Bewegen und Lernen Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule

Tutkimusten mukaan liike edistää oppimista. Aistihavainnejärjestelmään perustuvan oppimistyyliteorian mukaan tietoa vastaanotetaan, käsitellään ja tallennetaan visuaalisen, auditiivisen ja kinesteettisen kanavan kautta. Havainnekanavia käytetään erilaisina yhdistelminä sekä erilaisin painotuksin. Li...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tolonen, Anna-Kaisa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57374
_version_ 1828193088729776128
author Tolonen, Anna-Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tolonen, Anna-Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tolonen, Anna-Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tolonen, Anna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimusten mukaan liike edistää oppimista. Aistihavainnejärjestelmään perustuvan oppimistyyliteorian mukaan tietoa vastaanotetaan, käsitellään ja tallennetaan visuaalisen, auditiivisen ja kinesteettisen kanavan kautta. Havainnekanavia käytetään erilaisina yhdistelminä sekä erilaisin painotuksin. Liikkeen vaikutus oppimiseen korostuu erityisesti ihmisillä, joiden havainnejärjestelmä on hallitsevasti kinesteettinen. Oppimisympäristössä toimimiseen vaikuttavat myös oppijoiden synnynnäiset temperamenttipiirteet. Ihmisillä, joiden temperamenttipiirteenä on korkea aktiivisuus, esiintyy usein keskittymisvaikeuksia, mikäli opetuksessa käytetyt työtavat eivät sisällä liikettä. Fyysinen aktiivisuus, kehollisuus, eri aistien käyttö sekä toiminnalliset työtavat, joiden voidaan katsoa pitävän sisällään fyysistä toimintaa, mainitaan myös vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Jo vuoden 2004 opetussuunnitelmassa mainitaan erilaisten oppimistyylien, oppimis- ja työskentelytapojen sekä oppilaiden yksilöllisyyden huomioiminen. Suomalaisessa vieraan kielen kouluopetuksessa oppikirja ohjaa usein oppitunnin kulkua. Erityisesti tehtäväkirjojen sekä oppikirjasarjoihin kuuluvien opettajien oppaiden voidaan katsoa määrittävän opetuksessa käytettäviä työtapoja. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, missä määrin karkeamotorista liikkumista sisältävät työtavat tulevat esiin peruskoulun saksan kielen oppikirjojen tehtävänannoissa, sekä millä tavoin työtavat on huomioitu opettajien oppaissa ja muissa lisätehtäviä sisältävissä materiaaleissa. Tarkastelun kohteena on seitsemän peruskoulun oppikirjasarjaa, jotka käsittävät kahden Suomen suurimman oppikirjoja julkaisevan kustantamon ajankohtaiset saksan kielen opetukseen ylä- ja alakoulussa soveltuvat materiaalit, jotka on laadittu vuoden 2004 tai 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Tarkasteltujen oppikirjasarjojen välillä esiintyy merkittävää vaihtelua karkeamotorista liikkumista sisältävien tehtävien määrissä. Erityisesti alakoulun oppikirjoissa fyysiset toimintatavat ovat hyvin edustettuina, ja myös yläkoulun puolella liikkumista sisältävät tehtävät tulevat esiin erityisesti osassa opettajien oppaista. Useimmissa yläkoulun oppikirjasarjoissa liikkumista sisältäviä toimintatapoja ei kuitenkaan ole huomioitu merkittävästi, vaikka opettajien oppaissa saatetaan kuvata niiden merkitystä oppimisprosesseissa. Lisäksi yläkoulun oppikirjasarjojen runsaslukuisiset digitaaliset lisätehtävät eivät sisällä karkeamotorista liikettä, mikä lisää huolta oppilaiden fyysisestä aktiivisuudesta digitalisoituvassa kouluopetuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fuchs, Bertold", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tolonen, Anna-Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-21T17:54:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-21T17:54:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1862535", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57374", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimusten mukaan liike edist\u00e4\u00e4 oppimista. Aistihavainnej\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n perustuvan oppimistyyliteorian mukaan tietoa vastaanotetaan, k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ja tallennetaan visuaalisen, auditiivisen ja kinesteettisen kanavan kautta. Havainnekanavia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n erilaisina yhdistelmin\u00e4 sek\u00e4 erilaisin painotuksin. Liikkeen vaikutus oppimiseen korostuu erityisesti ihmisill\u00e4, joiden havainnej\u00e4rjestelm\u00e4 on hallitsevasti kinesteettinen. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toimimiseen vaikuttavat my\u00f6s oppijoiden synnynn\u00e4iset temperamenttipiirteet. Ihmisill\u00e4, joiden temperamenttipiirteen\u00e4 on korkea aktiivisuus, esiintyy usein keskittymisvaikeuksia, mik\u00e4li opetuksessa k\u00e4ytetyt ty\u00f6tavat eiv\u00e4t sis\u00e4ll\u00e4 liikett\u00e4. Fyysinen aktiivisuus, kehollisuus, eri aistien k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 toiminnalliset ty\u00f6tavat, joiden voidaan katsoa pit\u00e4v\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n fyysist\u00e4 toimintaa, mainitaan my\u00f6s vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Jo vuoden 2004 opetussuunnitelmassa mainitaan erilaisten oppimistyylien, oppimis- ja ty\u00f6skentelytapojen sek\u00e4 oppilaiden yksil\u00f6llisyyden huomioiminen. \n\nSuomalaisessa vieraan kielen kouluopetuksessa oppikirja ohjaa usein oppitunnin kulkua. Erityisesti teht\u00e4v\u00e4kirjojen sek\u00e4 oppikirjasarjoihin kuuluvien opettajien oppaiden voidaan katsoa m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4n opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 ty\u00f6tapoja. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin karkeamotorista liikkumista sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6tavat tulevat esiin peruskoulun saksan kielen oppikirjojen teht\u00e4v\u00e4nannoissa, sek\u00e4 mill\u00e4 tavoin ty\u00f6tavat on huomioitu opettajien oppaissa ja muissa lis\u00e4teht\u00e4vi\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4viss\u00e4 materiaaleissa. Tarkastelun kohteena on seitsem\u00e4n peruskoulun oppikirjasarjaa, jotka k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t kahden Suomen suurimman oppikirjoja julkaisevan kustantamon ajankohtaiset saksan kielen opetukseen yl\u00e4- ja alakoulussa soveltuvat materiaalit, jotka on laadittu vuoden 2004 tai 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.\n\nTarkasteltujen oppikirjasarjojen v\u00e4lill\u00e4 esiintyy merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 vaihtelua karkeamotorista liikkumista sis\u00e4lt\u00e4vien teht\u00e4vien m\u00e4\u00e4riss\u00e4. Erityisesti alakoulun oppikirjoissa fyysiset toimintatavat ovat hyvin edustettuina, ja my\u00f6s yl\u00e4koulun puolella liikkumista sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t tulevat esiin erityisesti osassa opettajien oppaista. Useimmissa yl\u00e4koulun oppikirjasarjoissa liikkumista sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 toimintatapoja ei kuitenkaan ole huomioitu merkitt\u00e4v\u00e4sti, vaikka opettajien oppaissa saatetaan kuvata niiden merkityst\u00e4 oppimisprosesseissa. Lis\u00e4ksi yl\u00e4koulun oppikirjasarjojen runsaslukuisiset digitaaliset lis\u00e4teht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t sis\u00e4ll\u00e4 karkeamotorista liikett\u00e4, mik\u00e4 lis\u00e4\u00e4 huolta oppilaiden fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta digitalisoituvassa kouluopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Kaisa Tolonen (anemsuho) on 2018-03-21 17:54:51.680459. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-21T17:54:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201803211805.pdf: 1009847 bytes, checksum: 619984d201894f338a58fbb761017fa3 (MD5)\nlicense.html: 4883 bytes, checksum: 2a64fe0afb279571a95e9734159e641e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-21T17:54:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201803211805.pdf: 1009847 bytes, checksum: 619984d201894f338a58fbb761017fa3 (MD5)\nlicense.html: 4883 bytes, checksum: 2a64fe0afb279571a95e9734159e641e (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (103 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Bewegen und Lernen : U\u0308bungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "U\u0308bungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803211805", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-21T17:54:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57374
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:01:36Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/43fe47eb-97ae-47ec-82dc-b8540ceae007\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803211805.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tolonen, Anna-Kaisa Bewegen und Lernen : Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule oppimistyylit temperamentti oppikirjat saksan kieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308
title Bewegen und Lernen : Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule
title_alt Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule
title_full Bewegen und Lernen : Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule
title_fullStr Bewegen und Lernen : Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule Bewegen und Lernen : Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule
title_full_unstemmed Bewegen und Lernen : Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule Bewegen und Lernen : Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule
title_short Bewegen und Lernen
title_sort bewegen und lernen u bungen mit grobmotorischen bewegungen in sieben finnischen daf lehrwerkserien der gesamtschule
title_sub Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule
title_txtP Bewegen und Lernen : Übungen mit grobmotorischen Bewegungen in sieben finnischen DaF-Lehrwerkserien der Gesamtschule
topic oppimistyylit temperamentti oppikirjat saksan kieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri oppikirjat oppimistyylit saksan kieli temperamentti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57374 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803211805
work_keys_str_mv AT tolonenannakaisa bewegenundlernenubungenmitgrobmotorischenbewegungeninsiebenfinnischendaflehrwer