Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet

Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lukion ruotsin kielen opettajilla on ohjauksesta. Tutkimuksessa käytettiin fenomenografista menetelmää, joka keskittyy käsitysten tutkimiseen aineistolähtöisesti. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa opettajaa neljästä eri lukio...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmenhaara, Essi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Faculty of Education and Psychology, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Language and Communication Studies, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57024
_version_ 1826225729493270528
author Salmenhaara, Essi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Kieli- ja viestintätieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Language and Communication Studies Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salmenhaara, Essi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Kieli- ja viestintätieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Language and Communication Studies Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salmenhaara, Essi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Kieli- ja viestintätieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Language and Communication Studies Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salmenhaara, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lukion ruotsin kielen opettajilla on ohjauksesta. Tutkimuksessa käytettiin fenomenografista menetelmää, joka keskittyy käsitysten tutkimiseen aineistolähtöisesti. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa opettajaa neljästä eri lukiosta ja se analysoitiin fenomenografisen analyysimallin mukaisesti keskittyen aineistosta nousevien käsitysten moninaisuuteen haastateltavien yksilöllisten erojen ja yhtäläisyyksien sijasta. Käsityksistä muodostettiin kaksitasoinen kategoriajärjestelmä, joka koostuu viidestä kuvauskategoriasta; 1) Ohjauksen tarkoitus, 2) Edellytykset hyvälle ohjaukselle, 3) Ohjausvastuun jakautuminen lukiossa, 4) Ohjaustehtävät ruotsin opettajan työssä ja 5) Haasteet ruotsin opettajan ohjaavaa roolia kohtaan. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä ohjauksen rooli aineenopettajan työssä korostuu uudessa lukion opetussuunnitelmassa entisestään. Jotta lukion ohjausjärjestelmää voidaan kehittää, tarvitaan tietoa, kuinka ohjaus kouluissa käsitetään tällä hetkellä. Pohdinnassa keskitynkin tulosten tarkasteluun juuri kehityksen kannalta olennaisista näkökulmista, eli koulun ohjausvastuun jakautumiseen sekä opettajien kokemiin haasteisiin, erityisesti tarkastellen opettajien käsityksiä tiedon merkityksestä ohjauksessa. Suurimmiksi haasteiksi ohjauksen toteuttamiselle opettajat kokivat ajan, koulutuksen ja tiedon puutteen. Suurin osa opettajista koki ohjauksen luonnolliseksi osaksi aineenopettajan työtä, mikäli ohjaustehtävät liittyvät nimenomaan opetettavaan aineeseen esimerkiksi oppimisstrategioiden tai kurssivalintojen kautta. Koko koulun ohjausvastuu koettiin pääosin tärkeäksi ja luonnolliseksi periaatteeksi, mutta toimiakseen se edellyttää etenkin yhteistyötä sekä selkeää työnjakoa. Opettajien kuvaamat ohjauksen tarkoitukset olivat moninaisia, mutta pääasiaksi koettiin, että oh- jaus hyödyttää opiskelijoita niin lukio-opintojen aikana kuin niiden jälkeenkin. Tärkeimmäksi ohjaustehtäväksi nousi tiedonvälittäminen, mikä puolestaan kuvasi hyvin opettajien käsityksiä ohjauksen luonteesta ylipäätään.
first_indexed 2024-09-11T08:50:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Timo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmenhaara, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-02-07T11:52:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-02-07T11:52:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1826897", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57024", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 lukion ruotsin kielen opettajilla on ohjauksesta. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin fenomenografista menetelm\u00e4\u00e4, joka keskittyy k\u00e4sitysten tutkimiseen aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahdeksaa opettajaa nelj\u00e4st\u00e4 eri lukiosta ja se analysoitiin fenomenografisen analyysimallin mukaisesti keskittyen aineistosta nousevien k\u00e4sitysten moninaisuuteen haastateltavien yksil\u00f6llisten erojen ja yht\u00e4l\u00e4isyyksien sijasta. K\u00e4sityksist\u00e4 muodostettiin kaksitasoinen kategoriaj\u00e4rjestelm\u00e4, joka koostuu viidest\u00e4 kuvauskategoriasta; 1) Ohjauksen tarkoitus, 2) Edellytykset hyv\u00e4lle ohjaukselle, 3) Ohjausvastuun jakautuminen lukiossa, 4) Ohjausteht\u00e4v\u00e4t ruotsin opettajan ty\u00f6ss\u00e4 ja 5) Haasteet ruotsin opettajan ohjaavaa roolia kohtaan.\n\nTutkimuksen aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 ohjauksen rooli aineenopettajan ty\u00f6ss\u00e4 korostuu uudessa lukion opetussuunnitelmassa entisest\u00e4\u00e4n. Jotta lukion ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4, tarvitaan tietoa, kuinka ohjaus kouluissa k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4. Pohdinnassa keskitynkin tulosten tarkasteluun juuri kehityksen kannalta olennaisista n\u00e4k\u00f6kulmista, eli koulun ohjausvastuun jakautumiseen sek\u00e4 opettajien kokemiin haasteisiin, erityisesti tarkastellen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4\ntiedon merkityksest\u00e4 ohjauksessa. \n\nSuurimmiksi haasteiksi ohjauksen toteuttamiselle opettajat kokivat ajan, koulutuksen ja tiedon puutteen. Suurin osa opettajista koki ohjauksen luonnolliseksi osaksi aineenopettajan ty\u00f6t\u00e4, mik\u00e4li ohjausteht\u00e4v\u00e4t liittyv\u00e4t nimenomaan opetettavaan aineeseen esimerkiksi oppimisstrategioiden tai kurssivalintojen kautta. Koko koulun ohjausvastuu koettiin p\u00e4\u00e4osin t\u00e4rke\u00e4ksi ja luonnolliseksi periaatteeksi, mutta toimiakseen se edellytt\u00e4\u00e4 etenkin yhteisty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 selke\u00e4\u00e4 ty\u00f6njakoa. Opettajien kuvaamat ohjauksen tarkoitukset olivat moninaisia, mutta p\u00e4\u00e4asiaksi koettiin, ett\u00e4 oh-\njaus hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 opiskelijoita niin lukio-opintojen aikana kuin niiden j\u00e4lkeenkin. T\u00e4rkeimm\u00e4ksi ohjausteht\u00e4v\u00e4ksi nousi tiedonv\u00e4litt\u00e4minen, mik\u00e4 puolestaan kuvasi hyvin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ohjauksen luonteesta ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Essi Salmenhaara (eskrsalm) on 2018-02-07 11:52:41.109273. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-02-07T11:52:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201802071443.pdf: 973773 bytes, checksum: c026f807c586934aef43b75d6649c569 (MD5)\nlicense.html: 4816 bytes, checksum: 0dcb34e2adb94c639fb4395803713590 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-02-07T11:52:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201802071443.pdf: 973773 bytes, checksum: c026f807c586934aef43b75d6649c569 (MD5)\nlicense.html: 4816 bytes, checksum: 0dcb34e2adb94c639fb4395803713590 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (78 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gymnasium", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "handledning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskl\u00e4rare", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uppfattning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rares uppfattningar om handledning i gymnasiet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201802071443", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-02-07T11:52:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57024
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/937439f9-5110-43d7-a5c3-a58c40a03f8a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201802071443.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmenhaara, Essi Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet fenomenografi gymnasium handledning svensklärare uppfattning Ruotsin kieli Luokanopettajakoulutus Swedish Teacher Education Fenomenografia 306 103 lukio ohjaus ruotsin kieli kieltenopettajat käsitykset
title Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet
title_full Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet
title_fullStr Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet
title_full_unstemmed Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet
title_short Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet
title_sort svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet
title_txtP Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet
topic fenomenografi gymnasium handledning svensklärare uppfattning Ruotsin kieli Luokanopettajakoulutus Swedish Teacher Education Fenomenografia 306 103 lukio ohjaus ruotsin kieli kieltenopettajat käsitykset
topic_facet 103 306 Fenomenografia Luokanopettajakoulutus Ruotsin kieli Swedish Teacher Education fenomenografi gymnasium handledning kieltenopettajat käsitykset lukio ohjaus ruotsin kieli svensklärare uppfattning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57024 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802071443
work_keys_str_mv AT salmenhaaraessi svenskläraresuppfattningaromhandledningigymnasiet