Oppilaiden kokemuksia melusta

TIIVISTELMÄ ­ Henriksson Mari-Anne. 2017. Oppilaiden kokemuksia melusta. Kasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia oppilailla on melua tuottavista asioista koululla sekä miten häiritsevää melua voitaisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Henriksson, Mari-Anne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56966
Description
Summary:TIIVISTELMÄ ­ Henriksson Mari-Anne. 2017. Oppilaiden kokemuksia melusta. Kasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia oppilailla on melua tuottavista asioista koululla sekä miten häiritsevää melua voitaisiin heidän mielestään vähentää. Tutkimusaineisto kerättiin Webrobol-kyselyllä (n=169). Aineisto kerättiin vuoden 2017 alussa kahdessa kaupungissa, joista pienemmästä kaupungista tutkimukseen osallistuivat kaikkien koulujen ja isommasta yhden yhtenäiskoulun 3. ja 6. luokat. Kysely lähetettiin luokkien opettajille, jotka antoivat oppilaiden vastata kyselyyn sopivana ajankohtana. Aineiston analyysi kohdistui 162 oppilaan kyselyvastauksiin ja siinä käytettiin t-testiä ja ristiintaulukointia. Tulokset toivat esiin oppilaiden mielipiteitä ja heidän kokemuksiaan melusta sekä melun vähentämisestä. Oppilaiden vastaukset olivat osittain yllättäviä, kuten havainto siitä, että pienemmissä kouluissa oppilaat ilmaisivat kokevansa enemmän melua kuin isommissa kouluissa. Mielipiteet melun vähentämiseksi sisälsivät niin tilaan, opettajaan kuin oppilaisiin kohdistuvia ehdotuksia. Oppilaat ehdottivat rangaistuksia melun tuottamisesta ja palkintoja hiljaa olemisesta. Lisäksi he ehdottivat opettajien toimesta tapahtuvaa oppilaiden ohjeistamista ja istumapaikkojen miettimistä sekä liikennevalojen käyttöä kertomaan liiasta melusta. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä on hyötyä opettajille, erilaisille asiantuntijoille sekä koulujen suunnittelun parissa toimiville.