Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä

Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, minkälaisia erityistarpeita kielellisten oppimisvaikeuksien kanssa elävillä lapsilla ja nuorilla on sanataiteessa ja miten sanataideopetuksessa voitaisiin parhaiten vastata näihin tarpeisiin. Tutkimuskohteeni on Vantaan sanataidekoulussa kokoontuva erityistä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Åhlgren, Tiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57114
_version_ 1828193102908620800
author Åhlgren, Tiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Åhlgren, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Åhlgren, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Åhlgren, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, minkälaisia erityistarpeita kielellisten oppimisvaikeuksien kanssa elävillä lapsilla ja nuorilla on sanataiteessa ja miten sanataideopetuksessa voitaisiin parhaiten vastata näihin tarpeisiin. Tutkimuskohteeni on Vantaan sanataidekoulussa kokoontuva erityistä kielellistä tukea tarvitsevien lasten sana- taideryhmä, jonka toimintaa havainnoin kevätlukukaudella 2017. Tutkimukseni pohjautuu tekemiini havaintoihin, ryhmän ohjaajan haastatteluun, oppilaiden vanhemmille tehtyyn kyselyyn sekä alan tutkimuskirjallisuuteen. Tut- kimukseni on laadullinen ja sen teoreettinen viitekehys on monitieteinen. Se keskustelee niin neuropsykologian, kasvatus- ja käyttäytymistieteiden, sosiaali- ja terveystieteiden kuin kirjallisuuden tutkimuksen ja kirjoittamis- ja taidepedagogiikan kanssa. Tutkimuksessa käyttämäni teoriatieto vahvistaa, että oppimisvaikeudet ovat hyvin heterogeeninen ja monisyinen ilmiö. Tukitoimissa oleellista on monipuolinen keinovalikoima ja lapsen yksilöllisyyden huomioiminen. Tutkimus- aineistoni analyysin perusteella jaottelin havaitsemani erityispiirteet karkeasti viiteen eri kategoriaan, jotka liitty- vät 1) oppimisympäristöön ja työskentelytapoihin, 2) motivaatioon ja oppimisvalmiuksiin, 3) kielellisten taitojen harjaannuttamiseen, 4) vuorovaikutus- ja sosiaalisiin taitoihin, 5) opettajan pedagogisiin taitoihin ja asenteisiin. Tutkimukseni osoitti, että sanataide voi tukea kielellisissä oppimisvaikeuksissa ja edistää niin kognitiivisia kuin sosiaalisia taitoja sekä lisätä lapsen hyvinvointia. Tutkimukseni mukaan toiminnan onnistumisessa merkityksellisiä tekijöitä ovat mm. vakioina pysyvät rutiinit ja struktuurit, sopivan kokoinen ja hallittavissa oleva ryhmä, selkeät ohjeet, yksilöllinen tuki ja palaute, sopiva joustavuus ja myönteinen ilmapiiri. Oppilaita tukevia menetelmiä olivat mm. monikanavainen ja moniaistinen opetus, vuorovaikutustaitoja ja kielellistä ilmaisua harjaannuttava toiminta kuten kirjallisuuden käsittely, monipuoliset sanataidetehtävät sekä tunteiden käsittely tarinoiden avulla. Onnis- tumisen kokemukset, vahvuuksien tunnistaminen, osallistava toiminta sekä turvallinen ja arvostava ilmapiiri olivat toiminnan keskiössä, ja niiden avulla pyrittiin mahdollistamaan voimaantumisen kokemukset. Ohjaajan pedago- gisten taitojen merkitys ja herkkyys ymmärtää oppilaan erityisyys korostuivat kaikilla osa-alueilla. Keskeisiä tekijöitä toiminnassa olivat myös tekemisen ilo, leikki, luovuus ja positiiviset tunteet. Tutkimusta voidaan hyödyntää erityisryhmien sanataideopetuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c5hlgren, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-02-19T11:34:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-02-19T11:34:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1857927", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57114", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia erityistarpeita kielellisten oppimisvaikeuksien kanssa el\u00e4vill\u00e4 \nlapsilla ja nuorilla on sanataiteessa ja miten sanataideopetuksessa voitaisiin parhaiten vastata n\u00e4ihin tarpeisiin. \nTutkimuskohteeni on Vantaan sanataidekoulussa kokoontuva erityist\u00e4 kielellist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten sana-\ntaideryhm\u00e4, jonka toimintaa havainnoin kev\u00e4tlukukaudella 2017. Tutkimukseni pohjautuu tekemiini havaintoihin, \nryhm\u00e4n ohjaajan haastatteluun, oppilaiden vanhemmille tehtyyn kyselyyn sek\u00e4 alan tutkimuskirjallisuuteen. Tut-\nkimukseni on laadullinen ja sen teoreettinen viitekehys on monitieteinen. Se keskustelee niin neuropsykologian, \nkasvatus- ja k\u00e4ytt\u00e4ytymistieteiden, sosiaali- ja terveystieteiden kuin kirjallisuuden tutkimuksen ja kirjoittamis- ja \ntaidepedagogiikan kanssa. \n\nTutkimuksessa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ni teoriatieto vahvistaa, ett\u00e4 oppimisvaikeudet ovat hyvin heterogeeninen ja monisyinen \nilmi\u00f6. Tukitoimissa oleellista on monipuolinen keinovalikoima ja lapsen yksil\u00f6llisyyden huomioiminen. Tutkimus-\naineistoni analyysin perusteella jaottelin havaitsemani erityispiirteet karkeasti viiteen eri kategoriaan, jotka liitty-\nv\u00e4t 1) oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja ty\u00f6skentelytapoihin, 2) motivaatioon ja oppimisvalmiuksiin, 3) kielellisten taitojen \nharjaannuttamiseen, 4) vuorovaikutus- ja sosiaalisiin taitoihin, 5) opettajan pedagogisiin taitoihin ja asenteisiin. \n\nTutkimukseni osoitti, ett\u00e4 sanataide voi tukea kielellisiss\u00e4 oppimisvaikeuksissa ja edist\u00e4\u00e4 niin kognitiivisia kuin \nsosiaalisia taitoja sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 lapsen hyvinvointia. Tutkimukseni mukaan toiminnan onnistumisessa merkityksellisi\u00e4 \ntekij\u00f6it\u00e4 ovat mm. vakioina pysyv\u00e4t rutiinit ja struktuurit, sopivan kokoinen ja hallittavissa oleva ryhm\u00e4, selke\u00e4t \nohjeet, yksil\u00f6llinen tuki ja palaute, sopiva joustavuus ja my\u00f6nteinen ilmapiiri. Oppilaita tukevia menetelmi\u00e4 olivat \nmm. monikanavainen ja moniaistinen opetus, vuorovaikutustaitoja ja kielellist\u00e4 ilmaisua harjaannuttava toiminta \nkuten kirjallisuuden k\u00e4sittely, monipuoliset sanataideteht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 tunteiden k\u00e4sittely tarinoiden avulla. Onnis-\ntumisen kokemukset, vahvuuksien tunnistaminen, osallistava toiminta sek\u00e4 turvallinen ja arvostava ilmapiiri olivat \ntoiminnan keski\u00f6ss\u00e4, ja niiden avulla pyrittiin mahdollistamaan voimaantumisen kokemukset. Ohjaajan pedago-\ngisten taitojen merkitys ja herkkyys ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 oppilaan erityisyys korostuivat kaikilla osa-alueilla. Keskeisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 toiminnassa olivat my\u00f6s tekemisen ilo, leikki, luovuus ja positiiviset tunteet. \n\nTutkimusta voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 erityisryhmien sanataideopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2018-02-19 11:34:03.819992. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-02-19T11:34:04Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201802191528.pdf: 649878 bytes, checksum: bc1a9015a61ee845e3a20a77b4f31081 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-02-19T11:34:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201802191528.pdf: 649878 bytes, checksum: bc1a9015a61ee845e3a20a77b4f31081 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielelliset oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen erityisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanataiteen metodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuusterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "voimaantuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Vantaan sanataidekoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sanataide ja erityist\u00e4 kielellist\u00e4 tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhm\u00e4st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhm\u00e4st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201802191528", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-02-19T11:34:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen erityisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuusterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voimaantuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57114
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:12Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/47888212-eab0-48ea-8bd3-1571d6f939ee\/download","text":"taiteellinenosa gradu\u00e5hlgren.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"} {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/802538b1-d5fc-4b0b-b26a-2036db40d23b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201802191528.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Åhlgren, Tiina Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä kielelliset oppimisvaikeudet kielellinen erityisvaikeus dysleksia lukivaikeus erityisyys sanataide sanataiteen metodit erityispedagogiikka kirjallisuusterapia voimaantuminen Vantaan sanataidekoulu Kirjoittaminen Creative writing 3041 oppimisvaikeudet lukihäiriöt
title Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä
title_alt Tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä
title_full Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä
title_fullStr Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä
title_full_unstemmed Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä
title_short Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat
title_sort sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat tapaustutkimus vantaan sanataidekoulun ryhmästä
title_sub tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä
title_txtP Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä
topic kielelliset oppimisvaikeudet kielellinen erityisvaikeus dysleksia lukivaikeus erityisyys sanataide sanataiteen metodit erityispedagogiikka kirjallisuusterapia voimaantuminen Vantaan sanataidekoulu Kirjoittaminen Creative writing 3041 oppimisvaikeudet lukihäiriöt
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen Vantaan sanataidekoulu dysleksia erityispedagogiikka erityisyys kielellinen erityisvaikeus kielelliset oppimisvaikeudet kirjallisuusterapia lukihäiriöt lukivaikeus oppimisvaikeudet sanataide sanataiteen metodit voimaantuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57114 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802191528
work_keys_str_mv AT åhlgrentiina sanataidejaerityistäkielellistätukeatarvitsevatoppilaattapaustutkimusvantaansanatai