Työnantajabrändäys rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?

Työnantajabrändi on erilaisten etujen kokonaisuus, jonka yritys tarjoaa työnantajana. Työnantajabrändäyksen kaksi perimmäistä tarkoitusta ovat olemassa olevien työsuhteiden ylläpitäminen sekä potentiaalisten työntekijöiden houkutteleminen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä työnan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sillanpää, Aarni
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57260
_version_ 1826225740176162816
author Sillanpää, Aarni
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sillanpää, Aarni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sillanpää, Aarni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sillanpää, Aarni
datasource_str_mv jyx
description Työnantajabrändi on erilaisten etujen kokonaisuus, jonka yritys tarjoaa työnantajana. Työnantajabrändäyksen kaksi perimmäistä tarkoitusta ovat olemassa olevien työsuhteiden ylläpitäminen sekä potentiaalisten työntekijöiden houkutteleminen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä työnantajan houkuttelevuuden rakentumisesta työnhakijan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valittiin harkinnanvaraista otantaa hyödyntäen viisi henkilöä, jotka täyttivät ennalta määrätyt kriteerit. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin metodilla. Tutkimustulokset osoittivat rekrytointimarkkinoinnin olevan työnantajabrändäystä täydentävä funktio, mahdollistaen työnantajien ja työnhakijoiden kohtaamisen. Operatiivisen tason toiminnoilla koettiin olevan selkeä vaikutus hakupäätökseen työnantajabrändin olleen voimakkaana taustavaikuttajana. Oli työnhakijoiden etujen mukaista saada mahdollisimman paljon tietoa potentiaalisesta työnantajastaan. Tämä helpotti päätöksentekoa vähentäen samalla koettuja riskejä liittyen työllistymiseen. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että työnantajilta edellytetään läpinäkyvää, aitoa sekä konkretisoitua viestintää. Näiden lisäksi työnhakija tarvitsee yksityiskohtaisempaa tietoa yksittäisistä työtehtävistä organisaatiotason lisäksi. Tässä rekrytointimarkkinointi täydentää työantajabrändäystä. Rekrytointimarkkinoinnilla luodaan arvoa rekrytointiprosessin aikana huolehtien työnhakijakokemuksesta sekä tarpeellisesta tiedonvaihdosta. Kyseessä on taktisten työkalujen kokonaisuus työnantajabrändäyksen toimiessa strategisena ohjenuorana organisaatiotasolla. Employer brand can be considered as a package of various benefits, provided by the company as an employer. Employer branding consists of two fundamental purposes which are managing current employee’s retention and attracting potential candidates. The purpose of this study is to increase understanding of how the employer's attractiveness is built from the perspective of the job seeker. The research was carried out as a qualitative study. Theme interviews were used in the data collection. A discretionary sample of five persons who met predetermined criteria was chosen as interviews. The research material was analyzed by using content analysis. Research results of this study pointed that recruitment marketing has a complementary role in employer branding, helping employers and job seekers to meet each other. Operational-level functions were felt to have a clear impact on the applying decision as the employer brand had been a powerful background factor. It was in the interests of job seekers to get as much information as possible about their potential employer. This facilitated the decision-making process while reducing the risks associated with employment. As a conclusion, recruitment communication is required to be transparent, genuine and concretized. In addition to this, the job seeker needs more detailed information about individual job assignments in addition to the organization level communication. In this, recruiting marketing can complement employer branding. Recruitment marketing creates value during the recruitment process by taking care of the job application experience and the necessary exchange of information. It is a set of tactical tools when the employer branding works as a strategic guideline at the organizational level.
first_indexed 2023-03-22T10:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Heikki Karjaluoto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sillanp\u00e4\u00e4, Aarni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-06T18:25:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-06T18:25:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1859880", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57260", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6nantajabr\u00e4ndi on erilaisten etujen kokonaisuus, jonka yritys tarjoaa ty\u00f6nantajana.\r\nTy\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen kaksi perimm\u00e4ist\u00e4 tarkoitusta ovat olemassa olevien ty\u00f6suhteiden\r\nyll\u00e4pit\u00e4minen sek\u00e4 potentiaalisten ty\u00f6ntekij\u00f6iden houkutteleminen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen\r\ntavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ty\u00f6nantajan houkuttelevuuden rakentumisesta\r\nty\u00f6nhakijan n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valittiin harkinnanvaraista otantaa hy\u00f6dynt\u00e4en viisi henkil\u00f6\u00e4, jotka t\u00e4yttiv\u00e4t ennalta m\u00e4\u00e4r\u00e4tyt kriteerit. Tutkimusaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin metodilla.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat rekrytointimarkkinoinnin olevan ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yst\u00e4\r\nt\u00e4ydent\u00e4v\u00e4 funktio, mahdollistaen ty\u00f6nantajien ja ty\u00f6nhakijoiden kohtaamisen. Operatiivisen tason toiminnoilla koettiin olevan selke\u00e4 vaikutus hakup\u00e4\u00e4t\u00f6kseen ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin olleen voimakkaana taustavaikuttajana. Oli ty\u00f6nhakijoiden etujen mukaista saada mahdollisimman paljon tietoa potentiaalisesta ty\u00f6nantajastaan. T\u00e4m\u00e4 helpotti p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa v\u00e4hent\u00e4en samalla koettuja riskej\u00e4 liittyen ty\u00f6llistymiseen.\r\n\r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 ty\u00f6nantajilta edellytet\u00e4\u00e4n l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4\u00e4, aitoa\r\nsek\u00e4 konkretisoitua viestint\u00e4\u00e4. N\u00e4iden lis\u00e4ksi ty\u00f6nhakija tarvitsee yksityiskohtaisempaa\r\ntietoa yksitt\u00e4isist\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4vist\u00e4 organisaatiotason lis\u00e4ksi. T\u00e4ss\u00e4 rekrytointimarkkinointi t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 ty\u00f6antajabr\u00e4nd\u00e4yst\u00e4. Rekrytointimarkkinoinnilla luodaan arvoa rekrytointiprosessin aikana huolehtien ty\u00f6nhakijakokemuksesta sek\u00e4 tarpeellisesta tiedonvaihdosta. Kyseess\u00e4 on taktisten ty\u00f6kalujen kokonaisuus ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen toimiessa strategisena ohjenuorana organisaatiotasolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Employer brand can be considered as a package of various benefits, provided by the company\r\nas an employer. Employer branding consists of two fundamental purposes which\r\nare managing current employee\u2019s retention and attracting potential candidates. The purpose\r\nof this study is to increase understanding of how the employer's attractiveness is\r\nbuilt from the perspective of the job seeker.\r\n\r\nThe research was carried out as a qualitative study. Theme interviews were used in\r\nthe data collection. A discretionary sample of five persons who met predetermined criteria\r\nwas chosen as interviews. The research material was analyzed by using content analysis.\r\n\r\nResearch results of this study pointed that recruitment marketing has a complementary\r\nrole in employer branding, helping employers and job seekers to meet each other.\r\nOperational-level functions were felt to have a clear impact on the applying decision as\r\nthe employer brand had been a powerful background factor. It was in the interests of job\r\nseekers to get as much information as possible about their potential employer. This facilitated the decision-making process while reducing the risks associated with employment.\r\n\r\nAs a conclusion, recruitment communication is required to be transparent, genuine\r\nand concretized. In addition to this, the job seeker needs more detailed information about\r\nindividual job assignments in addition to the organization level communication. In this,\r\nrecruiting marketing can complement employer branding. Recruitment marketing creates\r\nvalue during the recruitment process by taking care of the job application experience and\r\nthe necessary exchange of information. It is a set of tactical tools when the employer\r\nbranding works as a strategic guideline at the organizational level.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aarni Sillanp\u00e4\u00e4 (aaossill) on 2018-03-06 18:25:51.463874. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-06T18:25:51Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803061667.pdf: 946846 bytes, checksum: b66267708af2f466bde70bf588f4afd4 (MD5)\r\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: d18510904cdc67232cc7fa0ef0354792 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-06T18:25:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201803061667.pdf: 946846 bytes, checksum: b66267708af2f466bde70bf588f4afd4 (MD5)\r\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: d18510904cdc67232cc7fa0ef0354792 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ty\u00f6nantajabr\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4ys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nantajakuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rekrytointimarkkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4ys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803061667", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-06T18:25:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nantajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rekrytointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57260
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3af9ea8c-a7f9-4c8e-961d-8c4ce2bedebf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803061667.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sillanpää, Aarni Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen? Työnantajabrändi työnantajabrändäys työnantajakuva rekrytointimarkkinointi Markkinointi Marketing 20423 työnantajat brändit brändäys rekrytointi markkinointi
title Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?
title_alt Rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?
title_full Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?
title_fullStr Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen? Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?
title_full_unstemmed Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen? Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?
title_short Työnantajabrändäys
title_sort työnantajabrändäys rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen
title_sub rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?
title_txtP Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?
topic Työnantajabrändi työnantajabrändäys työnantajakuva rekrytointimarkkinointi Markkinointi Marketing 20423 työnantajat brändit brändäys rekrytointi markkinointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi Työnantajabrändi brändit brändäys markkinointi rekrytointi rekrytointimarkkinointi työnantajabrändäys työnantajakuva työnantajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57260 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803061667
work_keys_str_mv AT sillanpääaarni työnantajabrändäysrekrytointimarkkinoinninpuuttuvapalanen