Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin

Digitalisoitumisen myötä uusia teknologioita kehitetään oppimisen tukemiseksi. Musiikkimatto on osa musiikin ja liikunnan digitalisoitumista ja se on kehitetty musiikin ja liikkeen yhdistämiseksi. Musiikkiliikuntaan liittyviä teknologioita ei kuitenkaan ole ilmiönä tutkittu. Tämän tutkielman tark...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rasanen, Heini, Rasanen, Outi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Faculty of Information Technology, Liikunta- ja terveystieteet, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57098
_version_ 1828193088222265344
author Rasanen, Heini Rasanen, Outi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Faculty of Information Technology Liikunta- ja terveystieteet Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rasanen, Heini Rasanen, Outi Liikuntatieteellinen tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Faculty of Information Technology Liikunta- ja terveystieteet Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rasanen, Heini Rasanen, Outi Liikuntatieteellinen tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Faculty of Information Technology Liikunta- ja terveystieteet Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rasanen, Heini
datasource_str_mv jyx
description Digitalisoitumisen myötä uusia teknologioita kehitetään oppimisen tukemiseksi. Musiikkimatto on osa musiikin ja liikunnan digitalisoitumista ja se on kehitetty musiikin ja liikkeen yhdistämiseksi. Musiikkiliikuntaan liittyviä teknologioita ei kuitenkaan ole ilmiönä tutkittu. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia musiikkimaton kehittämiseen ja käytettävyyteen liittyy sekä sitä, miten musiikkimatto soveltuu toisen asteen oppilaitokseen. Koska musiikkimatto ohjaa opetuksen pelillistämiseen, tarkoituksena on myös selvittää, miten opetuksen pelillistäminen vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään uuden teknologian kehittämiseen ja musiikkimatto esitellään uutena musiikkiliikuntateknologiana. Lisäksi tarkastellaan, miten valtakunnalliset perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien perusteet sekä musiikkiliikunta tukevat musiikkimattoa monipuolisena, teknologisena ilmiönä. Myös käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen perehdytään tietojärjestelmätieteen ja liikuntapedagogiikan näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta hyödynnettiin käyttäjäkokemuksen viitekehystä, jota sovellettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin, opetuskertojen videotallentein, tutkijoiden havaintopäiväkirjoin sekä kyselylomakkein. Otanta käsitti yhteensä 62 vapaaehtoista ja tietotaidoiltaan erilaista opiskelijaa. Tutkimustulokset osoittivat, että musiikkimaton käyttäjäkokemus koostuu käyttäjän sisäisestä tilasta, teknologian ominaisuuksista sekä kontekstista. Käyttäjän sisäisestä tilasta kokemukseen vaikuttivat mieliala, taidot, keskittyminen, arvot sekä aiemmat kokemukset. Teknologian eli musiikkimaton ja ohjelmien ominaisuuksista merkittäviä tekijöitä olivat käytettävyys, esteettiset ominaisuudet sekä hyödyllisyys. Kontekstiin liittyviä tekijöitä taas olivat kouluympäristö, harjoitteet ja niiden pelillistäminen sekä sosiaalinen ympäristö. Tulosten perusteella voidaan todeta, että musiikkimatto on hauska ja monipuolinen teknologinen innovaatio, joka tukee musiikin ja liikunnan yhdistämistä, toiminnallista oppimista sekä luovaa taiteiden välistä yhteistyötä eri koulutusasteilla sekä muissa ympäristöissä. Along with digitalization new technologies are being developed to support teaching. Music mat is a part of digitalization of music and exercise and it has been developed to combine music and movement. Technologies relating music exercise have not been studied before. The purpose of this study is to find out what challenges and opportunities the development and usability of the music mat has and how does the music mat fit in into secondary school institution. Because the music mat leads to gamification of teaching, the purpose is also to find out how gamification of teaching affects the motivation of students. Theoretical frame concentrates on development of new technology and the music mat is introduced as a new musical exercise technology. In addition this study looks into how the national core curriculums for basic education and general upper secondary education and music exercise support the music mat as a diverse and technological system. Usability and user experience are also looked into from the perspective of information system technologies and physical education pedagogy. Based on a literature overview a theoretical framework of user experience was used which was then applied by qualitative research methods. Research material was collected through theme interviews, video recordings of teaching, researchers’ observation journals and questionnaires. Sampling was made out of 62 volunteers who had a different set of know-how. The results of the research show that the user experience of music mat consists of inner state of the user, qualities of the technology and context. Regarding the inner state of the user, user experience was affected by mood, skills, concentration, values and previous experiences. Technology, meaning qualities of the music mat and software, affected user experience through usability, esthetic qualities and usefulness. Context affecting user experience meant school surroundings, exercises and gamification of exercises and social surroundings. Based on the results it can be said that the music mat is a fun and diverse technological innovation which supports combining music and exercise, activity based learning and creative co-operation between arts in different educational levels and in other surroundings.
first_indexed 2023-03-22T09:58:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rasanen, Heini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rasanen, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-02-17T08:25:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-02-17T08:25:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1858034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57098", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisoitumisen my\u00f6t\u00e4 uusia teknologioita kehitet\u00e4\u00e4n oppimisen tukemiseksi.\r\nMusiikkimatto on osa musiikin ja liikunnan digitalisoitumista ja se on kehitetty\r\nmusiikin ja liikkeen yhdist\u00e4miseksi. Musiikkiliikuntaan liittyvi\u00e4 teknologioita ei\r\nkuitenkaan ole ilmi\u00f6n\u00e4 tutkittu. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4,\r\nmillaisia haasteita ja mahdollisuuksia musiikkimaton kehitt\u00e4miseen ja k\u00e4ytett\u00e4vyyteen liittyy sek\u00e4 sit\u00e4, miten musiikkimatto soveltuu toisen asteen oppilaitokseen.\r\nKoska musiikkimatto ohjaa opetuksen pelillist\u00e4miseen, tarkoituksena on\r\nmy\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten opetuksen pelillist\u00e4minen vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon.\r\nTeoreettisessa viitekehyksess\u00e4 perehdyt\u00e4\u00e4n uuden teknologian kehitt\u00e4miseen\r\nja musiikkimatto esitell\u00e4\u00e4n uutena musiikkiliikuntateknologiana. Lis\u00e4ksi\r\ntarkastellaan, miten valtakunnalliset perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien\r\nperusteet sek\u00e4 musiikkiliikunta tukevat musiikkimattoa monipuolisena,\r\nteknologisena ilmi\u00f6n\u00e4. My\u00f6s k\u00e4ytett\u00e4vyyteen ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen perehdyt\u00e4\u00e4n\r\ntietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen ja liikuntapedagogiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kirjallisuuskatsauksen\r\npohjalta hy\u00f6dynnettiin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen viitekehyst\u00e4, jota sovellettiin\r\nkvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimusaineisto\r\nker\u00e4ttiin teemahaastatteluin, opetuskertojen videotallentein, tutkijoiden havaintop\u00e4iv\u00e4kirjoin sek\u00e4 kyselylomakkein. Otanta k\u00e4sitti yhteens\u00e4 62 vapaaehtoista ja\r\ntietotaidoiltaan erilaista opiskelijaa.\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 musiikkimaton k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus koostuu k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n sis\u00e4isest\u00e4 tilasta, teknologian ominaisuuksista sek\u00e4 kontekstista. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n sis\u00e4isest\u00e4 tilasta kokemukseen vaikuttivat mieliala, taidot, keskittyminen, arvot sek\u00e4 aiemmat kokemukset. Teknologian eli musiikkimaton ja ohjelmien\r\nominaisuuksista merkitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat k\u00e4ytett\u00e4vyys, esteettiset ominaisuudet\r\nsek\u00e4 hy\u00f6dyllisyys. Kontekstiin liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 taas olivat kouluymp\u00e4rist\u00f6,\r\nharjoitteet ja niiden pelillist\u00e4minen sek\u00e4 sosiaalinen ymp\u00e4rist\u00f6. Tulosten perusteella\r\nvoidaan todeta, ett\u00e4 musiikkimatto on hauska ja monipuolinen teknologinen\r\ninnovaatio, joka tukee musiikin ja liikunnan yhdist\u00e4mist\u00e4, toiminnallista oppimista\r\nsek\u00e4 luovaa taiteiden v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 eri koulutusasteilla sek\u00e4 muissa\r\nymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Along with digitalization new technologies are being developed to support\r\nteaching. Music mat is a part of digitalization of music and exercise and it has\r\nbeen developed to combine music and movement. Technologies relating music\r\nexercise have not been studied before. The purpose of this study is to find out\r\nwhat challenges and opportunities the development and usability of the music\r\nmat has and how does the music mat fit in into secondary school institution. Because\r\nthe music mat leads to gamification of teaching, the purpose is also to find\r\nout how gamification of teaching affects the motivation of students.\r\nTheoretical frame concentrates on development of new technology and the\r\nmusic mat is introduced as a new musical exercise technology. In addition this\r\nstudy looks into how the national core curriculums for basic education and general\r\nupper secondary education and music exercise support the music mat as a\r\ndiverse and technological system. Usability and user experience are also looked\r\ninto from the perspective of information system technologies and physical education\r\npedagogy. Based on a literature overview a theoretical framework of user\r\nexperience was used which was then applied by qualitative research methods.\r\nResearch material was collected through theme interviews, video recordings of\r\nteaching, researchers\u2019 observation journals and questionnaires. Sampling was\r\nmade out of 62 volunteers who had a different set of know-how.\r\nThe results of the research show that the user experience of music mat consists\r\nof inner state of the user, qualities of the technology and context. Regarding\r\nthe inner state of the user, user experience was affected by mood, skills, concentration,\r\nvalues and previous experiences. Technology, meaning qualities of the\r\nmusic mat and software, affected user experience through usability, esthetic\r\nqualities and usefulness. Context affecting user experience meant school surroundings,\r\nexercises and gamification of exercises and social surroundings.\r\nBased on the results it can be said that the music mat is a fun and diverse technological\r\ninnovation which supports combining music and exercise, activity based\r\nlearning and creative co-operation between arts in different educational levels\r\nand in other surroundings.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heini Rasanen (hesurasa) on 2018-02-17 08:25:12.206263. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-02-17T08:25:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201802171520.pdf: 1859804 bytes, checksum: b9b644ab34bd86fd55302af534853194 (MD5)\r\nlicense.html: 5163 bytes, checksum: 0ca425154b9ffc864c6544d459b6e832 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-02-17T08:25:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201802171520.pdf: 1859804 bytes, checksum: b9b644ab34bd86fd55302af534853194 (MD5)\r\nlicense.html: 5163 bytes, checksum: 0ca425154b9ffc864c6544d459b6e832 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (128 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkimatto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehitt\u00e4misest\u00e4 ja soveltamisesta koulukontekstiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201802171520", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-02-17T08:25:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntateknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57098
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a99749d1-346e-403e-88d9-d64dda548852\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201802171520.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rasanen, Heini Rasanen, Outi Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin toiminnallinen oppiminen musiikkimatto Liikuntapedagogiikka Tietojärjestelmätiede Physical Education Teacher Education 502 601 musiikkiliikunta liikuntateknologia oppiminen toiminnallisuus käytettävyys käyttäjäkokemus
title Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin
title_full Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin
title_fullStr Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin
title_full_unstemmed Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin
title_short Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin
title_sort toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin
title_txtP Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin
topic toiminnallinen oppiminen musiikkimatto Liikuntapedagogiikka Tietojärjestelmätiede Physical Education Teacher Education 502 601 musiikkiliikunta liikuntateknologia oppiminen toiminnallisuus käytettävyys käyttäjäkokemus
topic_facet 502 601 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Tietojärjestelmätiede käytettävyys käyttäjäkokemus liikuntateknologia musiikkiliikunta musiikkimatto oppiminen toiminnallinen oppiminen toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57098 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802171520
work_keys_str_mv AT rasanenheini toimintatutkimusmusiikkiliikuntateknologiankehittämisestäjasoveltamisestakoulukonte