Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä

Makkonen, S-M. 2018. Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4–5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 101 s., (5 liitettä). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Makkonen, Salla-Mari
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57173
_version_ 1828193088247431168
author Makkonen, Salla-Mari
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Makkonen, Salla-Mari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Makkonen, Salla-Mari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Makkonen, Salla-Mari
datasource_str_mv jyx
description Makkonen, S-M. 2018. Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4–5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 101 s., (5 liitettä). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4–5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä suhteessa aikaisempaan, suositusten yhteydessä koottuun tutkimustietoon. Liikunnalla ja fyysisesti aktiivisella toiminnalla on todettu olevan useita lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen, sekä fyysiseen kehitykseen ja motoristen taitojen harjaantumiseen liittyviä yhteyksiä. Tutkimuksen lähtökohtana ovat olleet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset, jotka julkaistiin päivitettyinä 2016. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, ja sen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologis- hermeneuttinen. Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla viiden perheen äitejä. Haastattelujen pohjustukseksi äitien tuli havainnoida lapsen fyysistä aktiivisuutta kahden viikon ajan havaintopäiväkirjan avulla. Lapsilla oli käytössä jakson ajan myös Polar Active -aktiivisuusmittari, jonka tuloksia käytin haastattelun tukena. Tutkimusaineiston hankintaan käytin teemahaastattelumenetelmää, jossa oli myös avoimen haastattelun piirteitä. Teemoina olivat vanhemman osallisuus, perheen tavat ja tottumukset, liikuntavälineiden käyttö, ympäristön mahdollisuudet ja esteet, lapsen leikkikaverit ja ohjatut liikuntaharrastukset, sekä perheen taloudellinen- ja työtilanne. Haastattelujen aikana keskusteltiin myös liikuntasuosituksista ja vanhempien mietteistä havainnointijaksoa koskien. Haastattelut kestivät 58–81 minuuttia ja aineistoa kertyi yhteensä 61 sivua (Times New Roman, fonttikoko 11 ja riviväli 1,0). Tutkimuksen aineistoanalyysissä käytin aineistopohjaista sisällönanalyysimenetelmää. Äitien näkemykset ja kokemukset olivat monilta osin yhteneväiset varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) kanssa. Äidit olivat yhtä mieltä siitä, että lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavat monet eri tekijät, ja riittävästä aktiivisuudesta huolehtiminen vaatii näiden kaikkien tekijöiden huomioimista. Äidit kokivat, että vanhemmilla on ensisijainen vastuu lapsen fyysisen aktiivisuuden toteutumisesta, vaikka halusivat muidenkin tahojen osallistuvan siihen. Näkemykset ja kokemukset eivät juurikaan vaihdelleet eri perheiden välillä. Tulosten mukaan asuintalo ja liikkumisen mahdollistava ympäristö voivat vaikuttaa välillisesti eniten lasten fyysisen aktiivisuuden määrään. Lasten vanhempien tietoisuutta tulisi fyysiseen aktiivisuuteen liittyvissä asioissa lisätä, jotta he rohkaistuisivat hyödyntämään liikkumisen mahdollisuuksia kaikenlaisissa ympäristöissä, ja voisivat siten parhaiten tukea lastensa kehitystä kohti terveellisiä elämäntapoja. Vanhemmat eivät tulosten mukaan pysty tähän yksin, joten myös muiden tahojen tukea ja panostusta tarvitaan. Asiasanat: Fyysinen aktiivisuus, fyysisen aktiivisuuden suositukset, lasten liikunta, varhaiskasvatus, vanhemmat Makkonen, S-M. 2018. Parents’ views and experiences on the physical activity and factors affecting their children of 4–5 years of age. Faculty of Sport Sciences. University of Jyväskylä. Master’s thesis in Sports Pedagogy, 101 pp, (5 appendices). The purpose of this study was to find out parents’ views and experiences of physical activity and factors affecting the physical activity of their 4-5-year old children in relation to previous research knowledge. Physical activity and physically active lifestyle have been found to have a lot of links to the well-being and learning of the child, as well as physical- and motor skills development. The starting point for the study was the Finnish recommendations of the physical activity of early years published in 2016. This research is a qualitative study, and its philosophical starting point is phenomenologicalhermeneutical. I collected the research material by interviewing five mothers. For parsing the interviews, the mothers had to observe their child’s physical activity for two weeks with a diary. The children had a Polar Active -activity meter for the period, and these results were used to support the interview. To acquire research material, I used a themed interview method, which also had features of an open interview. These themes included parents' involvement, family habits, use of exercise equipment, opportunities and obstacles in the environment, playmates for children, organized sports activities, families’ financial situation, parental status and the overall health of the child. During the interviews, physical activity recommendations and parents' thoughts about the observation period were discussed. The durations of the interviews were between 58-81 minutes and the material accumulated came total of 61 pages (Times New Roman, font size 11 and 1,0 spacing). A material-based content analysis method was used in the material analysis of the research. Mothers' views and experiences were, in many respects, consistent with the recommendations of early childhood physical activity (2016). Mothers agreed that the physical activity of children is influenced by many factors. Taking care of children’s activity requires that every factor is considered. Mothers felt that parents have primary responsibility for the child's physical activity, even though they wanted other people to participate in it. The views and experiences did not have a big variance between families. According to the results, the family’s home and environment can have the greatest influence indirectly on the amount of physical activity of children. Parents' awareness of issues related to physical activity should be improved so that they can exploit the knowledge to support their children's development towards healthy lifestyle. According to the results, parents can’t do all this alone, so support and input from others is needed. Key words: Physical activity, recommendations for physical activity, early childhood education, parents
first_indexed 2023-03-22T09:56:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Makkonen, Salla-Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-02-25T12:17:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-02-25T12:17:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1858372", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57173", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Makkonen, S-M. 2018. Vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia 4\u20135-vuotiaiden lastensa fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 101 s., (5 liitett\u00e4). T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia 4\u20135-vuotiaiden lastensa fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 suhteessa aikaisempaan, suositusten yhteydess\u00e4 koottuun tutkimustietoon. Liikunnalla ja fyysisesti aktiivisella toiminnalla on todettu olevan useita lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen, sek\u00e4 fyysiseen kehitykseen ja motoristen taitojen harjaantumiseen liittyvi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana ovat olleet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset, jotka julkaistiin p\u00e4ivitettyin\u00e4 2016. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, ja sen tieteenfilosofinen l\u00e4ht\u00f6kohta on fenomenologis- hermeneuttinen. Ker\u00e4sin tutkimusaineiston haastattelemalla viiden perheen \u00e4itej\u00e4. Haastattelujen pohjustukseksi \u00e4itien tuli havainnoida lapsen fyysist\u00e4 aktiivisuutta kahden viikon ajan havaintop\u00e4iv\u00e4kirjan avulla. Lapsilla oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 jakson ajan my\u00f6s Polar Active -aktiivisuusmittari, jonka tuloksia k\u00e4ytin haastattelun tukena. Tutkimusaineiston hankintaan k\u00e4ytin teemahaastattelumenetelm\u00e4\u00e4, jossa oli my\u00f6s avoimen haastattelun piirteit\u00e4. Teemoina olivat vanhemman osallisuus, perheen tavat ja tottumukset, liikuntav\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00f6, ymp\u00e4rist\u00f6n mahdollisuudet ja esteet, lapsen leikkikaverit ja ohjatut liikuntaharrastukset, sek\u00e4 perheen taloudellinen- ja ty\u00f6tilanne. Haastattelujen aikana keskusteltiin my\u00f6s liikuntasuosituksista ja vanhempien mietteist\u00e4 havainnointijaksoa koskien. Haastattelut kestiv\u00e4t 58\u201381 minuuttia ja aineistoa kertyi yhteens\u00e4 61 sivua (Times New Roman, fonttikoko 11 ja riviv\u00e4li 1,0). Tutkimuksen aineistoanalyysiss\u00e4 k\u00e4ytin aineistopohjaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4\u00e4. \u00c4itien n\u00e4kemykset ja kokemukset olivat monilta osin yhtenev\u00e4iset varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) kanssa. \u00c4idit olivat yht\u00e4 mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavat monet eri tekij\u00e4t, ja riitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 aktiivisuudesta huolehtiminen vaatii n\u00e4iden kaikkien tekij\u00f6iden huomioimista. \u00c4idit kokivat, ett\u00e4 vanhemmilla on ensisijainen vastuu lapsen fyysisen aktiivisuuden toteutumisesta, vaikka halusivat muidenkin tahojen osallistuvan siihen. N\u00e4kemykset ja kokemukset eiv\u00e4t juurikaan vaihdelleet eri perheiden v\u00e4lill\u00e4. Tulosten mukaan asuintalo ja liikkumisen mahdollistava ymp\u00e4rist\u00f6 voivat vaikuttaa v\u00e4lillisesti eniten lasten fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Lasten vanhempien tietoisuutta tulisi fyysiseen aktiivisuuteen liittyviss\u00e4 asioissa lis\u00e4t\u00e4, jotta he rohkaistuisivat hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n liikkumisen mahdollisuuksia kaikenlaisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, ja voisivat siten parhaiten tukea lastensa kehityst\u00e4 kohti terveellisi\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntapoja. Vanhemmat eiv\u00e4t tulosten mukaan pysty t\u00e4h\u00e4n yksin, joten my\u00f6s muiden tahojen tukea ja panostusta tarvitaan. Asiasanat: Fyysinen aktiivisuus, fyysisen aktiivisuuden suositukset, lasten liikunta, varhaiskasvatus, vanhemmat", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Makkonen, S-M. 2018. Parents\u2019 views and experiences on the physical activity and factors affecting their children of 4\u20135 years of age. Faculty of Sport Sciences. University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. Master\u2019s thesis in Sports Pedagogy, 101 pp, (5 appendices). \nThe purpose of this study was to find out parents\u2019 views and experiences of physical activity and factors affecting the physical activity of their 4-5-year old children in relation to previous research knowledge. Physical activity and physically active lifestyle have been found to have a lot of links to the well-being and learning of the child, as well as physical- and motor skills development. The starting point for the study was the Finnish recommendations of the physical activity of early years published in 2016. \nThis research is a qualitative study, and its philosophical starting point is phenomenologicalhermeneutical. I collected the research material by interviewing five mothers. For parsing the interviews, the mothers had to observe their child\u2019s physical activity for two weeks with a diary. The children had a Polar Active -activity meter for the period, and these results were used to support the interview. To acquire research material, I used a themed interview method, which also had features of an open interview. These themes included parents' involvement, family habits, use of exercise equipment, opportunities and obstacles in the environment, playmates for children, organized sports activities, families\u2019 financial situation, parental status and the overall health of the child. During the interviews, physical activity recommendations and parents' thoughts about the observation period were discussed. The durations of the interviews were between 58-81 minutes and the material accumulated came total of 61 pages (Times New Roman, font size 11 and 1,0 spacing). A material-based content analysis method was used in the material analysis of the research. \nMothers' views and experiences were, in many respects, consistent with the recommendations of early childhood physical activity (2016). Mothers agreed that the physical activity of children is influenced by many factors. Taking care of children\u2019s activity requires that every factor is considered. Mothers felt that parents have primary responsibility for the child's physical activity, even though they wanted other people to participate in it. The views and experiences did not have a big variance between families. According to the results, the family\u2019s home and environment can have the greatest influence indirectly on the amount of physical activity of children. Parents' awareness of issues related to physical activity should be improved so that they can exploit the knowledge to support their children's development towards healthy lifestyle. According to the results, parents can\u2019t do all this alone, so support and input from others is needed. \nKey words: Physical activity, recommendations for physical activity, early childhood education, parents", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Salla-Mari Makkonen (sakamakk) on 2018-02-25 12:17:42.020438. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-02-25T12:17:42Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201802251592.pdf: 1221976 bytes, checksum: 0ba04bf6598bf67866ec92da0910552b (MD5)\nlicense.html: 4896 bytes, checksum: 4fa6e3004d1236baf14d47b9f5b823bd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-02-25T12:17:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201802251592.pdf: 1221976 bytes, checksum: 0ba04bf6598bf67866ec92da0910552b (MD5)\nlicense.html: 4896 bytes, checksum: 4fa6e3004d1236baf14d47b9f5b823bd (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (112 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysisen aktiivisuuden suositukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201802251592", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-02-25T12:17:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suositukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57173
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:51Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b25acd6e-c875-49b1-b3a6-b9aec194205b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201802251592.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Makkonen, Salla-Mari Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä Fyysinen aktiivisuus fyysisen aktiivisuuden suositukset lasten liikunta varhaiskasvatus vanhemmat Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus liikunta suositukset lapset (ikäryhmät) motorinen kehitys päiväkodit
title Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
title_full Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
title_fullStr Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
title_full_unstemmed Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
title_short Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
title_sort vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4 5 vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
title_txtP Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
topic Fyysinen aktiivisuus fyysisen aktiivisuuden suositukset lasten liikunta varhaiskasvatus vanhemmat Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus liikunta suositukset lapset (ikäryhmät) motorinen kehitys päiväkodit
topic_facet 502 Fyysinen aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus fyysisen aktiivisuuden suositukset lapset (ikäryhmät) lasten liikunta liikunta motorinen kehitys päiväkodit suositukset vanhemmat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57173 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802251592
work_keys_str_mv AT makkonensallamari vanhempiennäkemyksiäjakokemuksia45vuotiaidenlastensafyysisestäaktiivisuudestaj