English and international influences investigating the identities of English major students in Finland

Englannilla on nykymaailmassa lingua franca–rooli, eli se toimii kontaktikielenä eri kulttuureista tulevien ihmisten välillä. Vaikka englannin rooli on usein nähty välineellisenä, tutkimuksessa on herännyt kiinnostus siitä, millainen vaikutus englannilla on sitä toisena tai vieraana kielenä puhuvien...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turtiainen, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56965
_version_ 1826225805755154432
author Turtiainen, Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Turtiainen, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Turtiainen, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Turtiainen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Englannilla on nykymaailmassa lingua franca–rooli, eli se toimii kontaktikielenä eri kulttuureista tulevien ihmisten välillä. Vaikka englannin rooli on usein nähty välineellisenä, tutkimuksessa on herännyt kiinnostus siitä, millainen vaikutus englannilla on sitä toisena tai vieraana kielenä puhuvien ihmisten identiteettiin. Kieli ja identiteetti ovat yhteydessä toisiinsa, sillä kieli antaa välineet sekä identiteetin muokkaamiseen että sen ilmaisuun. Englanti on osaltaan ollut mukana luomassa niin sanottua globaalia, kansainvälistä kulttuuria, jossa ihmiset voivat identifioitua erilaisiin ryhmiin myös oman kansallisen kielensä ja kulttuurinsa ulkopuolella. Tämän tutkielman aiheena on, miten englanti ja siihen liittyvä kansainvälisyys ovat vaikuttaneet englannin pääaineopiskelijoiden identiteettiin Suomessa. Tutkielmassa haastateltiin neljää suomalaista yliopisto-opiskelijaa. Haastattelun tavoitteena oli ymmärtää englannin rooli opiskelijoiden elämässä sekä selvittää, millaisena he näkevät englannin ja kansainvälisyyden roolin omassa tulevaisuudessaan. Tutkimus osoitti, että englanti on kaikille opiskelijoille olennainen osa elämää, mutta jotkut opiskelijat kokivat kielen selvästi suuremmaksi osaksi identiteettiään kuin toiset. Ratkaisevia tekijöitä englannin merkitykselle opiskelijoiden elämässä olivat ulkomailla englantia puhuen vietetty aika sekä englannin aktiivinen rooli omassa toiminnassa ja kommunikaatiossa. Kaikki osallistujat kuitenkin tunnistivat englannin suuren roolin nykymaailmassa ja kokivat, että se tarjoaa mahdollisuuksia kansainväliseen toimintaan. Englannilla on ollut vaikutus siihen, millaisena opiskelijat näkevät itsensä ja oman tulevaisuutensa.
first_indexed 2018-01-31T21:27:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Turtiainen, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-31T13:32:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-31T13:32:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56965", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannilla on nykymaailmassa lingua franca\u2013rooli, eli se toimii kontaktikielen\u00e4 eri kulttuureista tulevien ihmisten v\u00e4lill\u00e4. Vaikka englannin rooli on usein n\u00e4hty v\u00e4lineellisen\u00e4, tutkimuksessa on her\u00e4nnyt kiinnostus siit\u00e4, millainen vaikutus englannilla on sit\u00e4 toisena tai vieraana kielen\u00e4 puhuvien ihmisten identiteettiin. Kieli ja identiteetti ovat yhteydess\u00e4 toisiinsa, sill\u00e4 kieli antaa v\u00e4lineet sek\u00e4 identiteetin muokkaamiseen ett\u00e4 sen ilmaisuun. Englanti on osaltaan ollut mukana luomassa niin sanottua globaalia, kansainv\u00e4list\u00e4 kulttuuria, jossa ihmiset voivat identifioitua erilaisiin ryhmiin my\u00f6s oman kansallisen kielens\u00e4 ja kulttuurinsa ulkopuolella. T\u00e4m\u00e4n tutkielman aiheena on, miten englanti ja siihen liittyv\u00e4 kansainv\u00e4lisyys ovat vaikuttaneet englannin p\u00e4\u00e4aineopiskelijoiden identiteettiin Suomessa. Tutkielmassa haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 suomalaista yliopisto-opiskelijaa. Haastattelun tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 englannin rooli opiskelijoiden el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millaisena he n\u00e4kev\u00e4t englannin ja kansainv\u00e4lisyyden roolin omassa tulevaisuudessaan. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 englanti on kaikille opiskelijoille olennainen osa el\u00e4m\u00e4\u00e4, mutta jotkut opiskelijat kokivat kielen selv\u00e4sti suuremmaksi osaksi identiteetti\u00e4\u00e4n kuin toiset. Ratkaisevia tekij\u00f6it\u00e4 englannin merkitykselle opiskelijoiden el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olivat ulkomailla englantia puhuen vietetty aika sek\u00e4 englannin aktiivinen rooli omassa toiminnassa ja kommunikaatiossa. Kaikki osallistujat kuitenkin tunnistivat englannin suuren roolin nykymaailmassa ja kokivat, ett\u00e4 se tarjoaa mahdollisuuksia kansainv\u00e4liseen toimintaan. Englannilla on ollut vaikutus siihen, millaisena opiskelijat n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4 ja oman tulevaisuutensa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mari Turtiainen (makaturt) on 2018-01-31 13:32:23.110290. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-31T13:32:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801311396.pdf: 442050 bytes, checksum: 23a49a9fbafb65cbcb1bcaa62016b2b0 (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 31ffa2975b63d32f836034ed560ac75b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-31T13:32:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801311396.pdf: 442050 bytes, checksum: 23a49a9fbafb65cbcb1bcaa62016b2b0 (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 31ffa2975b63d32f836034ed560ac75b (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "19", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a lingua franca", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English and international influences : investigating the identities of English major students in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801311396", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-31T13:32:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56965
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fe009ee7-b377-44ff-ab48-cb38529205c3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801311396.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turtiainen, Mari English and international influences : investigating the identities of English major students in Finland kielellinen identiteetti second language identity English as a lingua franca Englannin kieli
title English and international influences : investigating the identities of English major students in Finland
title_full English and international influences : investigating the identities of English major students in Finland
title_fullStr English and international influences : investigating the identities of English major students in Finland English and international influences : investigating the identities of English major students in Finland
title_full_unstemmed English and international influences : investigating the identities of English major students in Finland English and international influences : investigating the identities of English major students in Finland
title_short English and international influences
title_sort english and international influences investigating the identities of english major students in finland
title_sub investigating the identities of English major students in Finland
title_txtP English and international influences : investigating the identities of English major students in Finland
topic kielellinen identiteetti second language identity English as a lingua franca Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English as a lingua franca kielellinen identiteetti second language identity
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56965 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801311396
work_keys_str_mv AT turtiainenmari englishandinternationalinfluencesinvestigatingtheidentitiesofenglishmajorstudents