Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa tapaustutkimus

Toivonen, Sari. 2017. Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa — tapaustutkimus. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 sivua. Tutkimuksessa tarkastellaan yksivuotiaan lapsen varhaiskasvatuksen aloitukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivonen, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56969
_version_ 1826225745066721280
author Toivonen, Sari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Toivonen, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Toivonen, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Toivonen, Sari
datasource_str_mv jyx
description Toivonen, Sari. 2017. Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa — tapaustutkimus. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 sivua. Tutkimuksessa tarkastellaan yksivuotiaan lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa rakentuvaa kasvattajien ja vanhempien välistä kasvatusyhteistyötä. Tutkimus on osa laajempaa lasten siirtymiä koskevaa seitsemän maan välistä tutkimusta. Jyväskylän yliopistossa toteutettava hanke Lasten siirtymät varhaiskasvatuksessa liittyy laajempaan Social and emotional experiences in transition through the early years -projektiin. Suomessa pienten lasten siirtymiä ei ole juurikaan tutkittu, joten tutkimukselle on tarvetta. Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa on etnografisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin vanhempien ja kasvattajien haastatteluja ennen lapsen ensimmäistä päivää varhaiskasvatuksessa. Lisäksi havainnoitiin ja videoitiin lapsen tuonti- ja hakutilanteita päiväkodilla ensimmäisen kuukauden aikana seuraavasti: ensimmäisenä hoitopäivänä, viikon kuluttua sekä kuukauden kuluttua aloituksesta. Tutkimustulosten muodostamisessa käytettiin haastatteluiden osalta aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Kasvatusyhteistyötä luonnehtivat ennen varhaiskasvatuksen aloitusta seuraavat luokat: tutustumisen merkitys, vanhemmuuden kokemusten tunnistaminen, avoimuus, neuvottelu lapsen tarpeista sekä vanhempien tarpeiden tulkinta. Varhaiskasvatuksen aloituksen jälkeen kasvatusyhteistyötä puolestaan luonnehtivat neljä luokkaa, jotka olivat seuraavat: vastaanottamisen merkitys luottamuksen rakentajana, tapojen tutuksi tekeminen, päivittäisten kokemusten jakaminen sekä huolten pehmentäminen. Tutkimuksessa kasvatusyhteistyö näyttäytyi kahdensuuntaisena, avoimena ja vuorovaikutteisena. Ennen aloitusta tutustumiskäyntejä pidettiin tärkeinä kasvatusyhteistyön rakentumisen kannalta. Asettuminen vanhemman asemaan omien vanhemmuuden kokemusten kautta sekä avoimuus määrittelivät osaltaan kasvatusyhteistyön rakentumista. Ennen aloitusta neuvoteltiin lisäksi lapsen tarpeista, ja kasvattajat pyrkivät rohkaisemaan vanhempia sekä tulkitsemaan heidän tunteitaan. Myös aloituksen jälkeen kasvattajat pyrkivät pehmentämään vanhempien huolia ja rohkaisemaan vanhempia muutoksessa. Lapsen aloitettua varhaiskasvatuksessa kasvatusyhteistyössä korostui lisäksi vastaanottamisen tärkeys luottamuksen rakentajana. Alussa päiväkodin tavat pyrittiin tekemään tutuiksi ja jakamaan lapsen päivittäiset kokemukset vanhempien kanssa. Tutkimukseni antaa vanhemmille sekä kasvattajille tietoa siitä, kuinka kasvatusyhteistyötä rakennetaan jokapäiväisissä kohtaamisissa päiväkotiarjessa avoimesti ja luottamusta rakentaen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivonen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-31T18:23:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-31T18:23:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1819983", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56969", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toivonen, Sari. 2017. Kasvatusyhteisty\u00f6n rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa \u2014 tapaustutkimus. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 sivua.\r\n\r\nTutkimuksessa tarkastellaan yksivuotiaan lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa rakentuvaa kasvattajien ja vanhempien v\u00e4list\u00e4 kasvatusyhteisty\u00f6t\u00e4. Tutkimus on osa laajempaa lasten siirtymi\u00e4 koskevaa seitsem\u00e4n maan v\u00e4list\u00e4 tutkimusta. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa toteutettava hanke Lasten siirtym\u00e4t varhaiskasvatuksessa liittyy laajempaan Social and emotional experiences in transition through the early years -projektiin. Suomessa pienten lasten siirtymi\u00e4 ei ole juurikaan tutkittu, joten tutkimukselle on tarvetta.\r\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tapaustutkimuksessa on etnografisia piirteit\u00e4. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin vanhempien ja kasvattajien haastatteluja ennen lapsen ensimm\u00e4ist\u00e4 p\u00e4iv\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksessa. Lis\u00e4ksi havainnoitiin ja videoitiin lapsen tuonti- ja hakutilanteita p\u00e4iv\u00e4kodilla ensimm\u00e4isen kuukauden aikana seuraavasti: ensimm\u00e4isen\u00e4 hoitop\u00e4iv\u00e4n\u00e4, viikon kuluttua sek\u00e4 kuukauden kuluttua aloituksesta.\r\nTutkimustulosten muodostamisessa k\u00e4ytettiin haastatteluiden osalta aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Kasvatusyhteisty\u00f6t\u00e4 luonnehtivat ennen varhaiskasvatuksen aloitusta seuraavat luokat: tutustumisen merkitys, vanhemmuuden kokemusten tunnistaminen, avoimuus, neuvottelu lapsen tarpeista sek\u00e4 vanhempien tarpeiden tulkinta. Varhaiskasvatuksen aloituksen j\u00e4lkeen kasvatusyhteisty\u00f6t\u00e4 puolestaan luonnehtivat nelj\u00e4 luokkaa, jotka olivat seuraavat: vastaanottamisen merkitys luottamuksen rakentajana, tapojen tutuksi tekeminen, p\u00e4ivitt\u00e4isten kokemusten jakaminen sek\u00e4 huolten pehment\u00e4minen.\r\nTutkimuksessa kasvatusyhteisty\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyi kahdensuuntaisena, avoimena ja vuorovaikutteisena. Ennen aloitusta tutustumisk\u00e4yntej\u00e4 pidettiin t\u00e4rkein\u00e4 kasvatusyhteisty\u00f6n rakentumisen kannalta. Asettuminen vanhemman asemaan omien vanhemmuuden kokemusten kautta sek\u00e4 avoimuus m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t osaltaan kasvatusyhteisty\u00f6n rakentumista. Ennen aloitusta neuvoteltiin lis\u00e4ksi lapsen tarpeista, ja kasvattajat pyrkiv\u00e4t rohkaisemaan vanhempia sek\u00e4 tulkitsemaan heid\u00e4n tunteitaan. My\u00f6s aloituksen j\u00e4lkeen kasvattajat pyrkiv\u00e4t pehment\u00e4m\u00e4\u00e4n vanhempien huolia ja rohkaisemaan vanhempia muutoksessa. Lapsen aloitettua varhaiskasvatuksessa kasvatusyhteisty\u00f6ss\u00e4 korostui lis\u00e4ksi vastaanottamisen t\u00e4rkeys luottamuksen rakentajana. Alussa p\u00e4iv\u00e4kodin tavat pyrittiin tekem\u00e4\u00e4n tutuiksi ja jakamaan lapsen p\u00e4ivitt\u00e4iset kokemukset vanhempien kanssa. Tutkimukseni antaa vanhemmille sek\u00e4 kasvattajille tietoa siit\u00e4, kuinka kasvatusyhteisty\u00f6t\u00e4 rakennetaan jokap\u00e4iv\u00e4isiss\u00e4 kohtaamisissa p\u00e4iv\u00e4kotiarjessa avoimesti ja luottamusta rakentaen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sari Toivonen (saidmato) on 2018-01-31 18:23:36.940539. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-31T18:23:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801311400.pdf: 389355 bytes, checksum: 950b245d7e319794774e356fba6e2c29 (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: e2bd4b5179dfb878dd55445eb2af97f0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-31T18:23:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801311400.pdf: 389355 bytes, checksum: 950b245d7e319794774e356fba6e2c29 (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: e2bd4b5179dfb878dd55445eb2af97f0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (76 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatusyhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvatusyhteisty\u00f6n rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801311400", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-31T18:23:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (perheenj\u00e4senet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56969
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5a473b15-e45f-44f8-af59-72db721cb143\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801311400.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivonen, Sari Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus kasvatusyhteistyö Varhaiskasvatus Early Childhood Education Tapaustutkimus 104 varhaiskasvatus siirtymävaihe vanhemmat lapset (ikäryhmät) lapset (perheenjäsenet) siirtymäaika
title Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
title_full Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
title_fullStr Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
title_full_unstemmed Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
title_short Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa
title_sort kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa tapaustutkimus
title_sub tapaustutkimus
title_txtP Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
topic kasvatusyhteistyö Varhaiskasvatus Early Childhood Education Tapaustutkimus 104 varhaiskasvatus siirtymävaihe vanhemmat lapset (ikäryhmät) lapset (perheenjäsenet) siirtymäaika
topic_facet 104 Early Childhood Education Tapaustutkimus Varhaiskasvatus kasvatusyhteistyö lapset (ikäryhmät) lapset (perheenjäsenet) siirtymäaika siirtymävaihe vanhemmat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56969 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801311400
work_keys_str_mv AT toivonensari kasvatusyhteistyönrakentuminenpienenlapsenvarhaiskasvatuksenaloituksessatapaustutki