Nuorten kokema osallisuus ja toimijuus Ohjaamoiden asiakkaina

Tutkielma käsittelee nuorille suunnatun matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelu Ohjaamon asiakkaiden kokemaa osallisuutta ja toimijuutta omassa ohjausprosessissaan ja laajemmin palvelussa. Ohjaamoiden julkilausuttu tavoite on ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Toiminnan ytimessä on asiakkai-den os...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kosonen, Matleena, Romppanen, Heidi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57266
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielma käsittelee nuorille suunnatun matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelu Ohjaamon asiakkaiden kokemaa osallisuutta ja toimijuutta omassa ohjausprosessissaan ja laajemmin palvelussa. Ohjaamoiden julkilausuttu tavoite on ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Toiminnan ytimessä on asiakkai-den osallistaminen myös palvelun itsensä kehittämiseen. Tarkoituksena on selvittää, miten tavoitteet toteutuvat asiakkaiden oman kokemuksen valossa. Tutkielmassa yhdistetään määrälliset ja laadulliset menetelmät. Osalli-suuden kokemusta tarkastellaan viisitasoisen mallin kautta. Siinä alin taso koskee omaa ohjausprosessia ja ylemmät tasot osallistumista ja päätöksentekoa palvelussa laajemmin. Tasomallin pohjalta tehtiin survey-tutkimus sekä haas-tatteluja. Toimijuutta tarkastellaan haastatteluaineiston kautta. Tulos on, että asiakkaat kokevat vahvasti osallisuutta ja toimijuutta erityi-sesti omassa ohjausprosessissaan. Kokemus osallisuudesta osallisuusmallin ylemmillä tasoilla on myös vahva, mutta asiakkaat eivät kuitenkaan osaa sanoa konkreettisia vaikutusmahdollisuuksiaan palvelun kehittämiseksi. Toisaalta he eivät koe siihen tarvetta, koska he ovat erittäin tyytyväisiä palveluun sellaisena kuin se nyt on. Asiakkaiden saama tuki vahvisti heidän käytännön toimijuut-taan, kuten työnhakutaitoja ja byrokratian tuntemusta, voimaannutti sisäisesti ja edisti näin heidän itsetuntemustaan ja itsevarmuutta sekä loi asiakkaalle tu-kiverkon läheistoimijuuden muodossa. Ohjaamot ovat onnistuneet tavoitteessaan tarjota yksilöllistä, jokaisen omat tarpeet huomioon ottavaa ohjausta. Asiakkaat kokevat tulevansa kuulluksi ja osallistuvansa ohjausprosessiin. Keskeistä on kehittää keinoja, joilla kana-voidaan kokemus kuulluksi tulemisesta todelliseen kehitystyöhön.