"No, kyllähän huumori pidentää ikää" huumori osana ICT-alan työyhteisöjen vuorovaikutusta

Tässä tutkimuksessa selvitettiin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän huumorin luonnetta. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella huumoria käyttävää työyhteisöä, työyhteisön vuorovaikutusta ja sitä, millainen funktio huumorilla vuorovaikutuksessa on. Tutkimuksessa otetaan huomioon positiivinen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lapakko, Henna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57213
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitettiin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän huumorin luonnetta. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella huumoria käyttävää työyhteisöä, työyhteisön vuorovaikutusta ja sitä, millainen funktio huumorilla vuorovaikutuksessa on. Tutkimuksessa otetaan huomioon positiivinen sekä negatiivinen huumori ja tarkastellaan huumorivuorovaikutusta sekä työntekijöiden että esimiesten näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin etnografisena tutkimuksena, jonka aineisto koostui havainnoinneista, haastatteluista sekä työntekijöiden verkkokeskusteluista. Tutkimukseen osallistui kaksi ICT-alan organisaatiota ja heidän henkilöstönsä. Etnografisen tutkimuksen tavoitteena on kuvata työyhteisön arkea, jossa huumorivuorovaikutusta esiintyy. Aineistoa analysoitiin teemoittelemalla. Tämän tutkimuksen tulokset tukivat aikaisemmissa tutkimuksissa ilmenneitä tuloksia. Aineistosta havaittiin seitsemän pääteemaa, jotka ovat organisaatiokulttuuri, huumorin käyttö, leikkisyys työyhteisön vuorovaikutuksessa, huumorin puuttuminen, huumori yhdistelee ja erottelee, huumori työnteon välineenä ja huumori johtamisen välineenä. Huumori näkyy osana organisaation kulttuuria ja vaikuttaa niin yhteenkuuluvuuteen, työntekoon kuin johtamiseenkin. Tutkimuksessa ilmeni, että huumori on olennainen osa vuorovaikutusta, joka on yhteydessä muun muassa hyvinvointiin, kommunikaatioon, työyhteisön ilmapiiriin ja työnteon tehokkuuteen. Huumori niin sanotusti pidentää ikää, eli vaikuttaa sekä organisaation menestymisen jatkumiseen että työntekijöiden hyvinvointiin. Huumori ei ole niinkään riskitekijä, vaan kyseessä on vuorovaikutuksen taito, jossa on huomioitava tilanne ja kohdeyleisö. Erilaisten tiimien huumori voi luoda organisaation sisäkkäisiä huumorikulttuureja, jotka eroavat koko organisaatiolle yhteisestä kulttuurista. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää erilaisten huumorikulttuurien vaikutusten ymmärtämisessä. Tutkimustieto voi myös avata keskustelua huumorin merkityksestä työyhteisöille sekä lisätä itseymmärrystä omasta huumorinkäytöstä.