Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle

Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen opetussuunnitelmamuutosta luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat perusopetuksen opetussuunnitelmamuutokselle heidän opetustyössään, ja miten he ymmärtävät oman ammatti-identiteettinsä opetu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marjamaa, Mikko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57338
_version_ 1828193088693075968
author Marjamaa, Mikko
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Marjamaa, Mikko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Marjamaa, Mikko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Marjamaa, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen opetussuunnitelmamuutosta luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat perusopetuksen opetussuunnitelmamuutokselle heidän opetustyössään, ja miten he ymmärtävät oman ammatti-identiteettinsä opetussuunnitelmamuutoksessa. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, joista kaikki olivat työskennelleet luokanopettajana perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 aikana vähintään neljä vuotta. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksen aineiston analyysissä on hyö- dynnetty sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä kuin myös teoriaohjaavaa analyysiä Tutkimuksessa luokanopettajat antoivat erilaisia merkityksiä opetussuunnitelmamuutokselle opetustyön kannalta. Merkitysten pohjalta laadittiin neljä teemaa, joita olivat ”opetustyön muuttumattomuus”, ”yhteistyö pakkona”, ”oman osaamisen tarve” sekä ”koulun rakenteet ja toimintakulttuuri”. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että luokanopettajat ymmärsivät oman ammattiidentiteettinsä vakaaksi opetussuunnitelmamuutoksesta huolimatta. Tutkimuksen perusteella luokanopettajat eivät kokeneet opetussuunnitelmamuutoksen mullistaneen heidän opetustyötään. Tutkimus toi esille lisääntyneen yhteistyön sekä koulun toimintakulttuurin ja rakenteiden merkityksen nykypäivän luokanopettajan työssä. Tutkimus puoltaa näkemystä siitä, että nykypäivänä luokanopettajan tulee kyetä toimimaan erilaisissa toimintaympä- ristöissä erilaisten ihmisten kanssa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Marjamaa, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-16T12:05:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-16T12:05:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1862430", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57338", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen opetussuunnitelmamuutosta luokanopettajien\r\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, millaisia merkityksi\u00e4\r\nluokanopettajat antavat perusopetuksen opetussuunnitelmamuutokselle heid\u00e4n\r\nopetusty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, ja miten he ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t oman ammatti-identiteettins\u00e4 opetussuunnitelmamuutoksessa.\r\nTutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, joista kaikki olivat ty\u00f6skennelleet\r\nluokanopettajana perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden\r\n2004 aikana v\u00e4hint\u00e4\u00e4n nelj\u00e4 vuotta. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoiduilla\r\nteemahaastatteluilla. Tutkimuksen aineiston analyysiss\u00e4 on hy\u00f6-\r\ndynnetty sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 kuin my\u00f6s teoriaohjaavaa analyysi\u00e4\r\nTutkimuksessa luokanopettajat antoivat erilaisia merkityksi\u00e4 opetussuunnitelmamuutokselle\r\nopetusty\u00f6n kannalta. Merkitysten pohjalta laadittiin nelj\u00e4\r\nteemaa, joita olivat \u201dopetusty\u00f6n muuttumattomuus\u201d, \u201dyhteisty\u00f6 pakkona\u201d,\r\n\u201doman osaamisen tarve\u201d sek\u00e4 \u201dkoulun rakenteet ja toimintakulttuuri\u201d. Tutkimuksessa\r\nk\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 luokanopettajat ymm\u00e4rsiv\u00e4t oman ammattiidentiteettins\u00e4\r\nvakaaksi opetussuunnitelmamuutoksesta huolimatta.\r\nTutkimuksen perusteella luokanopettajat eiv\u00e4t kokeneet opetussuunnitelmamuutoksen\r\nmullistaneen heid\u00e4n opetusty\u00f6t\u00e4\u00e4n. Tutkimus toi esille lis\u00e4\u00e4ntyneen\r\nyhteisty\u00f6n sek\u00e4 koulun toimintakulttuurin ja rakenteiden merkityksen\r\nnykyp\u00e4iv\u00e4n luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4. Tutkimus puoltaa n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4\r\nnykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 luokanopettajan tulee kyet\u00e4 toimimaan erilaisissa toimintaymp\u00e4-\r\nrist\u00f6iss\u00e4 erilaisten ihmisten kanssa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mikko Marjamaa (miolmarj) on 2018-03-16 12:05:19.846092. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-16T12:05:20Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201803161743.pdf: 711679 bytes, checksum: a37d46776f70278e563af1793e2ef653 (MD5)\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 72e441b6ebb11cc2ab21d62891249b44 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-16T12:05:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201803161743.pdf: 711679 bytes, checksum: a37d46776f70278e563af1793e2ef653 (MD5)\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 72e441b6ebb11cc2ab21d62891249b44 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetusty\u00f6lle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803161743", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-16T12:05:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57338
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:45Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbb25864-6a25-4468-a60a-a1afab28b507\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803161743.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marjamaa, Mikko Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat opettajat ammatti-identiteetti identiteetti opetustyö yhteistyö
title Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle
title_full Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle
title_fullStr Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle
title_full_unstemmed Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle
title_short Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle
title_sort perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti identiteetille ja opetustyölle
title_txtP Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat opettajat ammatti-identiteetti identiteetti opetustyö yhteistyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatti-identiteetti identiteetti opettajat opetussuunnitelmat opetustyö yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57338 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803161743
work_keys_str_mv AT marjamaamikko perusopetuksenopetussuunnitelmamuutoksenmerkitysluokanopettajanammattiidentiteetil