Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka

Tässä tutkielmassa perehdyn Émile Jaques-Dalcrozen kehittämään pedagogiikkaan ja sen taustalla oleviin ajatuksiin. Jaques-Dalcrozen vaikutus tämän päivän musiikki- ja musiikkiliikuntakasvatukseen on ollut merkittävä ja pyrin tällä tutkielmallani valaisemaan sen perusajatuksia. Kerron ensin Jaques-Da...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pyykkönen, Heikki
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57103
_version_ 1826225796639883264
author Pyykkönen, Heikki
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pyykkönen, Heikki Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pyykkönen, Heikki Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pyykkönen, Heikki
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa perehdyn Émile Jaques-Dalcrozen kehittämään pedagogiikkaan ja sen taustalla oleviin ajatuksiin. Jaques-Dalcrozen vaikutus tämän päivän musiikki- ja musiikkiliikuntakasvatukseen on ollut merkittävä ja pyrin tällä tutkielmallani valaisemaan sen perusajatuksia. Kerron ensin Jaques-Dalcrozen henkilöhistoriasta, jonka jälkeen avaan termiä Dalcroze-pedagogiikka, joka tunnetaan myös nimellä eurytmiikka ja kerron tähän käsitteeseen liittyvistä kolmesta osa-alueesta. Neljännessä luvussa kerron Jaques-Dalcrozen ajatuksista liittyen musiikkikasvatukseen ja viidennessä luvussa kerron musiikkiliikunnan ja Dalcroze-pedagogiikan vaiheista ja tavoitteista suomalaisessa koulussa. Lopuksi pohdin Jaques-Dalcrozen pedagogiikan merkitystä ja ajankohtaisuutta. Kokoan ajatuksia siitä, mitä hyvää sillä on pyritty saavuttamaan ja mitä sillä vielä voitaisiin saavuttaa.
first_indexed 2018-02-18T21:28:06Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pyykk\u00f6nen, Heikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-02-18T10:29:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-02-18T10:29:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57103", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa perehdyn \u00c9mile Jaques-Dalcrozen kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n pedagogiikkaan ja sen taustalla oleviin ajatuksiin. Jaques-Dalcrozen vaikutus t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n musiikki- ja musiikkiliikuntakasvatukseen on ollut merkitt\u00e4v\u00e4 ja pyrin t\u00e4ll\u00e4 tutkielmallani valaisemaan sen perusajatuksia.\nKerron ensin Jaques-Dalcrozen henkil\u00f6historiasta, jonka j\u00e4lkeen avaan termi\u00e4 Dalcroze-pedagogiikka, joka tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 eurytmiikka ja kerron t\u00e4h\u00e4n k\u00e4sitteeseen liittyvist\u00e4 kolmesta osa-alueesta. Nelj\u00e4nness\u00e4 luvussa kerron Jaques-Dalcrozen ajatuksista liittyen musiikkikasvatukseen ja viidenness\u00e4 luvussa kerron musiikkiliikunnan ja Dalcroze-pedagogiikan vaiheista ja tavoitteista suomalaisessa koulussa.\nLopuksi pohdin Jaques-Dalcrozen pedagogiikan merkityst\u00e4 ja ajankohtaisuutta. Kokoan ajatuksia siit\u00e4, mit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 sill\u00e4 on pyritty saavuttamaan ja mit\u00e4 sill\u00e4 viel\u00e4 voitaisiin saavuttaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heikki Pyykk\u00f6nen (heolpyyk) on 2018-02-18 10:29:31.208786. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-02-18T10:29:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201802181525.pdf: 428362 bytes, checksum: a78e6a377d96f84290a975c851300f8c (MD5)\nlicense.html: 4798 bytes, checksum: a513b17d9cea9ca3de9d358209f68449 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-02-18T10:29:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201802181525.pdf: 428362 bytes, checksum: a78e6a377d96f84290a975c851300f8c (MD5)\nlicense.html: 4798 bytes, checksum: a513b17d9cea9ca3de9d358209f68449 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dalcroze-pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eurytmiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c9mile Jaques-Dalcrozen el\u00e4m\u00e4 ja pedagogiikka", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201802181525", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-02-18T10:29:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57103
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0fc51387-88c5-43ce-b05f-ed773f579e38\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201802181525.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pyykkönen, Heikki Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka Dalcroze-pedagogiikka musiikkiliikunta eurytmiikka Musiikkikasvatus
title Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka
title_full Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka
title_fullStr Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka
title_full_unstemmed Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka
title_short Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka
title_sort émile jaques dalcrozen elämä ja pedagogiikka
title_txtP Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka
topic Dalcroze-pedagogiikka musiikkiliikunta eurytmiikka Musiikkikasvatus
topic_facet Dalcroze-pedagogiikka Musiikkikasvatus eurytmiikka musiikkiliikunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57103 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802181525
work_keys_str_mv AT pyykkönenheikki emilejaquesdalcrozenelämäjapedagogiikka