Strategia-analyysi markkinoille tulijan haasteista ja mahdollisuuksista laadullinen tapaustutkimus S-Pankin kehityksestä

Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus tarkastelee ja avaa pankkisektorille vuonna 2007 tulleen S-Pankin strategiaa ja sitä, kuinka se kykeni valtaamaan markkinoilta oman tilansa ja saavutti kilpailuetunsa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös uudelle tulijalle tyypillisiä esteitä, joiden avulla muut alall...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Putkonen, Mikko
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57359
Description
Summary:Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus tarkastelee ja avaa pankkisektorille vuonna 2007 tulleen S-Pankin strategiaa ja sitä, kuinka se kykeni valtaamaan markkinoilta oman tilansa ja saavutti kilpailuetunsa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös uudelle tulijalle tyypillisiä esteitä, joiden avulla muut alalla toimivat toimijat pyrkivät suojautumaan uutta pankkia vastaan. Tutkimus pohjautuu julkisista medioista löydettyihin uutisointeihin ja niistä kerättyyn aineistoon. Aineiston avulla tutkimukselle rakennettiin teoria, joka pohjautui muodostettuun aineistoon ja sieltä löytyneisiin tuloksiin. Näiden löydösten avulla tutkimukseen koottiin tulkintoja organisaation strategisista suuntauksista sen perustamisesta aina nykypäivään saakka. Aineiston keruuseen valitut mediat suuntautuivat taloussektorille (Talouselämä, Taloussanomat, Kauppalehti sekä Helsingin Sanomat), mutta niiden lisäksi tutkimuskohteelle tärkeitä tapahtumia havaittiin myös S-Pankin omista toiminta- ja vuosikertomuksista sekä heidän muista julkaisuistaan. Tutkimuksen löydökset on esitelty ja jaettu valittujen teemojen mukaan aikajanallisessa järjestyksessä. Tuloksista ilmeni, että alussa S-Pankki saavutti markkinoilta tilansa sen emoyhtiön luoman maineen turvin ja kykeni sen suojissa tekemään vahvan kasvupyrähdyksen osaksi muita keskisuuria pankkeja. Digitalisaation mukana tuoma kehitys piti pankkia kehityksen kärjessä ja sen avulla se pystyi tekemään markkinoilla muista poikkeavia liikkeitä ja saavuttamaan kilpailuetua. Pysyvää kilpailuetua muihin nähden pankki kykenee saavuttamaan myös omalla poikkeuksellisen laajalla konttoriverkostollaan, joka mahdollistaa sille Suomen mittakaavassa erittäin laajan tavoitettavuuden. Näiden etujen yhteisvaikutuksena pankin asema vankistui ja jatkoi kasvamista markkinoilla ja sen tulevaisuuden voidaan nähdä jatkavan samaa kehityskäyrää. Pankin suurimpana haasteena on ollut ja tulee myös tulevaisuudessa olemaan sen maine ja asema hyvänä kakkospankkina, jota ei tutkimuksien mukaan nähdä luotettavana pankkikumppanina.