Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen

Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ilmapiiritekijöiden (yhteistyö, päätöksenteko, opetuksen innovatiivisuus ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Petäinen, Aino
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57217
_version_ 1826225711986245632
author Petäinen, Aino
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Petäinen, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Petäinen, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Petäinen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ilmapiiritekijöiden (yhteistyö, päätöksenteko, opetuksen innovatiivisuus ja koulun resurssit) yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin, joka kuvaa opettajien arviota henkilökunnan ja oppilaiden suhteiden myönteisyydestä (missä määrin koulun oppilaat suhtautuivat heihin arvostavasti, olivat yhteystyöhaluisia ja motivoituneita). Tutkimuksen toisessa vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ilmapiiritekijöiden yhteyttä oppilaiden itsearvioimaan emotionaaliseen, kognitiiviseen ja toiminnalliseen kouluun kiinnittymiseen. Tutkimusaineisto koostui Alkuportaat-seurantatutkimuksen kuudennen luokan opettajien (n = 98) ja oppilaiden (n = 1824) kyselyistä. Opettajat arvioivat koulun ilmapiiritekijöitä, ja oppilaat tekivät itsearviointeja koskien emotionaalista, kognitiivista sekä toiminnallista kiinnittymistä. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkastelevat analyysit toteutettiin käyttäen lineaarista regressioanalyysiä sekä monimuuttujaregressioanalyysiä. Tulosten mukaan koulun toiminnallisista ilmapiiritekijöistä opettajien kokemus yhteistyöstä ja koulun resursseista olivat suuntaa antavasti yhteydessä myönteisiin opettaja-oppilassuhteisiin, mutta varsinaisia tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä muuttujien välillä ei löytynyt. Opetuksen innovatiivisuuden havaittiin olevan suuntaa antavasti yhteydessä oppilaiden raportoimaan kognitiiviseen kiinnittymiseen. Vaikka tutkimuksen tulokset eivät osoittaneet vahvoja yhteyksiä, ne viittaavat siihen, että koulun ilmapiiritekijöiden vaikutukset opettajiin ja oppilaisiin ovat hienovaraisia, ja alueella tarvitaan lisää tutkimusta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pet\u00e4inen, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-03-01T09:03:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-03-01T09:03:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1858736", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57217", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ilmapiiritekij\u00f6iden (yhteisty\u00f6, p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko, opetuksen innovatiivisuus ja koulun resurssit) yhteytt\u00e4 opettaja-oppilassuhteisiin, joka kuvaa opettajien arviota henkil\u00f6kunnan ja oppilaiden suhteiden my\u00f6nteisyydest\u00e4 (miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin koulun oppilaat suhtautuivat heihin arvostavasti, olivat yhteysty\u00f6haluisia ja motivoituneita). Tutkimuksen toisessa vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ilmapiiritekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 oppilaiden itsearvioimaan emotionaaliseen, kognitiiviseen ja toiminnalliseen kouluun kiinnittymiseen. Tutkimusaineisto koostui Alkuportaat-seurantatutkimuksen kuudennen luokan opettajien (n = 98) ja oppilaiden (n = 1824) kyselyist\u00e4. Opettajat arvioivat koulun ilmapiiritekij\u00f6it\u00e4, ja oppilaat tekiv\u00e4t itsearviointeja koskien emotionaalista, kognitiivista sek\u00e4 toiminnallista kiinnittymist\u00e4. Muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 tarkastelevat analyysit toteutettiin k\u00e4ytt\u00e4en lineaarista regressioanalyysi\u00e4 sek\u00e4 monimuuttujaregressioanalyysi\u00e4.\nTulosten mukaan koulun toiminnallisista ilmapiiritekij\u00f6ist\u00e4 opettajien kokemus yhteisty\u00f6st\u00e4 ja koulun resursseista olivat suuntaa antavasti yhteydess\u00e4 my\u00f6nteisiin opettaja-oppilassuhteisiin, mutta varsinaisia tilastollisesti merkitsevi\u00e4 yhteyksi\u00e4 muuttujien v\u00e4lill\u00e4 ei l\u00f6ytynyt. Opetuksen innovatiivisuuden havaittiin olevan suuntaa antavasti yhteydess\u00e4 oppilaiden raportoimaan kognitiiviseen kiinnittymiseen. Vaikka tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t osoittaneet vahvoja yhteyksi\u00e4, ne viittaavat siihen, ett\u00e4 koulun ilmapiiritekij\u00f6iden vaikutukset opettajiin ja oppilaisiin ovat hienovaraisia, ja alueella tarvitaan lis\u00e4\u00e4 tutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aino Pet\u00e4inen (aimapeta) on 2018-03-01 09:03:00.468917. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-03-01T09:03:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201803011629.pdf: 623122 bytes, checksum: 061e40b51f109c14a6d1ba1f46e4da9f (MD5)\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 3936ed7870470e4dc328a973b05380ff (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-03-01T09:03:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201803011629.pdf: 623122 bytes, checksum: 061e40b51f109c14a6d1ba1f46e4da9f (MD5)\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 3936ed7870470e4dc328a973b05380ff (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (44 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulun ilmapiiritekij\u00f6iden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201803011629", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-03-01T09:03:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57217
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/74eb9d2b-b609-4877-979c-6e8e003af5c1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201803011629.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Petäinen, Aino Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen kouluun kiinnittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulu ilmapiiri opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaat
title Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
title_full Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
title_fullStr Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
title_full_unstemmed Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
title_short Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
title_sort koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
title_txtP Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
topic kouluun kiinnittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulu ilmapiiri opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ilmapiiri koulu kouluun kiinnittyminen opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57217 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803011629
work_keys_str_mv AT petäinenaino koulunilmapiiritekijöidenyhteysopettajaoppilassuhteisiinjaoppilaidenkouluunkiinnitt