Summary: | Tässä tutkielmassa selvitämme maakuvatyön ja ulkomaisten uutismedioiden erilaisia tapoja
kehystää Suomea. Aiemmat tutkimukset ovat tarkastelleet maakuvatyötä markkinoinnin
näkökulmasta, mutta tutkimuksessamme keskitymme sen journalistisiin elementteihin. Sen
pohjalta määrittelemme tutkimuksen aikana uuden käsitteen maabrändijournalismi.
Tutkimus on laadullinen kehysanalyysitutkimus, mutta yhdistämme siihen myös määrällisiä
tutkimusmenetelmiä.
Aineisto koostuu kahden maakuvamedian sekä neljän ulkomaisen uutismedian julkaisuista.
Käytämme maakuvatyön strategiaa sekä aiempaa kehysanalyysitutkimusta kehystemme
luomisen pohjana. Niiden avulla tutkimme, millä tavoilla mielikuvia Suomesta luodaan.
Tutkielma osoittaa, että selvää erottelua maabrändijournalismin sekä uutisjournalismin
kehystämisen tavoista on hankalaa tehdä. Tutkimus tuo kuitenkin esille tärkeitä huomioita
uudenlaisista sisällöntuotantotavoista, joissa journalismi ja markkinointi voivat myös sekoittua.
|