Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa

Selvitän tässä tutkimuksessa, miten foneettinen tiedostaminen, motivoituneisuus puheopetukseen ja yhteisymmärrys erityisopettajan ja oppilaan välillä vaikuttavat äänneopetukseen ja sen lopputulokseen. Tutkimusta varten keräämäni aineisto koostuu kahdesta eri osasta: äänneopetustuokion videotallentee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuominen, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56923
_version_ 1826225798291390464
author Tuominen, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuominen, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuominen, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuominen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Selvitän tässä tutkimuksessa, miten foneettinen tiedostaminen, motivoituneisuus puheopetukseen ja yhteisymmärrys erityisopettajan ja oppilaan välillä vaikuttavat äänneopetukseen ja sen lopputulokseen. Tutkimusta varten keräämäni aineisto koostuu kahdesta eri osasta: äänneopetustuokion videotallenteesta ja äänneopetuksessa olleiden nuorten aikuisten haastatteluaineistosta. Tutkimusmenetelmänä videoaineiston analyysissa käytin keskustelunanalyysia (Seppänen 1998). Tutkin aineistosta korjausjaksoja, niiden multimodaalisuutta ja vaikutusta erityisopettajan ja oppilaan väliseen yhteisymmärrykseen. Tutkin myös foneettisen tietoisuuden tukemista opetustuokion aikana. Haastatteluaineiston metodi oli puolistrukturoitu teemahaastattelu (Tiittula & Ruusuvuori 2005). Haastatteluista tutkin merkkejä foneettisesta tietoisuudesta ja motivoituneisuudesta puheopetukseen. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että opetustilanteen korjausjäsennykset olivat keskenään hyvin samankaltaisia ja ilmensivät epäsymmetristä vuorovaikutustilannetta. Kaavamaisuus kuitenkin ylläpiti yhteisymmärrystä. Multimodaalisuus toimi keskustelutilanteessa sekä puheai¬neksen jaksottajana että yhteisymmärryksen tukijana. Tutkimuksestani selvisi myös, ettei foneettinen tietoisuus ole äänneopetuksen lopputuloksen kannalta samanlaisessa avainasemassa, mutta sen kehittäminen auttaa yhteisymmärryksen ja sitä kautta motivaation tukemisessa. Tutkimukseni tuloksia voi soveltaa esimerkiksi puheopetuksen kehittämiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:48Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-26T13:01:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-26T13:01:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56923", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Selvit\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa, miten foneettinen tiedostaminen, motivoituneisuus puheopetukseen ja yhteisymm\u00e4rrys erityisopettajan ja oppilaan v\u00e4lill\u00e4 vaikuttavat \u00e4\u00e4nneopetukseen ja sen lopputulokseen. Tutkimusta varten ker\u00e4\u00e4m\u00e4ni aineisto koostuu kahdesta eri osasta: \u00e4\u00e4nneopetustuokion videotallenteesta ja \u00e4\u00e4nneopetuksessa olleiden nuorten aikuisten haastatteluaineistosta.\r\n\r\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 videoaineiston analyysissa k\u00e4ytin keskustelunanalyysia (Sepp\u00e4nen 1998). Tutkin aineistosta korjausjaksoja, niiden multimodaalisuutta ja vaikutusta erityisopettajan ja oppilaan v\u00e4liseen yhteisymm\u00e4rrykseen. Tutkin my\u00f6s foneettisen tietoisuuden tukemista opetustuokion aikana. Haastatteluaineiston metodi oli puolistrukturoitu teemahaastattelu (Tiittula & Ruusuvuori 2005). Haastatteluista tutkin merkkej\u00e4 foneettisesta tietoisuudesta ja motivoituneisuudesta puheopetukseen.\r\n\r\nTutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 opetustilanteen korjausj\u00e4sennykset olivat kesken\u00e4\u00e4n hyvin samankaltaisia ja ilmensiv\u00e4t ep\u00e4symmetrist\u00e4 vuorovaikutustilannetta. Kaavamaisuus kuitenkin yll\u00e4piti yhteisymm\u00e4rryst\u00e4. Multimodaalisuus toimi keskustelutilanteessa sek\u00e4 puheai\u00acneksen jaksottajana ett\u00e4 yhteisymm\u00e4rryksen tukijana.\r\n\r\nTutkimuksestani selvisi my\u00f6s, ettei foneettinen tietoisuus ole \u00e4\u00e4nneopetuksen lopputuloksen kannalta samanlaisessa avainasemassa, mutta sen kehitt\u00e4minen auttaa yhteisymm\u00e4rryksen ja sit\u00e4 kautta motivaation tukemisessa. Tutkimukseni tuloksia voi soveltaa esimerkiksi puheopetuksen kehitt\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Tuominen (aktuomin) on 2018-01-26 13:01:05.552550. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-26T13:01:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801261339.pdf: 420229 bytes, checksum: 11e21a3735211531518b62b5fd4165dc (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: f23bba3d17c44df0e0e34d153be6e028 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-26T13:01:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801261339.pdf: 420229 bytes, checksum: 11e21a3735211531518b62b5fd4165dc (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: f23bba3d17c44df0e0e34d153be6e028 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korjausj\u00e4sennys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen tietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fonetiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymm\u00e4rrys erityisopettajan pit\u00e4m\u00e4ss\u00e4 /r/-opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801261339", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-26T13:01:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56923
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5caae590-cd38-4869-8127-2e7c399a5706\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801261339.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuominen, Anna Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa korjausjäsennys multimodaalisuus kielellinen tietoisuus motivaatio fonetiikka Suomen kieli
title Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa
title_full Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa
title_fullStr Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa
title_full_unstemmed Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa
title_short Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa
title_sort foneettinen tietoisuus motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä r opetuksessa
title_txtP Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa
topic korjausjäsennys multimodaalisuus kielellinen tietoisuus motivaatio fonetiikka Suomen kieli
topic_facet Suomen kieli fonetiikka kielellinen tietoisuus korjausjäsennys motivaatio multimodaalisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56923 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801261339
work_keys_str_mv AT tuominenanna foneettinentietoisuusmotivaatiojayhteisymmärryserityisopettajanpitämässäropetuksess