Suomi mainittu – matka maakuvatyöstä uutisjournalismiin tutkimus Suomen kehystämistavoista maabrändäyksessä ja ulkomaisessa uutisjournalismissa

Tässä tutkielmassa selvitämme maakuvatyön ja ulkomaisten uutismedioiden erilaisia tapoja kehystää Suomea. Aiemmat tutkimukset ovat tarkastelleet maakuvatyötä markkinoinnin näkökulmasta, mutta tutkimuksessamme keskitymme sen journalistisiin elementteihin. Sen pohjalta määrittelemme tutkimuksen aik...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Toivanen, Kia, Varis, Leeni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56954
Description
Summary:Tässä tutkielmassa selvitämme maakuvatyön ja ulkomaisten uutismedioiden erilaisia tapoja kehystää Suomea. Aiemmat tutkimukset ovat tarkastelleet maakuvatyötä markkinoinnin näkökulmasta, mutta tutkimuksessamme keskitymme sen journalistisiin elementteihin. Sen pohjalta määrittelemme tutkimuksen aikana uuden käsitteen maabrändijournalismi. Tutkimus on laadullinen kehysanalyysitutkimus, mutta yhdistämme siihen myös määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineisto koostuu kahden maakuvamedian sekä neljän ulkomaisen uutismedian julkaisuista. Käytämme maakuvatyön strategiaa sekä aiempaa kehysanalyysitutkimusta kehystemme luomisen pohjana. Niiden avulla tutkimme, millä tavoilla mielikuvia Suomesta luodaan. Tutkielma osoittaa, että selvää erottelua maabrändijournalismin sekä uutisjournalismin kehystämisen tavoista on hankalaa tehdä. Tutkimus tuo kuitenkin esille tärkeitä huomioita uudenlaisista sisällöntuotantotavoista, joissa journalismi ja markkinointi voivat myös sekoittua.