Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa!

Digitaaliset pelit tekevät tuloaan suomalaiseen esiopetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon, millaisia ja missä tilanteissa digitaalisia pelejä esiopetuksessa pelataan sekä kuinka kasvattajiin ja toisaalta heidän työympäristönsä voimavaroihin liittyvät tekijät ovat yht...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pylkkänen, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57000
_version_ 1826225704798257152
author Pylkkänen, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pylkkänen, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pylkkänen, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pylkkänen, Veera
datasource_str_mv jyx
description Digitaaliset pelit tekevät tuloaan suomalaiseen esiopetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon, millaisia ja missä tilanteissa digitaalisia pelejä esiopetuksessa pelataan sekä kuinka kasvattajiin ja toisaalta heidän työympäristönsä voimavaroihin liittyvät tekijät ovat yhteydessä pelaamisen useuteen esiopetuksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja aineistonkeruussa hyödynnettiin ammattijärjestöjä ja sosiaalista mediaa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 94 esiopetuksessa työskentelevää kasvattajaa. Aineiston analyysi toteutettiin määrällisesti ja keskeisimpänä menetelmänä oli lineaarinen regressioanalyysi. Eri esiopetusryhmien välillä oli suuria eroja sen suhteen, kuinka usein digitaalisia pelejä pelattiin. Digitaalisia pelejä pelattiin tyypillisimmin ohjatun toiminnan aikana. Selkeästi eniten esiopetuksessa pelattiin oppimispelejä, joista suosituin oli Ekapeli. Tablettitietokoneen käyttömahdollisuus vaikutti merkittävästi siihen, kuinka paljon esiopetuksessa pelattiin digitaalisia pelejä. Monenlaisten ammattikasvattajien muodostamat tiimit luovat hyvän pohjan digitaalisten pelien integroimiseksi osaksi esiopetusta, sillä kasvattajiin liittyvät tekijät eivät selittäneet pelaamisen useutta esiopetuksessa, kun työympäristön voimavarat otettiin huomioon. Huomiota tulisikin kiinnittää erityisesti siihen, että kaikilla esiopetusryhmillä olisi mahdollisuus tablettitietokoneen käyttöön.
first_indexed 2023-03-22T09:57:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiili, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pylkk\u00e4nen, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-02-05T16:45:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-02-05T16:45:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1826461", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57000", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaaliset pelit tekev\u00e4t tuloaan suomalaiseen esiopetukseen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon, millaisia ja miss\u00e4 tilanteissa digitaalisia pelej\u00e4 esiopetuksessa pelataan sek\u00e4 kuinka kasvattajiin ja toisaalta heid\u00e4n ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 voimavaroihin liittyv\u00e4t tekij\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 pelaamisen useuteen esiopetuksessa.\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyll\u00e4 ja aineistonkeruussa hy\u00f6dynnettiin ammattij\u00e4rjest\u00f6j\u00e4 ja sosiaalista mediaa. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 94 esiopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 kasvattajaa. Aineiston analyysi toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti ja keskeisimp\u00e4n\u00e4 menetelm\u00e4n\u00e4 oli lineaarinen regressioanalyysi.\r\nEri esiopetusryhmien v\u00e4lill\u00e4 oli suuria eroja sen suhteen, kuinka usein digitaalisia pelej\u00e4 pelattiin. Digitaalisia pelej\u00e4 pelattiin tyypillisimmin ohjatun toiminnan aikana. Selke\u00e4sti eniten esiopetuksessa pelattiin oppimispelej\u00e4, joista suosituin oli Ekapeli. Tablettitietokoneen k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuus vaikutti merkitt\u00e4v\u00e4sti siihen, kuinka paljon esiopetuksessa pelattiin digitaalisia pelej\u00e4.\r\nMonenlaisten ammattikasvattajien muodostamat tiimit luovat hyv\u00e4n pohjan digitaalisten pelien integroimiseksi osaksi esiopetusta, sill\u00e4 kasvattajiin liittyv\u00e4t tekij\u00e4t eiv\u00e4t selitt\u00e4neet pelaamisen useutta esiopetuksessa, kun ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n voimavarat otettiin huomioon. Huomiota tulisikin kiinnitt\u00e4\u00e4 erityisesti siihen, ett\u00e4 kaikilla esiopetusryhmill\u00e4 olisi mahdollisuus tablettitietokoneen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera Pylkk\u00e4nen (vekapylk) on 2018-02-05 16:45:09.895287. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-02-05T16:45:10Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201802051427.pdf: 2065265 bytes, checksum: c26720d2626f1477bbab5abc3cccb359 (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: e68c074892020a8b6e695c519e18f112 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-02-05T16:45:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201802051427.pdf: 2065265 bytes, checksum: c26720d2626f1477bbab5abc3cccb359 (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: e68c074892020a8b6e695c519e18f112 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ekapeli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalisen pelaamisen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa!", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201802051427", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-02-05T16:45:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taulutietokoneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57000
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/89565b3b-6c19-4686-a646-baf039ae8017\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201802051427.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pylkkänen, Veera Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa! Ekapeli Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus digitaaliset pelit kasvattajat taulutietokoneet oppimispelit
title Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa!
title_full Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa!
title_fullStr Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa! Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa!
title_full_unstemmed Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa! Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa!
title_short Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa
title_sort digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa kasvattajat ja tabletit valmiina peli alkaa
title_sub kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa!
title_txtP Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa!
topic Ekapeli Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus digitaaliset pelit kasvattajat taulutietokoneet oppimispelit
topic_facet 104 Early Childhood Education Ekapeli Varhaiskasvatus digitaaliset pelit esiopetus kasvattajat oppimispelit taulutietokoneet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57000 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802051427
work_keys_str_mv AT pylkkänenveera digitaalisenpelaamisenkäytäntöjäesiopetuksessakasvattajatjatabletitvalmiinapelial