Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina

Tiivistelmä – Abstract Tutkielma on monimuotogradu, joka koostuu teoreettisesta ja analyyttisesta kirjallisesta osasta sekä ammatillisen äidinkielen oppimateriaalista kahdelle opintojaksolle. Tavoitteena on ollut tuottaa opetuskäyttöön toimiva ja teori-aan pohjautuva oppimateriaali, jota voi käyt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Partiainen, Senna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57296
_version_ 1826225771029463040
author Partiainen, Senna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Partiainen, Senna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Partiainen, Senna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Partiainen, Senna
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä – Abstract Tutkielma on monimuotogradu, joka koostuu teoreettisesta ja analyyttisesta kirjallisesta osasta sekä ammatillisen äidinkielen oppimateriaalista kahdelle opintojaksolle. Tavoitteena on ollut tuottaa opetuskäyttöön toimiva ja teori-aan pohjautuva oppimateriaali, jota voi käyttää joustavasti opiskelijan tarpeiden mukaan. Oppimateriaalin taustalla vaikuttavat erityisesti opiskelijan identiteetin kehitystä, omien vahvuuksien löytämistä, aktiivista osallistumista, yhteisöllisyyttä ja opettajan aitoa välittämistä korostavat ajatukset. Oppimateriaali pohjautuu persoonakeskeiseen pedagogiikkaan, konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja opetusfi-losofiaan, jossa korostetaan pedagogista rakkautta sekä luottamusta jokaisessa ihmisessä olevaan arvokkaaseen ytimeen. Persoonakeskeisen pedagogiikan ihanteena on vastuullinen, itsekasvatukseen sitoutunut ja kutsumuksensa tunteva persoona, joka on aktiivinen myös yhteiskunnallisesti ja yhteisöissään, ja oppimateriaali pyrkii mahdollis-tamaan näiden ominaisuuksien ja taitojen kehittymisen. Oppimateriaalin tavoitteena on ammatillisten ja kielellisten taitojen kehittämisen lisäksi vahvistaa opiskelijoiden itsenäistä ajattelua, oma-aloitteisuutta ja vastuullisuutta sekä tukea opettajaa yksilöllisessä oppimisen ohjauksessa. Oppimateriaalin työtavat perustuvat siihen, että opiskelija toimii oman oppimisensa suunnittelijana ja toteuttajana. Opettajan tehtävänä on tukea opiskelijaa, ohjata opintojen suunnittelua ja etenemistä sekä toteuttaa arviointia vuo-rovaikutuksessa opiskelijan kanssa. Opettaja huolehtii siitä, että tarvittava osaaminen on mahdollista saavuttaa niillä suoritustavoilla, jotka opiskelija on valinnut. Oppimateriaalissa huomioidaan ammatillisen koulutuksen reformin mukainen osaamisperusteisuus, jossa oppimi-nen suunnitellaan opiskelijan aiempien tietojen ja taitojen sekä tarvittavan osaamisen pohjalta. Tehtävien aiheet on suunniteltu tutkielman tekohetkellä voimassa oleviin opetussuunnitelmiin perustuen, mutta niitä voi hyödyntää soveltuvilta osin myös tulevaisuudessa, kun opetussuunnitelmat muuttuvat. Oppimateriaalin tarkoituksena on toi-mia joustavasti opetuksen apuna ja inspiraationa, ja sitä voi käyttää sellaisenaan kokonaisuutena, irrallisina osioina tai tarvittaessa muokata tehtäviä opiskelijan oppimistarpeisiin sopiviksi. Tutkielman kirjallisessa osiossa perehdytään materiaalin taustalla vaikuttaviin pedagogisiin teorioihin sekä teksti-taitoja, viestintää ja kielenhuoltoa koskeviin tutkimuksiin ja pyritään selvittämään, miten teoreettinen tausta näkyy oppimateriaalissa ja toteutuvatko pedagogiset periaatteet käytännössä. Kirjallisessa osiossa tarkastellaan oppimate-riaalin sisältöjä myös tekstitaitojen, viestintä- ja vuorovaikutustaitojen sekä kielenhuollon opetuksen näkökulmista. Oppimateriaalin taustalla olevien teorioiden ja pedagogiikan todettiin näkyvän erityisesti oppimateriaalin työta-voissa sekä opettajan ja opiskelijan oppaissa. Periaatteiden toteutuminen riippuu kuitenkin pitkälti opiskelijan ja opettajan välisestä vuorovaikutuksesta ja siitä, miten oppimateriaalia käytetään.
first_indexed 2024-09-11T08:50:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntynen, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Partiainen, Senna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-10T19:57:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-10T19:57:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1860725", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57296", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4 \u2013 Abstract\r\n\r\nTutkielma on monimuotogradu, joka koostuu teoreettisesta ja analyyttisesta kirjallisesta osasta sek\u00e4 ammatillisen \u00e4idinkielen oppimateriaalista kahdelle opintojaksolle. Tavoitteena on ollut tuottaa opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n toimiva ja teori-aan pohjautuva oppimateriaali, jota voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 joustavasti opiskelijan tarpeiden mukaan. Oppimateriaalin taustalla vaikuttavat erityisesti opiskelijan identiteetin kehityst\u00e4, omien vahvuuksien l\u00f6yt\u00e4mist\u00e4, aktiivista osallistumista, yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja opettajan aitoa v\u00e4litt\u00e4mist\u00e4 korostavat ajatukset.\r\nOppimateriaali pohjautuu persoonakeskeiseen pedagogiikkaan, konstruktivistiseen oppimisk\u00e4sitykseen ja opetusfi-losofiaan, jossa korostetaan pedagogista rakkautta sek\u00e4 luottamusta jokaisessa ihmisess\u00e4 olevaan arvokkaaseen ytimeen. Persoonakeskeisen pedagogiikan ihanteena on vastuullinen, itsekasvatukseen sitoutunut ja kutsumuksensa tunteva persoona, joka on aktiivinen my\u00f6s yhteiskunnallisesti ja yhteis\u00f6iss\u00e4\u00e4n, ja oppimateriaali pyrkii mahdollis-tamaan n\u00e4iden ominaisuuksien ja taitojen kehittymisen.\r\nOppimateriaalin tavoitteena on ammatillisten ja kielellisten taitojen kehitt\u00e4misen lis\u00e4ksi vahvistaa opiskelijoiden itsen\u00e4ist\u00e4 ajattelua, oma-aloitteisuutta ja vastuullisuutta sek\u00e4 tukea opettajaa yksil\u00f6llisess\u00e4 oppimisen ohjauksessa. Oppimateriaalin ty\u00f6tavat perustuvat siihen, ett\u00e4 opiskelija toimii oman oppimisensa suunnittelijana ja toteuttajana. Opettajan teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tukea opiskelijaa, ohjata opintojen suunnittelua ja etenemist\u00e4 sek\u00e4 toteuttaa arviointia vuo-rovaikutuksessa opiskelijan kanssa. Opettaja huolehtii siit\u00e4, ett\u00e4 tarvittava osaaminen on mahdollista saavuttaa niill\u00e4 suoritustavoilla, jotka opiskelija on valinnut.\r\nOppimateriaalissa huomioidaan ammatillisen koulutuksen reformin mukainen osaamisperusteisuus, jossa oppimi-nen suunnitellaan opiskelijan aiempien tietojen ja taitojen sek\u00e4 tarvittavan osaamisen pohjalta. Teht\u00e4vien aiheet on suunniteltu tutkielman tekohetkell\u00e4 voimassa oleviin opetussuunnitelmiin perustuen, mutta niit\u00e4 voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 soveltuvilta osin my\u00f6s tulevaisuudessa, kun opetussuunnitelmat muuttuvat. Oppimateriaalin tarkoituksena on toi-mia joustavasti opetuksen apuna ja inspiraationa, ja sit\u00e4 voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sellaisenaan kokonaisuutena, irrallisina osioina tai tarvittaessa muokata teht\u00e4vi\u00e4 opiskelijan oppimistarpeisiin sopiviksi.\r\nTutkielman kirjallisessa osiossa perehdyt\u00e4\u00e4n materiaalin taustalla vaikuttaviin pedagogisiin teorioihin sek\u00e4 teksti-taitoja, viestint\u00e4\u00e4 ja kielenhuoltoa koskeviin tutkimuksiin ja pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten teoreettinen tausta n\u00e4kyy oppimateriaalissa ja toteutuvatko pedagogiset periaatteet k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Kirjallisessa osiossa tarkastellaan oppimate-riaalin sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 my\u00f6s tekstitaitojen, viestint\u00e4- ja vuorovaikutustaitojen sek\u00e4 kielenhuollon opetuksen n\u00e4k\u00f6kulmista.\r\nOppimateriaalin taustalla olevien teorioiden ja pedagogiikan todettiin n\u00e4kyv\u00e4n erityisesti oppimateriaalin ty\u00f6ta-voissa sek\u00e4 opettajan ja opiskelijan oppaissa. Periaatteiden toteutuminen riippuu kuitenkin pitk\u00e4lti opiskelijan ja opettajan v\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutuksesta ja siit\u00e4, miten oppimateriaalia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Senna Partiainen (semakivi) on 2018-03-10 19:57:38.585993. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-10T19:57:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803101702.pdf: 1394436 bytes, checksum: 92303dcb9b38b7d05f95693ab4971652 (MD5)\r\nlicense.html: 4869 bytes, checksum: 4bd3d4596905c1ae80345d0df03efb1f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-10T19:57:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803101702.pdf: 1394436 bytes, checksum: 92303dcb9b38b7d05f95693ab4971652 (MD5)\r\nlicense.html: 4869 bytes, checksum: 4bd3d4596905c1ae80345d0df03efb1f (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (117 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ammatilliset oppilaitokset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "personalismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstruktivismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen rakkaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillisen \u00e4idinkielen oppimateriaali : vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen l\u00e4ht\u00f6kohtina", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen l\u00e4ht\u00f6kohtina", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803101702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-10T19:57:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset oppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "personalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57296
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fb5e3c2a-b6c6-4ebe-a35b-0f3ab85240a1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803101702.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Partiainen, Senna Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali : vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina Ammatilliset oppilaitokset oppimateriaali personalismi konstruktivismi pedagoginen rakkaus äidinkielen opetus Suomen kieli Finnish 309 ammatilliset oppilaitokset äidinkieli opetus tekstitaito viestintätaidot
title Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali : vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina
title_alt Vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina
title_full Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali : vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina
title_fullStr Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali : vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali : vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina
title_full_unstemmed Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali : vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali : vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina
title_short Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali
title_sort ammatillisen äidinkielen oppimateriaali vapaus vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina
title_sub vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina
title_txtP Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali : vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina
topic Ammatilliset oppilaitokset oppimateriaali personalismi konstruktivismi pedagoginen rakkaus äidinkielen opetus Suomen kieli Finnish 309 ammatilliset oppilaitokset äidinkieli opetus tekstitaito viestintätaidot
topic_facet 309 Ammatilliset oppilaitokset Finnish Suomen kieli ammatilliset oppilaitokset konstruktivismi opetus oppimateriaali pedagoginen rakkaus personalismi tekstitaito viestintätaidot äidinkielen opetus äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57296 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803101702
work_keys_str_mv AT partiainensenna ammatillisenäidinkielenoppimateriaalivapausvastuujapedagoginenrakkausopetuksenlä