Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa analysoidaan Assassin’s Creed: Black Flagia, suosittua historiallista seikkailuvideopelia (Ubisoft, 2013). Peli kertoo monisyisen tarinan, joka antaa pelaajille mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa hyvin kirjoitettujen, kolmiuloitteisten hahmojen kanssa. Pelihahmot edustavat lukuisia eri etnisiä ryhmiä ja heidät on sijoitettu huolellisesti rakennettuun historialliseen kontekstiin. Pelin monipuolinen ja monikielinen tapahtumapaikka on myös tärkeässä asemassa ja kieli on siinä erittäin tärkeä immersion, maailmanrakennuksen ja tarinankerronnan väline. Pelidiskursia analysoitiin sosiolingvistikan, proseduraalisen retoriikan, narratologian ja aiemman historiallisia seikkailupelejä koskevan tutkimuksen tarjoamin käsittein. Työn tavoitteena on vastata seuraavaan tutkimuskysymykseen: Miten erilaiset etniset ryhmät ovat kielellisesti ja narratiivisesti kuvattu Assassin’s Creed: Black Flag-pelissä? Hahmojen kielenkäyttö ja pelinsisäiset lingvistiset ilmaukset ovat työkaluja immersiivisempään pelikokemukseen
|