Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta dialogisuus käsityksissä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien käsityksiä perusopetuksessa opetettavien katsomusaineiden opettamisesta ja dialogisuuden ilmenemistä näissä käsityksissä. Tutkimusta varten haastateltiin 11 opettajaa, jotka opettivat jotakin katsomusainetta perusopetuksen luokilla 1–6. Haas...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Onkalo, Sini, Paananen, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57330
_version_ 1826225701913624576
author Onkalo, Sini Paananen, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Onkalo, Sini Paananen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Onkalo, Sini Paananen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Onkalo, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien käsityksiä perusopetuksessa opetettavien katsomusaineiden opettamisesta ja dialogisuuden ilmenemistä näissä käsityksissä. Tutkimusta varten haastateltiin 11 opettajaa, jotka opettivat jotakin katsomusainetta perusopetuksen luokilla 1–6. Haastateltujen opettamia katsomusaineita olivat evankelisluterilainen uskonto, elämänkatsomustieto, ortodoksinen uskonto, islam sekä eräs vähemmistöuskonto. Haastattelut tehtiin Uudellamaalla, Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Tekstimuotoon muutettu haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tuloksina esitettävät tulosavaruuden kategoriat kuvaavat erilaisia tapoja ymmärtää tarkasteltua ilmiötä. Viiden kuvauskategorian vertikaalinen järjestys perustuu siihen, miten moniulotteisesti dialogisuus niissä näyttäytyy: 1) Katsomusaineen keskeisin tavoite on dialogisuuteen oppiminen, 2) Katsomusaineen opettaminen on kasvatusta, 3) Katsomusaineen tehtävä on herättää innostus henkisiin ja hengellisiin asioihin, 4) Katsomusaineen opettaminen vahvistaa lapsen katsomuksellista identiteettiä ja sosiaalistaa yhteisöön sekä 5) Ristiriidat kahlitsevat opettamista – dialogisuus on mahdotonta saavuttaa. Keskeisenä havaintona oli, että dialogisuus näyttäytyi opettajien käsityksissä sekä dialogisena opetuksena että dialogisena kasvatuksena. Opettajien ammatillista kehittymistä olisi tärkeää tukea kohti kulttuurisensitiivistä ja dialogista opetuskulttuuria.
first_indexed 2023-03-22T09:58:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Onkalo, Sini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paananen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-15T21:32:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-15T21:32:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1862203", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57330", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 perusopetuksessa opetettavien katsomusaineiden opettamisesta ja dialogisuuden ilmenemist\u00e4 n\u00e4iss\u00e4 k\u00e4sityksiss\u00e4. Tutkimusta varten haastateltiin 11 opettajaa, jotka opettivat jotakin katsomusainetta perusopetuksen luokilla 1\u20136. Haastateltujen opettamia katsomusaineita olivat evankelisluterilainen uskonto, el\u00e4m\u00e4nkatsomustieto, ortodoksinen uskonto, islam sek\u00e4 er\u00e4s v\u00e4hemmist\u00f6uskonto. Haastattelut tehtiin Uudellamaalla, Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Tekstimuotoon muutettu haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\r\nTutkimuksen tuloksina esitett\u00e4v\u00e4t tulosavaruuden kategoriat kuvaavat erilaisia tapoja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 tarkasteltua ilmi\u00f6t\u00e4. Viiden kuvauskategorian vertikaalinen j\u00e4rjestys perustuu siihen, miten moniulotteisesti dialogisuus niiss\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyy: 1) Katsomusaineen keskeisin tavoite on dialogisuuteen oppiminen, 2) Katsomusaineen opettaminen on kasvatusta, 3) Katsomusaineen teht\u00e4v\u00e4 on her\u00e4tt\u00e4\u00e4 innostus henkisiin ja hengellisiin asioihin, 4) Katsomusaineen opettaminen vahvistaa lapsen katsomuksellista identiteetti\u00e4 ja sosiaalistaa yhteis\u00f6\u00f6n sek\u00e4 5) Ristiriidat kahlitsevat opettamista \u2013 dialogisuus on mahdotonta saavuttaa. Keskeisen\u00e4 havaintona oli, ett\u00e4 dialogisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi opettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 sek\u00e4 dialogisena opetuksena ett\u00e4 dialogisena kasvatuksena. Opettajien ammatillista kehittymist\u00e4 olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tukea kohti kulttuurisensitiivist\u00e4 ja dialogista opetuskulttuuria.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Paananen (elkkis) on 2018-03-15 21:32:23.840710. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-15T21:32:24Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803151741.pdf: 924136 bytes, checksum: 4f0a33ca0f428d6baa8391ff21c5ef9b (MD5)\r\nlicense.html: 5152 bytes, checksum: a05b1f547bdccb4f301d2b5f97cb0442 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-15T21:32:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803151741.pdf: 924136 bytes, checksum: 4f0a33ca0f428d6baa8391ff21c5ef9b (MD5)\r\nlicense.html: 5152 bytes, checksum: a05b1f547bdccb4f301d2b5f97cb0442 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (115 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "katsomusaineet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uskontodialogi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "katsomusdialogi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus k\u00e4sityksiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803151741", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-15T21:32:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "katsomusaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskontodialogi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57330
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/14795535-a70a-469a-8331-4235d12cb8cd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803151741.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Onkalo, Sini Paananen, Elina Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä dialogisuus katsomusaineet uskontodialogi katsomusdialogi fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 opetus
title Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä
title_full Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä
title_fullStr Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä
title_full_unstemmed Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä
title_short Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta
title_sort opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta dialogisuus käsityksissä
title_sub dialogisuus käsityksissä
title_txtP Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä
topic dialogisuus katsomusaineet uskontodialogi katsomusdialogi fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 opetus
topic_facet 103 Fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education dialogisuus fenomenografia katsomusaineet katsomusdialogi opetus uskontodialogi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57330 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803151741
work_keys_str_mv AT onkalosini opettajienkäsityksiäkatsomusaineidenopettamisestadialogisuuskäsityksissä