Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"

Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokanopettajien työhyvinvointia tukevia ja haastavia tekijöitä sekä työyhteisön merkitystä työhyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnin tukemisesta. Tutkielman avulla tuodaan esille heidän kokemuksia työhyvinvoinnistaan....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kukila, Tiia-Maria, Vihavainen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57294
_version_ 1826225719210934272
author Kukila, Tiia-Maria Vihavainen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kukila, Tiia-Maria Vihavainen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kukila, Tiia-Maria Vihavainen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kukila, Tiia-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokanopettajien työhyvinvointia tukevia ja haastavia tekijöitä sekä työyhteisön merkitystä työhyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnin tukemisesta. Tutkielman avulla tuodaan esille heidän kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajien työhyvinvoinnin kehittämistyössä. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla keväällä ja syksyllä 2017. Tutkielmaan osallistui kuusi luokanopettajaa, joista kaksi oli miehiä ja neljä naisia. Aineiston analyysivaiheessa aineisto teemoiteltiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia avuksi käyttäen. Tutkielman keskeisimmät tulokset osoittavat, että luokanopettajien työ- hyvinvointia määrittävät useat yksittäiset tekijät, kuten vuorovaikutustilanteet, resurssit, päätöksenteko ja työyhteisö. Samat tekijät, jotka opettajat kokivat lisää- vän kokemuksia työhyvinvoinnista, voivat myös heikentää sitä. Työhyvinvoinnin tukemisen osalta opettajat kokevat kehityksen olevan vielä kesken. Opettajat kertovat saaneensa jonkin verran tukea työhyvinvoinnilleen työnantajaltaan, mutta vastuu työhyvinvoinnin tukemisessa on silti suurilta osin opettajilla itsellään. Toisaalta kokemus hyvinvoinnista on henkilökohtainen, sillä yksilö tietää parhaiten, milloin ja millaisissa asioissa hän tukea tarvitsee. Tällöin vastuu työ- hyvinvoinnin tukemisesta on aina osittain myös yksilöllä itsellään. Tutkielman tulokset tukevat aiempia työhyvinvointia koskevia tutkimustuloksia työhyvinvointia tukevien ja haastavien tekijöiden osalta. Poiketen aiemmista tutkimuksista tässä tutkielmassa tuodaan esiin keinoja, joilla opettajien hyvinvointia voidaan kehittää. Tämä antaa merkityksellisen näkökulman myös yhteiskunnallisesti, sillä opettajien hyvinvointi heijastuu koko kouluyhteisöön.
first_indexed 2023-03-22T09:59:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kukila, Tiia-Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihavainen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-09T20:20:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-09T20:20:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1860902", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57294", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n luokanopettajien ty\u00f6hyvinvointia tukevia\r\nja haastavia tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n merkityst\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnille. Lis\u00e4ksi\r\ntarkastellaan opettajien kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisesta. Tutkielman\r\navulla tuodaan esille heid\u00e4n kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnistaan. Tuloksia\r\nvoidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4.\r\nTutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on ker\u00e4tty teemahaastatteluiden\r\navulla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja syksyll\u00e4 2017. Tutkielmaan osallistui kuusi luokanopettajaa,\r\njoista kaksi oli miehi\u00e4 ja nelj\u00e4 naisia. Aineiston analyysivaiheessa aineisto\r\nteemoiteltiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia avuksi k\u00e4ytt\u00e4en.\r\nTutkielman keskeisimm\u00e4t tulokset osoittavat, ett\u00e4 luokanopettajien ty\u00f6-\r\nhyvinvointia m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t useat yksitt\u00e4iset tekij\u00e4t, kuten vuorovaikutustilanteet,\r\nresurssit, p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko ja ty\u00f6yhteis\u00f6. Samat tekij\u00e4t, jotka opettajat kokivat lis\u00e4\u00e4-\r\nv\u00e4n kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista, voivat my\u00f6s heikent\u00e4\u00e4 sit\u00e4. Ty\u00f6hyvinvoinnin\r\ntukemisen osalta opettajat kokevat kehityksen olevan viel\u00e4 kesken. Opettajat\r\nkertovat saaneensa jonkin verran tukea ty\u00f6hyvinvoinnilleen ty\u00f6nantajaltaan,\r\nmutta vastuu ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisessa on silti suurilta osin opettajilla itsell\u00e4\u00e4n.\r\nToisaalta kokemus hyvinvoinnista on henkil\u00f6kohtainen, sill\u00e4 yksil\u00f6 tiet\u00e4\u00e4\r\nparhaiten, milloin ja millaisissa asioissa h\u00e4n tukea tarvitsee. T\u00e4ll\u00f6in vastuu ty\u00f6-\r\nhyvinvoinnin tukemisesta on aina osittain my\u00f6s yksil\u00f6ll\u00e4 itsell\u00e4\u00e4n.\r\nTutkielman tulokset tukevat aiempia ty\u00f6hyvinvointia koskevia tutkimustuloksia\r\nty\u00f6hyvinvointia tukevien ja haastavien tekij\u00f6iden osalta. Poiketen aiemmista\r\ntutkimuksista t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tuodaan esiin keinoja, joilla opettajien hyvinvointia\r\nvoidaan kehitt\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4 antaa merkityksellisen n\u00e4k\u00f6kulman my\u00f6s yhteiskunnallisesti,\r\nsill\u00e4 opettajien hyvinvointi heijastuu koko kouluyhteis\u00f6\u00f6n.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiia-Maria Kukila (tisukuki) on 2018-03-09 20:20:29.422618. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-09T20:20:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803091700.pdf: 737030 bytes, checksum: dc5ca126e0d284001d8716dd785da679 (MD5)\r\nlicense.html: 5243 bytes, checksum: d6e1fa7dde97e99270784820f5779c38 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-09T20:20:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803091700.pdf: 737030 bytes, checksum: dc5ca126e0d284001d8716dd785da679 (MD5)\r\nlicense.html: 5243 bytes, checksum: d6e1fa7dde97e99270784820f5779c38 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (118 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista ja sen edist\u00e4misest\u00e4 : \"ty\u00f6hyvinvointi on v\u00e4h\u00e4 laajempi k\u00e4site, se ei oo yhden p\u00e4iv\u00e4n tunne tai mieliala\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803091700", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-09T20:20:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57294
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0a7b1de6-fb07-4d33-902c-23cf69fab026\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803091700.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kukila, Tiia-Maria Vihavainen, Jenni Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala" Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat työhyvinvointi jaksaminen työyhteisöt
title Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
title_full Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala" Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala" Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
title_short Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä
title_sort luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä työhyvinvointi on vähä laajempi käsite se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala
title_sub "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat työhyvinvointi jaksaminen työyhteisöt
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education jaksaminen luokanopettajat työhyvinvointi työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57294 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803091700
work_keys_str_mv AT kukilatiiamaria luokanopettajienkokemuksiatyöhyvinvoinnistajasenedistämisestätyöhyvinvointionväh