Nuorten koululaisten tuki- ja liikuntaelinoireiden yhteys fyysisiin tekijöihin

Tuki- ja liikuntaelinoireet ovat yleinen ja kallis kansanterveysongelma. Myös nuorten tuki- ja liikuntaelinoireet sekä käynnit fysioterapiassa ovat lisääntyneet. Yhtenä syynä oireiden lisään-tymiseen on esitetty olevan inaktiivinen elämäntyyli sekä mobiililaitteiden yleistyminen. Esi-merkiksi ruutua...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustonen, Hilppa
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57272
Description
Summary:Tuki- ja liikuntaelinoireet ovat yleinen ja kallis kansanterveysongelma. Myös nuorten tuki- ja liikuntaelinoireet sekä käynnit fysioterapiassa ovat lisääntyneet. Yhtenä syynä oireiden lisään-tymiseen on esitetty olevan inaktiivinen elämäntyyli sekä mobiililaitteiden yleistyminen. Esi-merkiksi ruutuajan tiedetään olevan yhteydessä koettuihin tuki- ja liikuntaelinoireisiin. Nuo-ruuden aikana tapahtuu fyysisen kasvun lisäksi myös psyykkistä sekä sosiaalista kasvua, joi-den tiedetään heijastavan usein toisiinsa. Kuitenkin fysioterapeutit usein kohtaavat asiakkaat vain fyysisen ongelman kautta, unohtaen asiakkaan olevan kokonaisuus. Tämän Pro gradu tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää nuorten tuki- ja liikuntaelinoireiden kokemista sekä onko fyysisillä tekijöillä (ruutuaika, fyysinen aktiivisuus sekä ergonomia) yhteyttä koettuihin oireisiin. Tutkimusaineisto koostuu vuonna 2013 Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen teettämästä kou-luterveyskyselystä. Kyselyyn vastaavat peruskoulujen 8. ja 9. luokkien oppilaat sekä lukioi-den ja ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijat (N=182 864). Kysely on koko-naistutkimus ja toteutettu poikkileikkauksena. Kouluterveyskysely sisältää kysymyksiä nuor-ten elinoloista, kouluoloista, koetusta terveydestä, terveystottumuksista sekä opiskeluhuollos-ta. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tuki- ja liikuntaelin oireisiin, ruutuaikaan, ergonomiaan sekä fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi taustamuuttujana käytettiin luokka-astetta ja sukupuol-ta. Aineisto analysoitiin SPSS 24 -ohjelmalla. Aineiston muuttujista tehtiin summamuuttujia kuvaamaan haluttuja tekijöitä. Vain ergonomiaa kuvaava muuttuja analysoitiin alkuperäisellä likertin asteikolla. Tilastollisia menetelmiä oli ristiintaulukointi sekä Pearsonin korrelaatioker-toin. Viikoittain tuki- ja liikuntaelin oireita koki 30,8% vastanneista. Oireet olivat yleisempiä ty-töillä kuin pojilla ja niiden kokemisessa on eroa luokka-asteiden suhteen. Lukiolaiset rapor-toivat eniten oireista. Suositellun ruutuajan (<2h) ylitti 83% vastanneista, pojat useammin. Lukiolaiset käyttivät kaikista eniten aikaa erilaisten medioiden parissa. 81,9% raportoi epä-mukavien työtuolien ja pöytien vaikuttavan opiskeluun. Peruskoululaiset raportoivat eniten ergonomiaongelmista. Pojat olivat fyysisesti aktiivisempia kaikissa koulutusasteissa. Ruutuajalla, ergonomialla tai fyysisen aktiivisuuden määrällä ei ole yhteyttä tuki- ja liikunta-elinoireiden kokemiseen (p > 0,05). Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nuorten kohdalla fysioterapiassa ei voida keskit-tyä vain fyysisiin tekijöihin. Jatkossa olisi tärkeää tarkastella miten psyykkiset sekä sosiaaliset tekijät ovat yhteydessä tuki- ja liikuntaelinoireisiin.