. Erityisesti MMORPG-genren roolipelit sekä pelaajien väliseen äänikommunikaatioon tukeutuvat verkkomoninpelit koettiin hyödyllisiksi, sillä niiden kautta voi oppia englannin suullisia ja kirjallisia taitoja. Videopelien ja oppimismotivaation yhteyden analyysissä esiin nousi selkeä eroavaisuus nuorempien ja vanhempien osallistujien välillä. Nuoremmat osallistujat kokivat videopelaamisen motivoivan heitä opiskelemaan englantia, kun taas vanhemmat osallistujat suhtautuivat tähän ajatukseen negatiivisemmin. Toisaalta yksi vanhempi osallistuja kertoi videopelien lisänneen hänen mielenkiintoaan englannin oppitunteja ja tuntityöskentelyä kohtaan. Jatkotutkimuksen avulla voitaisiin tutkia esimerkiksi videopelien motivoivia vaikutuksia eritasoisten oppilaiden opiskelumotivaatioon.
first_indexed 2024-09-11T08:50:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Ari-Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-22T15:03:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-22T15:03:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1862581", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57392", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet my\u00f6s akateemisen\r\ntutkimusty\u00f6n mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning,\r\nCALL) ja peleihin pohjautuvan oppimisen (game-based learning) muodossa (ks. esim. Peterson, 2013; Reinhardt &\r\nSykes, 2012). N\u00e4m\u00e4 tutkimusalat keskittyv\u00e4t kuitenkin videopelien ja erilaisten videopeleille ominaisten piirteiden\r\nsoveltamiseen muodollisissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, kuten kouluissa ja muissa oppilaitoksissa. Vapaa-ajalla\r\ninformaalien oppimistilanteiden kautta tapahtuvaan kielenoppimiseen kohdistuva tutkimus onkin ollut verrattain\r\nv\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4. Videopeleihin liittyv\u00e4\u00e4n informaaliin oppimiseen keskittyv\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen tutkimus (mm. Sundqvist &\r\nSylv\u00e9n, 2012; Uuskoski, 2011) kuitenkin osoittaa, ett\u00e4 vapaa-ajalla tapahtuvan videopelaamisen m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ja\r\nenglannin oppimisella on positiivinen yhteys. Kielenoppijoiden omia kokemuksia videopeleist\u00e4 osana\r\nkielenoppimista on kuitenkin tutkittu varsin v\u00e4h\u00e4n.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on tuoda esiin suomalaisten, englantia vieraana kielen\u00e4 puhuvien kielenoppijoiden\r\nkokemuksia vapaa-ajalla, kaupallisten videopelijulkaisujen my\u00f6t\u00e4 tapahtuvasta englanninoppimisesta. Lis\u00e4ksi\r\ntutkimus selvitt\u00e4\u00e4 mahdollisuutta sille, ett\u00e4 videopelaaminen lis\u00e4\u00e4 oppijoiden motivaatiota englannin formaalia\r\nopiskelua kohtaan ja selvitt\u00e4\u00e4 osallistujien muita oppimiskokemuksia, kuten yleis- ja historiatiedon oppimista.\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelututkimuksella, joka toteutettiin vuoden 2017 syksyn aikana. Tutkimuksen\r\nosallistujat vaihtelivat lukion ensimm\u00e4isen vuosikurssin opiskelijoista yliopisto-opiskelijoihin ja aktiivisesti\r\nty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 mukana oleviin osallistujiin.\r\nHaastatteluissa nousi esiin erityisesti positiivisia kokemuksia sanaston ja kommunikaatiotaitojen oppimisesta.\r\nSanaston oppimisessa esiin nousivat erityisesti substantiivit ja verbit, joille monet erilaiset pelit tarjoavat\r\nv\u00e4litt\u00f6m\u00e4n ja selke\u00e4n kontekstin, joka auttaa uuden sanan oppimisessa. Erityisesti MMORPG-genren roolipelit\r\nsek\u00e4 pelaajien v\u00e4liseen \u00e4\u00e4nikommunikaatioon tukeutuvat verkkomoninpelit koettiin hy\u00f6dyllisiksi, sill\u00e4 niiden\r\nkautta voi oppia englannin suullisia ja kirjallisia taitoja. Videopelien ja oppimismotivaation yhteyden analyysiss\u00e4\r\nesiin nousi selke\u00e4 eroavaisuus nuorempien ja vanhempien osallistujien v\u00e4lill\u00e4. Nuoremmat osallistujat kokivat\r\nvideopelaamisen motivoivan heit\u00e4 opiskelemaan englantia, kun taas vanhemmat osallistujat suhtautuivat t\u00e4h\u00e4n\r\najatukseen negatiivisemmin. Toisaalta yksi vanhempi osallistuja kertoi videopelien lis\u00e4nneen h\u00e4nen\r\nmielenkiintoaan englannin oppitunteja ja tuntity\u00f6skentely\u00e4 kohtaan. Jatkotutkimuksen avulla voitaisiin tutkia\r\nesimerkiksi videopelien motivoivia vaikutuksia eritasoisten oppilaiden opiskelumotivaatioon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ari-Pekka V\u00e4is\u00e4nen (artavais) on 2018-03-22 15:03:23.474251. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-22T15:03:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803221813.pdf: 1028980 bytes, checksum: 6621c03804ffc4151c29c59ab5ae40aa (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 39f40347c97192d6b9a510549116e9fc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-22T15:03:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803221813.pdf: 1028980 bytes, checksum: 6621c03804ffc4151c29c59ab5ae40aa (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 39f40347c97192d6b9a510549116e9fc (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (90 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video games", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "game-enhanced learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informational learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning English through video games : Finnish learners' experiences", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803221813", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-22T15:03:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57392
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ca5f5cd2-cb75-4c67-8ee9-5de08d4f301e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803221813.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Ari-Pekka Learning English through video games : Finnish learners' experiences video games game-enhanced learning language learning informational learning learning motivation Englannin kieli English 301 videopelit englannin kieli kielen oppiminen informaali oppiminen oppiminen motivaatio
title Learning English through video games : Finnish learners' experiences
title_full Learning English through video games : Finnish learners' experiences
title_fullStr Learning English through video games : Finnish learners' experiences Learning English through video games : Finnish learners' experiences
title_full_unstemmed Learning English through video games : Finnish learners' experiences Learning English through video games : Finnish learners' experiences
title_short Learning English through video games
title_sort learning english through video games finnish learners experiences
title_sub Finnish learners' experiences
title_txtP Learning English through video games : Finnish learners' experiences
topic video games game-enhanced learning language learning informational learning learning motivation Englannin kieli English 301 videopelit englannin kieli kielen oppiminen informaali oppiminen oppiminen motivaatio
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli game-enhanced learning informaali oppiminen informational learning kielen oppiminen language learning learning motivation motivaatio oppiminen video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57392 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803221813
work_keys_str_mv AT väisänenaripekka learningenglishthroughvideogamesfinnishlearnersexperiences