Kohti parempaa itsetuntemusta itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta

Sorvisto, Hannariina ja Suokas, Nina. 2018. Kohti parempaa itsetuntemusta - Itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämiseen ohjaajien näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Ohjausalan maisteriohjelma. 98 siv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Sorvisto, Hannariina, Suokas, Nina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57270
_version_ 1828193088288325632
author Sorvisto, Hannariina Suokas, Nina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sorvisto, Hannariina Suokas, Nina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sorvisto, Hannariina Suokas, Nina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sorvisto, Hannariina
datasource_str_mv jyx
description Sorvisto, Hannariina ja Suokas, Nina. 2018. Kohti parempaa itsetuntemusta - Itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämiseen ohjaajien näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Ohjausalan maisteriohjelma. 98 sivua. Tutkielmassa tarkastellaan, miten ohjaajat määrittelevät itsetuntemusta ja miten he hahmottavat itsetuntemuksen kehittämisen merkitystä työssään. Lisäksi tarkoitus on kartoittaa ohjaajien hyväksi kokemia itsetuntemuksen kehittämisharjoituksia ja sitä, millä tavalla he perustelevat niiden toimivuutta. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka tavoitti noin 1000 ohjaajaa. Lopullisia hyväksyttyjä vastauksia saatiin 29 ohjaajalta, jotka toimivat eri toimintakentillä, yleisimmin peruskoulussa ja lukiossa. Pääosin avoimiin kysymyksiin perustuvan kyselyn aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Ohjaajat määrittelivät itsetuntemusta monilla eri tavoilla ja usein laaja-alaisesti. Itsetuntemuksen kehittämisen merkitystä korostettiin kasvun ja kehityksen välttämättömänä tukena, mutta ohjaajat nostivat esille myös ristiriitaa itsetuntemuksen kehittämisen ja ohjausarjen realiteettien välillä. Hyväksi koettuja itsetuntemuksen kehittämisen harjoituksia tarkasteltiin niin yksilö- kuin ryhmäohjaustilanteissa. Yksilö- ja ryhmäohjauksen puolelta löytyi samankaltaisia harjoituksia, mutta ohjaajat toteuttivat niitä hieman eri tavoin. Merkittävimpinä eroina harjoitusten välillä oli se, että yksilöharjoitukset painottuivat vahvasti yksin tekemiseen ja ohjaajavetoisuuteen, kun ryhmäohjauksessa painottuivat toiminnallisuus ja vuorovaikutuksellisuus. Myönteinen vertaispalaute ja positiivinen vahvistaminen korostuivat ryhmäharjoituksissa. Yksilö- ja ryhmäharjoitusten merkittäväksi yhteiseksi tekijäksi nousi kokemuksellisuus.
first_indexed 2023-03-22T09:57:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorvisto, Hannariina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suokas, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-07T23:04:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-07T23:04:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1861783", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57270", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sorvisto, Hannariina ja Suokas, Nina. 2018. Kohti parempaa itsetuntemusta - Itsetuntemuksen ma\u0308a\u0308ritelma\u0308, merkitys ja hyva\u0308ksi koetut menetelma\u0308t itsetuntemuksen kehitta\u0308miseen ohjaajien na\u0308ko\u0308kulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyva\u0308skyla\u0308n yliopisto. Ohjausalan maisteriohjelma. 98 sivua.\r\nTutkielmassa tarkastellaan, miten ohjaajat ma\u0308a\u0308ritteleva\u0308t itsetuntemusta ja miten he hahmottavat itsetuntemuksen kehitta\u0308misen merkitysta\u0308 tyo\u0308ssa\u0308a\u0308n. Lisa\u0308ksi tarkoitus on kartoittaa ohjaajien hyva\u0308ksi kokemia itsetuntemuksen kehitta\u0308misharjoituksia ja sita\u0308, milla\u0308 tavalla he perustelevat niiden toimivuutta.\r\nTutkimusaineisto kera\u0308ttiin sa\u0308hko\u0308isella\u0308 kyselylomakkeella, joka tavoitti noin 1000 ohjaajaa. Lopullisia hyva\u0308ksyttyja\u0308 vastauksia saatiin 29 ohjaajalta, jotka toimivat eri toimintakentilla\u0308, yleisimmin peruskoulussa ja lukiossa. Pa\u0308a\u0308osin avoimiin kysymyksiin perustuvan kyselyn aineisto analysoitiin aineistola\u0308hto\u0308isen sisa\u0308llo\u0308nanalyysin avulla.\r\nOhjaajat ma\u0308a\u0308ritteliva\u0308t itsetuntemusta monilla eri tavoilla ja usein laaja-alaisesti. Itsetuntemuksen kehitta\u0308misen merkitysta\u0308 korostettiin kasvun ja kehityksen va\u0308ltta\u0308ma\u0308tto\u0308ma\u0308na\u0308 tukena, mutta ohjaajat nostivat esille myo\u0308s ristiriitaa itsetuntemuksen kehitta\u0308misen ja ohjausarjen realiteettien va\u0308lilla\u0308. Hyva\u0308ksi koettuja itsetuntemuksen kehitta\u0308misen harjoituksia tarkasteltiin niin yksilo\u0308- kuin ryhma\u0308ohjaustilanteissa. Yksilo\u0308- ja ryhma\u0308ohjauksen puolelta lo\u0308ytyi samankaltaisia harjoituksia, mutta ohjaajat toteuttivat niita\u0308 hieman eri tavoin. Merkitta\u0308vimpina\u0308 eroina harjoitusten va\u0308lilla\u0308 oli se, etta\u0308 yksilo\u0308harjoitukset painottuivat vahvasti yksin tekemiseen ja ohjaajavetoisuuteen, kun ryhma\u0308ohjauksessa painottuivat toiminnallisuus ja vuorovaikutuksellisuus. Myo\u0308nteinen vertaispalaute ja positiivinen vahvistaminen korostuivat ryhma\u0308harjoituksissa. Yksilo\u0308- ja ryhma\u0308harjoitusten merkitta\u0308va\u0308ksi yhteiseksi tekija\u0308ksi nousi kokemuksellisuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannariina Sorvisto (haanhaka) on 2018-03-07 23:04:31.475535. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-07T23:04:31Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803081682.pdf: 1639491 bytes, checksum: 0d4180c3d440b0c6f83bc1cfaa4a1de6 (MD5)\r\nlicense.html: 5245 bytes, checksum: 42c43add3a2052e72c537317b5a07666 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-07T23:04:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803081682.pdf: 1639491 bytes, checksum: 0d4180c3d440b0c6f83bc1cfaa4a1de6 (MD5)\r\nlicense.html: 5245 bytes, checksum: 42c43add3a2052e72c537317b5a07666 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (98 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsetuntemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aineistola\u0308hto\u0308inen sisa\u0308llo\u0308nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4, merkitys ja hyv\u00e4ksi koetut menetelm\u00e4t itsetuntemuksen kehitt\u00e4misen ohjaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Itsetuntemuksen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4, merkitys ja hyv\u00e4ksi koetut menetelm\u00e4t itsetuntemuksen kehitt\u00e4misen ohjaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803081682", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-07T23:04:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetuntemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57270
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ebc56cd3-1e45-4c62-a9a1-3ef80cd4ecc0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803081682.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorvisto, Hannariina Suokas, Nina Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta itsetuntemus ohjaus aineistolähtöinen sisällönanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education Aineistolähtöinen sisällönanalyysi 103
title Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta
title_alt Itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta
title_full Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta
title_fullStr Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta
title_full_unstemmed Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta
title_short Kohti parempaa itsetuntemusta
title_sort kohti parempaa itsetuntemusta itsetuntemuksen määritelmä merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta
title_sub itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta
title_txtP Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta
topic itsetuntemus ohjaus aineistolähtöinen sisällönanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education Aineistolähtöinen sisällönanalyysi 103
topic_facet 103 Aineistolähtöinen sisällönanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education aineistolähtöinen sisällönanalyysi itsetuntemus ohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57270 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803081682
work_keys_str_mv AT sorvistohannariina kohtiparempaaitsetuntemustaitsetuntemuksenmääritelmämerkitysjahyväksikoetutme