Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä

Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, minkälaisia erityistarpeita kielellisten oppimisvaikeuksien kanssa elävillä lapsilla ja nuorilla on sanataiteessa ja miten sanataideopetuksessa voitaisiin parhaiten vastata näihin tarpeisiin. Tutkimuskohteeni on Vantaan sanataidekoulussa kokoontuva erityistä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Åhlgren, Tiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57114
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, minkälaisia erityistarpeita kielellisten oppimisvaikeuksien kanssa elävillä lapsilla ja nuorilla on sanataiteessa ja miten sanataideopetuksessa voitaisiin parhaiten vastata näihin tarpeisiin. Tutkimuskohteeni on Vantaan sanataidekoulussa kokoontuva erityistä kielellistä tukea tarvitsevien lasten sana- taideryhmä, jonka toimintaa havainnoin kevätlukukaudella 2017. Tutkimukseni pohjautuu tekemiini havaintoihin, ryhmän ohjaajan haastatteluun, oppilaiden vanhemmille tehtyyn kyselyyn sekä alan tutkimuskirjallisuuteen. Tut- kimukseni on laadullinen ja sen teoreettinen viitekehys on monitieteinen. Se keskustelee niin neuropsykologian, kasvatus- ja käyttäytymistieteiden, sosiaali- ja terveystieteiden kuin kirjallisuuden tutkimuksen ja kirjoittamis- ja taidepedagogiikan kanssa. Tutkimuksessa käyttämäni teoriatieto vahvistaa, että oppimisvaikeudet ovat hyvin heterogeeninen ja monisyinen ilmiö. Tukitoimissa oleellista on monipuolinen keinovalikoima ja lapsen yksilöllisyyden huomioiminen. Tutkimus- aineistoni analyysin perusteella jaottelin havaitsemani erityispiirteet karkeasti viiteen eri kategoriaan, jotka liitty- vät 1) oppimisympäristöön ja työskentelytapoihin, 2) motivaatioon ja oppimisvalmiuksiin, 3) kielellisten taitojen harjaannuttamiseen, 4) vuorovaikutus- ja sosiaalisiin taitoihin, 5) opettajan pedagogisiin taitoihin ja asenteisiin. Tutkimukseni osoitti, että sanataide voi tukea kielellisissä oppimisvaikeuksissa ja edistää niin kognitiivisia kuin sosiaalisia taitoja sekä lisätä lapsen hyvinvointia. Tutkimukseni mukaan toiminnan onnistumisessa merkityksellisiä tekijöitä ovat mm. vakioina pysyvät rutiinit ja struktuurit, sopivan kokoinen ja hallittavissa oleva ryhmä, selkeät ohjeet, yksilöllinen tuki ja palaute, sopiva joustavuus ja myönteinen ilmapiiri. Oppilaita tukevia menetelmiä olivat mm. monikanavainen ja moniaistinen opetus, vuorovaikutustaitoja ja kielellistä ilmaisua harjaannuttava toiminta kuten kirjallisuuden käsittely, monipuoliset sanataidetehtävät sekä tunteiden käsittely tarinoiden avulla. Onnis- tumisen kokemukset, vahvuuksien tunnistaminen, osallistava toiminta sekä turvallinen ja arvostava ilmapiiri olivat toiminnan keskiössä, ja niiden avulla pyrittiin mahdollistamaan voimaantumisen kokemukset. Ohjaajan pedago- gisten taitojen merkitys ja herkkyys ymmärtää oppilaan erityisyys korostuivat kaikilla osa-alueilla. Keskeisiä tekijöitä toiminnassa olivat myös tekemisen ilo, leikki, luovuus ja positiiviset tunteet. Tutkimusta voidaan hyödyntää erityisryhmien sanataideopetuksessa.