Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuympäristön yhteyttä esiopetusikäisen lapsen lukemisen valmiuksiin. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka kodin lukuympäristö on yhteydessä lukemisen valmiuksien kehitykseen esiopetusvuoden aikana. Lisäksi tarkasteltiin lapsen oman kiinnostuksen yhteyttä lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koponen, Maiju-Riikka, Voimio, Henna-Riikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57205
_version_ 1826225713003364352
author Koponen, Maiju-Riikka Voimio, Henna-Riikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koponen, Maiju-Riikka Voimio, Henna-Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koponen, Maiju-Riikka Voimio, Henna-Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koponen, Maiju-Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuympäristön yhteyttä esiopetusikäisen lapsen lukemisen valmiuksiin. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka kodin lukuympäristö on yhteydessä lukemisen valmiuksien kehitykseen esiopetusvuoden aikana. Lisäksi tarkasteltiin lapsen oman kiinnostuksen yhteyttä lukivalmiuksien lähtötasoon esiopetusvuoden alussa. Tutkimuksen aineisto koostui TESS (Teacher Stress Study) -tutkimuksen esiopetusikäisten lasten testeistä sekä heidän huoltajiensa kyselyistä (n = 308). Kodin lukuympäristön tekijöiden, itsenäisen ja yhteisen lukemisen, teknologian käytön, kirjastokäyntien määrän sekä kotona olevan lastenkirjojen määrän yhteyttä verrattiin lukemisen valmiuksiin, joita tässä tutkimuksessa olivat lukemisen sujuvuus, alkuäänteen tunnistaminen ja kirjaintuntemus. Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysiä, yleistä lineaarista mallia sekä hierarkkista regressioanalyysiä. Tulokset osoittivat, että itsenäinen lukeminen oli kodin lukuympäristön tekijöistä eniten yhteydessä lukemisen valmiuksiin. Erityisesti itsenäinen lukeminen oli yhteydessä sujuvan lukemisen taitoon. Muut lukuympäristön tekijät olivat huomattavasti heikommin tai eivät ollenkaan yhteydessä lukemisen valmiuksiin. Itsenäinen lukeminen oli myös yhteydessä sujuvan lukemisen kehitykseen esiopetusvuoden aikana. Lapsen oman kiinnostuksen havaittiin olevan yhteydessä alkuäänteen tunnistamisen ja kirjaintuntemuksen kanssa. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että on tärkeää innostaa lasta itsenäiseen lukemiseen ja pitää yllä kiinnostusta kirjoitettua kieltä kohtaan.
first_indexed 2023-03-22T09:59:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koponen, Maiju-Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Voimio, Henna-Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-02-27T15:13:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-02-27T15:13:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1862532", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57205", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n yhteytt\u00e4 esiopetusik\u00e4isen lapsen lukemisen valmiuksiin. Tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 kuinka kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6 on yhteydess\u00e4 lukemisen valmiuksien kehitykseen esiopetusvuoden aikana. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin lapsen oman kiinnostuksen yhteytt\u00e4 lukivalmiuksien l\u00e4ht\u00f6tasoon esiopetusvuoden alussa. Tutkimuksen aineisto koostui TESS (Teacher Stress Study) -tutkimuksen esiopetusik\u00e4isten lasten testeist\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n huoltajiensa kyselyist\u00e4 (n = 308). \r\nKodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n tekij\u00f6iden, itsen\u00e4isen ja yhteisen lukemisen, teknologian k\u00e4yt\u00f6n, kirjastok\u00e4yntien m\u00e4\u00e4r\u00e4n sek\u00e4 kotona olevan lastenkirjojen m\u00e4\u00e4r\u00e4n yhteytt\u00e4 verrattiin lukemisen valmiuksiin, joita t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olivat lukemisen sujuvuus, alku\u00e4\u00e4nteen tunnistaminen ja kirjaintuntemus. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin korrelaatioanalyysi\u00e4, yleist\u00e4 lineaarista mallia sek\u00e4 hierarkkista regressioanalyysi\u00e4. \r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 itsen\u00e4inen lukeminen oli kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n tekij\u00f6ist\u00e4 eniten yhteydess\u00e4 lukemisen valmiuksiin. Erityisesti itsen\u00e4inen lukeminen oli yhteydess\u00e4 sujuvan lukemisen taitoon. Muut lukuymp\u00e4rist\u00f6n tekij\u00e4t olivat huomattavasti heikommin tai eiv\u00e4t ollenkaan yhteydess\u00e4 lukemisen valmiuksiin. Itsen\u00e4inen lukeminen oli my\u00f6s yhteydess\u00e4 sujuvan lukemisen kehitykseen esiopetusvuoden aikana. Lapsen oman kiinnostuksen havaittiin olevan yhteydess\u00e4 alku\u00e4\u00e4nteen tunnistamisen ja kirjaintuntemuksen kanssa. Tutkimustulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 innostaa lasta itsen\u00e4iseen lukemiseen ja pit\u00e4\u00e4 yll\u00e4 kiinnostusta kirjoitettua kielt\u00e4 kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henna-Riikka Voimio (hevoimio) on 2018-02-27 15:13:01.772757. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-02-27T15:13:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201802271610.pdf: 548030 bytes, checksum: de99184825d05bbfe7575100983917fb (MD5)\r\nlicense.html: 5164 bytes, checksum: 0e87fb5916ab53cb746ae5dc01e48ec2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-02-27T15:13:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201802271610.pdf: 548030 bytes, checksum: de99184825d05bbfe7575100983917fb (MD5)\r\nlicense.html: 5164 bytes, checksum: 0e87fb5916ab53cb746ae5dc01e48ec2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (58 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhdess\u00e4 lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen valmiudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n yhteys esiopetusik\u00e4isen lukemisen valmiuksiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201802271610", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-02-27T15:13:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmiudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57205
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:48Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ced6925e-520a-49c9-a7ba-b17c8dc1cfed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201802271610.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koponen, Maiju-Riikka Voimio, Henna-Riikka Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin Kodin lukuympäristö yhdessä lukeminen lukemisen valmiudet lukutaito esiopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koti lukeminen valmiudet
title Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
title_full Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
title_fullStr Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
title_full_unstemmed Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
title_short Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
title_sort kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
title_txtP Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
topic Kodin lukuympäristö yhdessä lukeminen lukemisen valmiudet lukutaito esiopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koti lukeminen valmiudet
topic_facet 103 Kodin lukuympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education esiopetus koti lukeminen lukemisen valmiudet lukutaito valmiudet yhdessä lukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57205 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802271610
work_keys_str_mv AT koponenmaijuriikka kodinlukuympäristönyhteysesiopetusikäisenlukemisenvalmiuksiin